"sista" små kilona
TJA!
behöver peppa mig själv att gå ner de sista tre kilona. Jag vet mycket väl att jag inte är "färdig" när jag väl gått ner dessa, utan att det är en ständig kamp.
Är ingen stor person, men känner mig för tillfället lite "flabbig" och obekväm i min kropp. ligger på 56,6 ( igår) i september låg jag på 52 och var b e t y d l i g t mer vältränad ( alltså hade riktiga muskler) än vad jag nu är.
Simmar så ofta jag hinner, och har inget stillasittande jobb.
Äter i princip aldrig godis eller "skit", så som vitt bröd, chips, läsk eller snabbmat, utan boven i mitt drama stavas; Rödvin.
Jag mår så himla bra av att ta ett glas till middagen. brottas ständigt med tanken på " man ska också må bra av sitt liv och njuta" och att jag inte riktigt kan röra mig i mina byxor.
Har hur som helst börjat räkna kalorier lite smått nu, hoppas att jag kommer ner tre kilo och hålla den vikten, någorlunda.
Någon som har lite tanke-tips? hur ska jag tänka? vad har hjälpt er den sista lilla biten?
Ska tilläggas att jag varit stor under större delen av mitt liv, alltid legat 10-15 kilo över kurvan.
Jag kan absolut va utan vinet. Och det handlar inte om varje dag. Min problematiken jag har är att hitta en balans i att tillåta mig saker jag gillart, som kanske inte gynnar mig i min viktnedgång. Ett glas vin då och då är inte det nyttigaste. Men jag väljer hellre det än e-ämnen, snabbmat, raffinerat socker, processat kött eller pulverdieter.Och det väljer jag varje dag.
Eftersom vinet verkar vara lite lyxigt för dig så tycker jag absolut att du ska dricka det då och då.
Nu vet inte jag om du dricker det varje dag eller flera gånger i veckan men vin kan vara en stor bov som du säger, för förbränningen riktar endast in i sig på att förbränna alkoholen - allt annat stannar av en stund. Jag vet inte exakt hur mycket man ska dricka för att det ska vara förödande för sin viktminskning, men för egen del har alkohol varit ett stort nej pga detta.
Men det borde inte vara så farligt med ett glas då och då - sen hur bra det är i det långa loppet är en annan sak, det är nog bara du själv som kan avgöra det som vet hur mycket det handlar om.
Vore jag som du så hade jag bara druckit vin till helgen tex och i måttliga mängder, sen när du ska hålla vikten så finns det säkert utrymme för att ta ett litet glas på lill-lördag tex.
Det gäller ju att hitta balans.
Jag älskar tex choklad (massa annat skräp också som öl och popcorn och sånt gott) men det är som godast när man får vänta till på fredag kväll, då är det verkligen helg med allt som det innebär - hade jag missunnat mig choklad varje dag så hade det inte känts lika gott tror jag. Men det är ju jag, det kanske inte är samma grej för andra, men med det tänket så är det lättare stå emot suget och viljan att livsnjuta kan då vänta några dagar.
Hälsovinsten är enorm när man drar ner på saker som man vet inte är så bra för en men jag är helt emot förbud, man ska njuta av livet - iaf då och då. 🙂