Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettpersonliga-berättelser
Läst 3320 ggr
[Tilde]
4

Min viktnedgångsdagbok

Jag har det senaste halvåret gått upp i vikt (har varit så dålig med maten och "inte haft tid" till träning) och väger nu runt 58 kg, vilket är mer än jag någonsin har vägt förut. Jag vet att det inte är mycket för min längd på 169 cm, men för min kropp är det mycket, jag känner mig alltså inte bekväm eller hälsosam. Jag har i hela mitt vuxna liv (från tonåren till sådär ett år sedan eller liknande) vägt 51-53 kg, haft lite magrutor och varit allmänt "fit". Jag strävar nu efter att väga runt 52 kg igen! 🙂 Eventuellt lite mer när jag börjar bygga muskler, för jag planerar att bli stark också!

Jag äter glutenfritt och sockerfritt (så gott det går, äter frukt och liknande) och undviker laktos i stor grad. Sen promenerar jag minst 1 h varje dag då vi har hund. Tänkte börja med snabba promenader varje morgon och börja träna med vikter om kvällarna. Har dock dåligt/överaktivt immunförsvar så jag blir ofta sjuk vilket inte är speciellt motiverande… men jag hoppas att detta förbättras med en hälsosammare livsstil. :) 

Jag skapar denna tråd som en motivation till mig själv, där jag kan uppdatera om dagens träning och måltider, samt när jag kommer närmare min idealvikt. 

Min "före"-bild  kommer så småningom: har nämligen influensan i skrivande stund…

[Tilde]
2

Första uppdateringen 🙂 Hade gått ner några hekton sedan igår vilket kändes motiverande! Tror det hjälper att dricka mycket vatten (dricker 2 L per dag) då jag inte småäter på samma sätt. 

Dagen påbörjades med en timmes promenad i skogen med hunden. Sedan bakade sambon och jag lchf-scones - åh så gott det var! Jag är fortfarande sjuk, lyckades dra på mig en öroninflammation under natten nu när jag ändå var igång med alla influensasymptom. 🤪

Scones gjorda på creme fraiche, mandelmjöl, ägg, fiberhusk och lite salt + bakpulver. Hade ost och paprika på, mums! 😃

[Tilde]
1

Idag hittade jag en bild som gör mig ännu mer motiverad att gå ner i vikt, en "före och efter"-bild fast lite tvärtom. Före-bilden var tagen vid nyår 2012 och då vägde jag som minst (runt 49-50 kg). Efter-bilden är tagen vid jul förra året då jag förmodligen låg på ca 60 kg efter all julmat och alla godsaker, fast nu har jag redan gått ner lite sedan dess. Jag vet att min hållning på den nyare bilden bidrar med lite vikt och min smala midja (ja den är fortfarande bara runt 64 cm, "normalt" 60-61 cm)  täcks av hunden, men samtidigt är det en bra motivation för mig. 😃

Känns lite pinsamt då jag "skäms" för att ha gått upp så mycket på bara ett år (senaste halvåret gick jag nog från 54-60!!), men å andra sidan har jag faktiskt varit sjuk en längre tid och slarvat med maten på grund av detta - man har ju ingen ork att laga mat när man är sjuk, så det blir ju som det blir. Sen vet jag att många förmodligen tycker att jag var för smal på den första bilden, men såhär ser min kropp alltså ut naturligt om jag äter nyttigt och rör på mig (fast jag lovar att jag åt glass och choklad ibland också, haha). Nu har jag dock planerat att bli stark också, så 2012-kroppen fast betydligt mer muskulös ska bli min igen! 😎 Det blir kul att uppdatera med 2015-bilden sen!

[Tilde]
3

Jag äter världens godaste frukost! Den funkar lika bra som mellis eller efterrätt också 🙂 Den är väl inte världens nyttigaste på grund av sockret från bananerna, men den är i mina ögon inte heller onyttig när den äts med måtta! 

Den är gjord på två små mosade bananer, ca en matsked kakao, lite proteinpulver med vaniljsmak, mjölk efter känn och en tesked fiberhusk för konsistensens skull. Smakar som chokladpudding. 😃 Jag toppar med en liten skivad banan, men man kan toppa med hallon eller nötter, osv. Man behöver inte ens toppa med något!

Michaela-N
0

Du är ju absolut inte överviktig men det vet du ju om. Följer detta då jag också "deffar" just nu 🙂

#3 Jag trodde det var köttfärssås innan jag läste texten 😮

[Tilde]
0

#4 Nej det vet jag, men för min kropp är det för mycket helt enkelt (även om andra som väger runt 60 kg är superhälsosamma). :)

Hahaha köttfärs med bananskivor… Vet inte om jag hade smakat då 😂

Michaela-N
0

#5 Jag förstår Precis vad du menar, har själv samma längd och vikt som du och försöker också tappa lite i fettmassa. :)

[Tilde]
0

#6 Lycka till! Hoppas det går bra! 😃

Här är dagens middag (ännu en värdelös mobilbild, haha)… Kött med zucchinipasta, jättegott! 🙂 Hade gärna haft en sås till, men ville inte gå till affären i stormvädret.

[Tilde]
0

Idag mår jag lite bättre i alla fall, är mest öroninflammationen/öronkatarren som stör och lite huvudvärk, samt snuva. Men jag tänkte styrketräna ikväll i alla fall, med fokus på rygg, axlar och mage. 👍 Hemma såklart (det stormar fortfarande ute).

Jag måste vara försiktig med ryggen dock eftersom jag har problem med en svullnad intill ryggraden. Väntar på tid för magnetröntgen så vi kan säkra oss om att det inte är något farligt. Reumatologen chansade på en disk som vridit sig och trycker mot nerver och muskler… Han sa att det kommer att vara så livet ut i så fall… Tänkte att det vore bra att stärka ryggen då genom "snälla" ryggövningar.

Passar på att ta en före-bild ikväll också! 🙂

[SophD]
0

Lycka till 🙂

[Tilde]
0

#9 Tackar 😛

Det blev träning igår med fokus på axlar, armar och rygg! Har träningsvärk idag vilket känns bra! Skönt att ta upp träningen igen. 😃 Blir nog träning imorgon bitti om jag får tid.

[pusselbit]
0

Kan du ge mig receptet på den rätten som är toppad med banan?:)

[Tilde]
0

#11 Jag brukar bara använda 2 små bananer som jag mosar i en skål, ca 1 msk kakao, lite chokladproteinpulver och dubbelt så mycket vaniljproteinpulver (går på känn), 2 tsk fiberhusk och mjölk eller grädde beroende på hur mycket jag vill ha.  Mosar bananerna och blandar sedan ihop de torra ingredienserna innan jag häller i mjölken/grädden.🙂 Haha inte ett direkt recept då jag inte brukar mäta upp de olika ingredienserna, men jag hoppas det går ändå.

Idag blev det en rabarbersmoothie till frukost! Mixade ner en banan, några frysta hallon och frysta rabarberbitar + lite mjölk. Blev jättegott! 😍

[Tilde]
2

Här är förresten min "före"-bild. Den är förvisso i täckande träningskläder (ursäkta vårt stökiga gästrum i bakgrunden) men man kan ju se att jag inte direkt är muskulös. Tror jag vägde 59,1 kg den dagen och är nu nere på 58 igen. 👍

Träningsvärk i nästan hela kroppen! haha Fokuserade mest på armar och de var ganska döda 48 h senare, men hade tränar hela kroppen. Jag har inte kunnat träna på så många månader och det känns verkligen! Nu ska jag bli starkare dock! Tror det blir benträning eller fokus på mage ikväll. 🙂

[SophD]
0

Tränar du på gym eller hemma? 🙂

[Tilde]
0

#14 Just nu hemma (sambon har massa vikter och grejer), men det öppnar ett gym här i närheten den 19:e så då ska jag börja gå dit så ofta jag kan. 🙂

[Tilde]
0

Igår kväll blev det baconlindat nötkött med vitlöksbroccoli i ugn toppat med parmesan - mums! 😍 

Vågen har stått stilla ett tag, men midjemåttet har krympt till 62,5-63 cm (så nära mitt mål)! Jag styrketränade lite igår och har idag lagom med träningsvärk!

Michaela-N
0

#16 oh, det där vill jag ha recept på! Kan du dela med dig?

[Tilde]
0

#17 Ja köttet är ju bara att linda i bacon och broccolin är också riktigt lätt! 🙂 Jag tog ett stort broccolihuvud och skar det i småbitar (små "träd" liksom), la i en påse ihop med 4 hackade vitlöksklyftor, olivolja, salt och peppar. Skakade runt och hällde sedan ut allt på en plåt. In i ugnen i ca 15 min på 180-200 grader (jag började på 180 men höjde sedan värmen för att få mer färg), ta sedan ut och riv på parmesanost för att sedan grädda i ugnen i 5 min till.  Sen rev jag extra ost på efter också, men det behöver man ju inte göra… Jag bara älskar ost så det var nödvändigt, haha 😂

Frosstis
0

Det är gott att göra baconlindat kött och äta med blomkålspotatismos också :)

[Tilde]
0

#19 Ja det är det! Eller rättikagratäng 😃

Frosstis
0

#20 Ja, jättegott! Gillar att göra variationer på potatismos, t.ex rotfruktsmos (med mest morot) eller broccoli/blomkålsmos :p

[Tilde]
0

Blev idag medlem på gymmet! Fast från och med februari (ville inte betala fullt pris för resten av januari…) 👍 Har totalt gått ner drygt 3 kg sedan i julas. Det låter kanske inte så mycket, men det är ungefär en tredjedel av mitt mål! 😃

Sitter nu och dricker lite grönt te, hihi

[SophD]
0

#22 Vad kul, grattis 🙂

[Tilde]
0

#23 Tackar, känns bra att det är på gång 😃

Fast nu har jag blivit sjuk igen - halsinflammation av något slag… Jag som precis hade kurerat mig efter influensan! Nåja, försöker få mycket sömn och C + D-vitamin. Håller tummarna att det går över snabbt.

[Tilde]
1

Midjemåttet är nere på 62 cm nu 👍 Vågen närmar sig 57 kg också (var uppe på 59 ett bra tag i början av denna dagbok), sakta men säkert går det ner… ☀️ Nästa söndag ska nog sambon och jag dra ner till gymmet då våra gymkort börjar gälla då! Hoppas jag är frisk tills dess, hah

Idag blir det kokt ägg till frukost. Kanske en jordgubbssmoothie till. 🙂

[Tilde]
0

Så är jag äntligen nere på 57! Wiiihooo, känns bra!🥳 Jag har tyvärr inte kunnat träna så mycket på sistone p.g.a. sjukdomen men jag tänkte träna ikväll eller imorgon faktiskt. Känner mig betydligt bättre idag. 🙂

[Tilde]
0

Idag låg jag på prick 57, så jag hoppas på att ha gått ner till 56 något imorgon 🙂 Jag har blivit riktigt dålig på att fota maten! Men men… Idag blir det kött med potatis och gräddsås, liten sallad till det :) Dricker fortfarande runt 2 liter vatten per dag vilket har gjort huden mycket finare 👍

På söndag ska vi äntligen gymma! Wiiihoo!

[Tilde]
0

Har inte uppdaterat på ett tag! Min rygg har blivit värre så jag har inte kunnat träna så mycket, men jag tänkte försöka få till ett litet hemmapass ikväll ändå. Ligger på 56 något kilo, fortfarande… men har slarvat lite med kosten. Har dock tagit tag i den igen så det borde gå neråt 😃 Ser verkligen stor skillnad på min kropp ändå och jag känner mig mer hälsosam! 

Till frukost idag blev det en fruktsallad (även om jag har hållit mig ganska mycket borta från frukt). 😛

Michaela-N
0

Hur går det för dig? :)

[Túrwen]
2

Bilden på dig i träningskläder är i princip mitt slutgiltiga mål även om det är din "förebild" men vi har alla olika mål och förutsättningar. Kul att det går bra för dig och spännande att läsa om din resa!

[Tilde]
0

#29 Det går! Eller, jag har inte kunnat träna speciellt mycket för min rygg har blivit värre, men å andra sidan får jag mer vardagsmotion och promenader. Har fått tid för magnetröntgen i slutet av mars så då får jag äntligen veta vad som är fel och förhoppningsvis kan jag bli bättre efter det så jag kan komma igång med träningen på riktigt. 🙂

#30 Ja självklart har vi alla olika mål! :) Jag har inte missnöjd med min kropp som den är nu, men jag blir gärna mer muskulös. Jag har redan blivit smalare (som jag faktiskt känner av, t.ex. platt mage nu) än när jag började denna dagbok. 😃

[Tilde]
1

Idag vågade jag mig äntligen till gymmet! Har som jag skrivit tidigare problem med ryggen så jag har inte riktigt vågat träna mycket, men idag körde jag ändå. Blir det värre så blir det värre, men kanske blir det bättre - vem vet! 🙂 Det blev full body workout så jag lär ha lagom med träningsvärk imorgon!

Ska gymma på söndag igen men då blir det nog mer fokus på en muskelgrupp. Kan i alla fall säga att jag trivs mycket bättre med min kropp nu! Har faktiskt blivit smal igen och behöver bara få fram musklerna lite! 😃 Samt träna armar… mina armar är löjligt svaga jämfört med resten av kroppen, haha

[Tilde]
0

En liten uppdatering kommer här! Min rygg har blivit extremt mycket värre så jag har konstant ont och har inte kunnat gå till skolan och heller inte träna. Jag kan gå promenader då detta hjälper lite och brukar då gå 1,5-2 h om dagen. 🙂 Maten har inte varit sådär jättebra då jag inte har orkat, men sambon och jag ska sätta oss ner och skriva ett matschema och därmed få styr på matvanorna igen!

Ligger kvar på 56 kg, men känner mig smal ändå! Känns som om jag snart når mitt ideal - jag behöver bara fixa till maten så kör vi igen. 👍

[Tilde]
1

Efter att ha varit lite onyttig har jag tagit tag i något som sambon och jag planerat länge - ett riktigt matschema! 🤓 Jag har skrivit ner olika proteinkällor och olika tillbehör på lappar och tanken är att man ska dra en lapp från varje (t.ex. "kyckling" och "gratäng" eller "fisk" och "rotfrukter") och så får man improvisera en rätt med dessa. Jag valde att skriva lite mer öppna ord för att ge fler valmöjligheter så man inte känner sig tvingad att laga en rätt man kanske inte är sugen på. Tanken är att man får lägga till ingredienser men att de ord man dragit måste vara huvudsaken i rätten. 😃 Blir spännande att se vad vi får för mat imorgon!