Är jag underviktig?
Hej! Jag är 1.64 och väger 43. Är jag underviktig?
http://www.markazits.com/diet/bmi.php
Räkna själv.
Det beror helt på din kroppsbyggnad, hur mycket muskler och fett du har på kroppen.
#2 Jasså? Och hur kan en underviktig enligt BMI bli normalviktig genom muskel/fett-ratio?
har knappt muskler #2
BMI är ett riktigt kasst system, många i sjukvården som tycker det borde skrotas. Man borde gå på fettprocenten istället.
En del människor har gener för långa seniga muskler, vilket inte binder lika mycket protein= mindre vikt.
#3 - Räcker med att räkna på galdiatorernas bmi, dom är överviktiga allihopa ;)
/Christine
Hade bmi 16, och från 19 o mindre är ju underviktig #3
Ja du är underviktig. Jag har samma längd men väger 12 kg mer och jag är smal.
Hm.. Så det gäller o äta mer? Var hos doktorn o kollade, han sa att jag skulle peta i mig mer mat men jag blir ju mätt direkt :P #8
#5 Ja, muskler väger MER än fett. Så är du underviktig så ÄR du underviktig. Är du överviktig så kan det bero på stor muskelmassa = ej övervikt.
Ett tips för viktuppgång om man snabbt blir mätt:
Ät många lagade mål om dagen. En lagad lunch innehåller mer näring och energi än ett par mackor. Den varma maten gör att kroppen inte behöver slösa energi på att värma upp maten innan den spjälkas.
#9 Så länge du får i dig mat och näring och kroppen fungerar bra så är undervikt inte ett problem. Men se till att du får i dig det kroppen behöver.
Jag skulle säga ja.. men är du väldigt ung och fortfarande växer så är det inget att oroa sig för så länge du äter och rör på dig i lagom mängd.