Vill gå ner..
Hej, jag är en tjej på 16 år som i somras vägde 70 kg.. Dock hade jag haft en längre sjukperiod och innan det vägde jag cirka 85 kg.. Nu är det så att jag har sedan i somras gått upp enormt mycket i vikt och väger nu 105 kg på mina 170 cm… Jag lider av svår depression bla. vilket har bidragit till viktuppgång, men jag lider också av ganska svåra ryggproblem och axelproblem vilket gör många typer av motionssätt svåra..
Jag behöver verkligen gå ned i vikt då jag nu börjar känna mig allt mer blä, min mamma går på LCHF men jag själv gillar inte sån mat så jag har inte velat hänga på och vet inte riktigt om jag har motivationen till det och det blir ju svårt när jag går i skolan också.. På grund av att mamma bara äter LCHF så får jag laga mat själv och det blir då oftast skräpmat vilket bara förvärrar det hela..
Vet inte riktigt vad jag ville få sagt med det här inlägget, men är det någon som har ett tips på vad jag kan göra? Att gå upp 35 kg på så kort tid är inte bra..
Råttor, råttor och lite mer råttor!
Har du hjälp med depressionen och dom problemen? Om det ligger i grunden kan det svara svårt att ändra på beteendet förrän det är "löst".
Simning är ganska skonsamt för kroppen, så det kanske skulle fungera trots dina rygg- och axelproblem? Själv tycker jag det är väldigt roligt också, men det är såklart individuellt (:
Hur äter du i nuläget? Om man äter mycket sötsaker brukar det räcka att "bara" ta bort det och äta som man gör i övrigt.
//Jessie
Det måste väl vara bättre att äta din mammas lchf-mat än skräpmat? Vad kan vara så tokigt med lchf-maten?
Det viktigaste är att du slutar äta socker.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Missade att du äter mycket skräpmat, sorry. Då är det ju förmodligen det som är problemet. Vad är det du inte gillar med LCHF-kosten?
Om du äter skräpmaten för att det går fortare, så kanske det vore ett alternativ att laga mat på helgerna och frysa in? Då kan du slänga in en matlåda i micron bara.
Finns mycket inspiration till god mat på internet.
//Jessie
Äter en massa mediciner och allt möjligt för depression, så den är bättre än vad den skulle kunna vara..
Fram till för 1½ år sedan tävlingssimmade jag, och inte ens det är tillräckligt skonsamt.. Vill börja simma igen, men det går ju som det går..
Äter ganska mycket sötsaker, försöker att sluta.. Men men, känns som att jag inte tar mig någonstans även då jag inte äter sötsaker.. Äter i stort sett bara sötsaker, äter regel ett mål "riktig" mat varje/varannan dag.. Sen blir det mest sötsaker, känner att det enda problemet är att jag inte kan ta tag i mig själv.. :l
Tråkigt att inte simning inte fungerar :/
Om du inte har sötsaker hemma då?
Enda som fungerar för mig, så det enda sockret vi har hemma nu är mammas. Och det ligger i ett speciellt skåp som jag aldrig behöver öppna = jag behöver inte se det. Och om det inte finns något hemma, så kan jag ju inte äta det.
Är du en sån som egentligen behöver äta ofta? Gör matscheman och sen sätter du alarm på mobilen. När alarmet låter så äter du maten du planerat och inget annat.
//Jessie
#7 Det där med att äta ofta är sant.. Verkar som en bra idé med schemat!
Viktuppgång är ju ofta en biverkning av antidepressiva mediciner. Och även den här håglösa känslan, att man inte orkar ta tag i saker. Det kanske börjar bli dags för dig att trappa ner medicinerna?
Är man fast i sockerträsket är det inte så gott med fett. Men äter man å andra sidan sig mätt på fett så håller man sig mätt längre och blir inte lika sugen på socker. Skulle du vänja dig av med sockret skulle du nog gilla din mammas mat mer och mer. :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag behöver medicinerna för att klara av vardagen, nyss bytt och ökat dosen också.. Så tror inte det är en bra idé att sluta..
Jag ska ge mammas mat en chans efter lovet!
Har alltid hatat smör 🤮
Får hitta något annat jag kan dränka maten i, haha

TS
Jag reagerar på att din mamma inte lagar mat åt dig utan bara åt sig själv. Undrar vad socialtjänsten säger om det? Ännu viktigare med rätt kost om du inte mår bra.
Vad är det för skräpmat du lagar och var kommer den ifrån?
>>>Malum domesticum<<<
#13 Som jag tolkar TS så lagar mamman mat åt dom båda, men eftersom TS inte gillar LCHF så gör hon mat själv istället.
Så gör vi härhemma också. Äter man inte vad som bjuds så lagar man mat själv. Jag har lagat mat själv åtminstone några gånger i veckan sen jag var tretton-fjorton, numera gör jag i princip all mat själv (sjutton). Hur ska man kunna lära sig laga nyttig mat om man aldrig får prova att göra mat?
//Jessie

Som jag uppfattar det är det en minderårig som är sjuk.
Det är ingen större skillnad på LCHF och vanlig mat. Mamman behöver bara låta bli att äta det som inte passar in i hennes kost.
Och hur lär man sig "laga nyttig mat" om det bara finns skräpmat och ingen vuxen hjälper till?
Så illa hade jag aldrig kunnat behandla mina barn. Varken friska eller sjuka. Man är tydligen olika.
>>>Malum domesticum<<<
#16 Hur vet du att det bara finns skräpmat hemma, och att TS's mamma inte har erbjudit att lära henne/hjälpa till?
//Jessie
#16 Men att mena att det nästan är ett fall för socialen är ju inte klokt.
Jag började själv göra mat konstant då jag var 13. Varför ska man klema bort barn?
Vid 16 är du inte så jäkla liten längre.
Duger inte maten så får man väl göra den själv, och om du då vill servera dina ungar 10 olika rätter får väl du göra det, men tycker det är otroligt onödigt av dig att mena att socialen ska kopplas in för denna saken.

Memento mori

Medarbetare för Julen

#17 TS skriver själv att hon oftast lagar skräpmat. #18 Då du fritt hittar på saker som jag aldrig skrivit slutar jag diskutera med dig nu. Det är barn misshandel att låta en 16-åring som väger 105 kg äta "skräpmat"
>>>Malum domesticum<<<
#19 Att hon oftast äter skräpmat är inte samma sak som att det enbart finns skräpmat hemma.
//Jessie

#20 Så sant. Jag skulle ha utelämnat "bara" :)
>>>Malum domesticum<<<
Jag får äta mammas mat, men väljer bort det..
Det finns nyttig mat jag kan laga, men på grund av utbrändhet et.c så orkar jag helt enkelt inte..
Det är till stor del mitt fel och inget soc behöver lägga sig i, min mamma har alltid haft en väldigt slapp uppfostringsstil där man får klara sig själv till stor del och jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt!
#19 Väldigt hårda ord som kommer från en som inte känner till hur det ser ut hos andra. Misshandel Kinda man nästan kallat det om mamman tvingade sin dotter äta skräpmat. Här väljer ts själv att äta det. Stor skillnad.