Vill gå ner 10kg
Vill gå ner ca 10 kg och lyckas ca gå ner 3 kg, sen kanske jag unnar mig något litet på helgen som fika eller vin och går upp allt igen och är på ruta ett igen. Börjar bli så trött. Hur gör ni??
Har hört att träna med vikter ska va bättre än att träna kondition om man ska gå ner i vikt, stämmer det?
Kalorier in kalorier ut, då spelar det ingen roll om du tränar kondition eller tränar med vikter 🙂 Beror lite på vad du vill få ut av träningen också osv.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tränar löpning och upplever att det ger mig bäst resultat i kombination med styrketräning vad gäller att få en fastare kropp. Tränar man mer höjs också ämnesomsättningen och man kan äta lite mer än om man inte rör på sig (beroende på hur mycket man tränar) Men det är som #1 säger kosten är A och O vid viktminskning.
Vad gäller att unna sig dricker jag ett par glutenfria öl varannan vecka ungefär utan att det påverkar vikten märkbart..Den enda egentliga hemligheten är att jag under veckans alla dagar ligger på ett visst underskott så det skadar inte att jag unnar mig det jag tycker om så länge det inte handlar om att jag smäller i mig en hel dagsbehov på en kväll. Och ja jag är typen som har väldigt lätt för att gå upp i vikt men det är så enkelt.. unna dig men med måtta för det jämnar ut sig ändå om du har rätt balans under resten av veckan!
Ja jag är inte så flitig på att träna just nu så det kan nog bidra lite till mitt misslyckande,
Har så svårt att säga nej till fika på jobbet, hos familjen och så vidare där är nog lite där det sitter också, ingen vidare disciplin
Hitta styrkan i dig själv och våga tacka nej! Ta en frukt eller lite nötter.. Jag tror inte att någon skulle säga emot :)
Du får räkna in de där godbitarna när du tänker på ditt kaloriintag under en dag/en vecka. Vikten kan pendla - särskilt hos kvinnor - under månaden och det är alltså något man får kolla av långsiktigt. Kvinnor kan pendla några kilo i månaden av rent hormonella skäl + baserat på vatten i kroppen vid tillfället etc. Att du har "gått upp i vikt" efter helgen kan alltså vara helt orelaterat till att du drack något glas vin och åt en kaka, men väger du vid flera invägningar mer i april än vad du gjorde i mars - DÅ har du gått upp i vikt. Detsamma gäller när man har "gått ner i vikt". Det räcker inte att kolla en enstaka gång utan det ska vara en "trend" på vågen.
Det är inte så lätt som kalorier in och ut. Det bör vara rätt kalorier också.
Som sagt: tänk långsiktighet och sundhet så löser det sig! Om du inte har medicinska problem eller någon ätstörning.
Tack för svaren ska ta hjälp av shape up igen så kanske jag får lite mer koll på kalorierna :)