Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettträning
Läst 1999 ggr
OsterlindM
0

BMI 33,3

Jag är en tjej som är 20 år gammal. Jag är 153 cm lång och väger 78,5 kilo. Mitt BMI är 33,3 ca vilket betyder fetma.. Jag mår jättedålig över att det hunnit gå så pass långt. Jag har gått upp ca 20 kilo på två år. Jag mår verkligen inte bra av det här och måste gå ner i vikt.. Jag vet att jag måste sluta med läsk, snabbmat, rökning osv.. Jag behöver verkligen tips för viktminskning. Har läst lite om att kaffe ska sätta fart på förbränningen? Stämmer det? Det är ju värt att testa iallafall. Vatten ska ju också vara bra. Dricker aldrig vatten annars för vattnet hemma smakar inte gått alls.. Har börjat promenera så mycket som jag orkar. (Har problem med fötterna och får lätt ont i dom och ryggen) Men hade tänkt öka tempot och kilometrarna allt eftersom så jag inte överanstränger mig och då istället ger upp. Bomba med tips! Kan vara allt från maträtter, träningsövningar osv :)

AnneN
0

Min första tanke då du ökat så mycket i vikt på ganska kort tid är att du kanske bör kolla om du har fått fel på ämnesomsättningen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Wony
0

Jag vet inte på vilket sätt vattnet smaka dåligt, men jag vet att när vi bodde hemma hos bekanta i Paris där vattnet är väldigt klorerat så hjälpte det att sätta in det i kylen någon timme innan man drack det. Vet inte om det kan hjälpa med det i alla fall. 

Promenader är bra att komma igång med, tycker i alla fall jag. Lungt i början bara så man inte överanstränger sig. 🙂

Sedan brukar jag försöka använda t ex grönsaker med dipp istället för chips och dipp, kan vara ett alternativ till snacks.

OsterlindM
1

#1 Jag tror mer på att jag ätit för mycket skräpmat, druckit för mycket läsk och rört på mig för lite. Har väldigt lätt för att gå upp i vikt och även för att gå ner i vikt. Måste bara hitta motivation till att fortsätta. :)

OsterlindM
0

#2 Jag testade faktiskt att lägga i isbitar i vattnet idag och det blev lite godare. Men ska absolut testa lägga in i kylen. :)

Maleficum
1

Ett tips är att köpa smakessenser till vattnet (såna som brukar säljas till kolsyremaskinerna, men man behöver ju inte bubbla vattnet för det) så kan man dessutom variera lite. Ett tips är även att göra "te" på ingefära. Ingefära har många bra egenskaper tex ökar de ämnesomsättningen men som med allt ska man inte överdriva användningen och man ska vara försiktig om man lider av magsår.

Nu när grönskan börjar komma igen så passa på att plocka maskrosblad (späda går bra att ha i sallad) och gör te på, även dem hjälper till med ämnesomsättningen. Dem är även vätskedrivande.
Papaya är också bra, kan man alltid skära ner i små kuber och ha som godis.
Rosmarin är en bra krydda som också går att göra te på. Hjälper med ämnesomsättningen men har även antiinflammatoriska egenskaper.

Behöver du hjälp med att sluta röka är te gjort på kattmynta bra, även te gjort på mariatistel och te på indianfrossört (scullcap) men vet inte hur lättillgängliga de två sist nämna är att få tag på i Sverige.

Och för att minska sötsug är gröna grönsaker bra att äta då de innehåller thylakoider som minskar sötsuget. Det räcker med 5 gram thylakoider om dagen (vilket motsvarar 100g spenat, men andra gröna grönsaker går bra de med). Tror det finns som kosttillskott också om man har svårt för grönsaksbiten.

Sen är såklart bra sömn, minskad stress och motion viktiga grundpelare. Ta gärna med en kompis eller låna en hund för promenaderna, brukar vara betydligt lättare och mer motiverande än att göra det helt själv och skog bättre att gå i en på asfalterad väg om du har möjlighet till det.

Lycka till!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Túrwen]
0

Är inte heller något fan av vatten.. kunde innan jag började träna gå runt i dagar utan vatten drack istället lightläsk, funlight och kaffe vilken tog en hel del stryk på min mage efter ett par år. 

Kan det vara en idé för dig att skaffa en sodastream? Vad känner du för bubbelvatten? Dessutom kan man lägga jordgubbar eller exempelvis äppelskivor i för att ge det en godare smak :)

Bläcket
0

Mitt tips är att ta tag i rökningen först, för det är svårt att motivera sig att bli mer hälsosam om man samtidigt röker (det tyckte jag att det var iallafall). När du klarat av att sluta röka kommer det att bli lättare att röra sig också, du blir inte lika andfådd, har mer energi o.s.v.

Det är dessutom det snällaste du kan göra mot sig själv…och då blir du inspirerad att fortsätta göra mer snälla saker mot dig själv! Träna och äta bra t ex. Så kommer viktnedgången på köpet.

Jag tyckte nikotintuggummin hjälpte när jag slutade röka.

Vad det gäller kaffe så tror jag det sätter fart på förbränningen men för att det ska göra nån skillnad så ska man väl helst inte ha socker eller mjölk i då..

Det är mycket du vill förändra med dig själv så låt det ta tid och bli inte arg på dig själv om du misslyckas på vägen. Ja, var snäll men samtidigt rättvis mot dig själv helt enkelt är väl mitt tips :)

[FriidaMariie]
0

Hej! Jag känner igen ditt problem, för ett år sedan var jag i samma sits. Vad jag gjorde va att gå med i Viktväktarna (till en början ville jag verkligen inte det då jag ansåg att det bara var för äldre och det inte funkar) och tog då deras app så man slipper räkna allt själv. Till en början gick jag på deras träffar för att bli mer insatt men allt eftersom så använde jag bara appen. Jag gick ner 16kg på 4 månader. Min tanke var att bara ändra mitt sätt att äta men ju mer jag gick ner ju piggare blev jag och det slutade med att jag joggade 4 dagar i veckan. Jag följer fortfarande Viktväktarna trots att jag inte behöver men för att det är så bra… För mig.. Det kanske inte funkar för alla men kanske är det värt ett försök. Det bästa är att du kan äta precis allt, vilket är super bra för mig då jag älskar mat :) Lycka till !

OsterlindM
4

Wihoo :D har gått ner 1,5 kilo sen jag skrev sist. Då har jag bara ätit lite mindre och gått två korta promenader :) nu fick jag lite motivation till att fortsätta! :)

Wony
0

Härligt, bra jobbat! Jag har unnat mig att äta gott under påsk men försökt att ändå hålla mig till de lite nytigare alternativen. När man ser resultat så blir man motiverad att fortsätta jobba mot sitt mål! 🙂