Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 1232 ggr
Lia
0

Paleo

Jag har drabbats av mycket problem med mage och tarm, och ska nu på torsdag genomföra koloskopi. Jag vet inte vad det kommer visa, men jag står inte ut med detta längre. Förhoppningsvis är det endast IBS. Jag tänkte börja med Paleo för att se om det kanske kan få magen att må lite bättre. Men jag har en lite fråga om det. I den kosten utesluts mejeri. Varför gör det det? Om det är något obetydligt så tänker jag göra en egen variant och helt enkelt inte skippa mejeri, men det vore ju bra att veta 🙂

Allt2
0

Åh så bra fråga och hoppas att allt går vägen för dig! Följer :) Skriv gärna hur det gick sen.

VildaVittra
0

Paleo går ut på att äta mer som vi gjorde när vi var jägare och samlare och då ingick ju inte mejeri i vår kost då vi inte höll boskap. 
Anpassa så att det passar dig, jag tycker gott du kan ha med mejeriprodukter om du vill det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lia
0

#2 Ja, jag tänkte dra till med en lite modernare version i så fall 🙂 Det känns dumt att utesluta en så bra källa till kalcium om det inte skadar mig. Tack!

Ezil
0

En del har väl också med att göra att alla mjölkprodukter (förutom vissa ostar) är pastöriserade idag och på så sätt försvinner liksom nyttan med mjölk och den blir svårare att bryta ner.  De goda bakterierna och enzymerna försvinner i processen, vad jag har förstått. Tänker på att du nämner att du har problem med magen.

Hade också svårt för att just ta bort mjölkprodukter i början men efter att ha slutat helt blev min hy så fin, så nu är det ett lätt beslut att avstå. Gör egen mandelmjölk eller kör på kokosmjölk istället. Jag tänker att det kan vara värt att utesluta i början  i någon månad för att se vad magen säger och sedan lägga till för att du ska få den "rätta bilden" av paleo och se om det funkar för dig eller inte :)

Du har säkert googlat en del men några tips är att googla på Karl Hultén och Undervårttak. Lycka till!

Lia
0

#4 Tack så mycket för ditt svar, jag får fundera lite! :-)

Lia
0

Koloskopin visade ingenting, så det är IBS jag drabbats av. Jag har också hemska bekymmer med urinvägarna, och även då ska paleo vara bra. Så nu har jag flera bra anledningar till att komma igång. Nu är det planerat och klart, och bara att börja!

Allt2
0

Okej, lycka till med att hålla kosten ifrom! :) Kommer säkert gå jätte bra, det är så himla "gott" med paleo tycker jag. Mycket ingredienser som jag inte tänkt på innan :)