Går direkt upp i vikt :(
Det är ju helt omöjligt. Jag har slarvat lite denna vecka och gått upp ett och ett halvt kilo. Och med slarva lite är att jag kanske har ätit 4 smörgåsar under hela veckan och kanske inte fullt lika mycke grönsaker som vanligt. Jag har låtit mig gå ner i vikt långsamt men vad fan :( jag låg ju på 59.8 förra veckan, nu låg jag på 61.4 :(. Jag kan verkligen inte unna mig något alls, och om jag skiter i allt så går jag direkt upp till över 70 kg :( så trött på skiten, vad ska jag göra? Jag motionerar en del, har två hundar som jag promenerar med varje dag och dessutom joggar jag med runkeeper var annan dag :(. visst jag har gått ner nästan 10 kg men ändå :(, vad ska jag göra
1g fett är 9 kalorier. Om du har gått upp från 59.8 till 61.4 så har du ökat med 1.6 kg. För att gå upp 1.6 kg i fett måste du ha ätit 14 4000 kcal mer än vad du gjort av med. Låter det rimligt på fyra smörgåsar?
Kolhydrater binder vatten, så äter du fyra smörgåsar som innehåller mycket kokhydrater då går du också upp en del i vattenvikt. Den tappar du så fort du börjar äta strikt igen.
Man kan variera några kilon utan att egentligen ha gått upp. Jag kan lätt "gå upp" 2 kilo fast jag inte gjort något. Speciellt som tjej, eftersom man lägger på sig vatten beroende på vart man är i cykeln.
Det är även därför jag helhjärtat rekommenderar att man mäter istället för att väger, eller helt enkelt kollar i spegeln. Man tappar lätt motivationen när vågen visar mer än vad den gjorde förra veckan fast man har gjort allt rätt, men som sagt så måste det inte betyda något alls. Och om man tappar motivationen så illa som du verkar göra, så kanske det är bättre att kasta ut vågen istället? Om man ska väga sig ska man antingen göra det väldigt sällan (någon månad emellan) eller lägga in det så man ser det som ett diagram och kolla långsiktigt. Det har ingen betydelse vad du gick upp eller ner den här veckan, så länge du under några månader går ner. Du har gått ner över 10 kg, var stolt och glad över det istället! Sen är det tyvärr så att ju närmare man kommer normalvikten, desto längre tid tar det att tappa.
//Jessie