Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettbantningsmetoder-och-preparat
Läst 2148 ggr
[brinker]
0

Desperat - Råd!

Jag har alltid varit emot bantnings piller osv men nu vet jag inte längre vad jag ska ta mig till.

Innan sommaren vägde jag 77 kg (161 cm) och idag väger jag 85 kg, jag går stadigt o fint UPP i vikt.  Jag har inte vägt såhär mycket på över 10 år!

Jag promenerar 1 timme varje dag, äter fiberflakes med 2 fullkorn knäcke till frukost, smörgås alternativt lätt middag till luch, smörgås alternativt middag till mat (beroende på vad jag åt till lunch) självklart varierar det. Jag älskar sötsaker, normalt har jag någon sötsak varje dag, men har nu tagit bort det, 3.e dagen nu.

Jag har planerat att utöka motionen nästa v med att börja träna 2-3 ggr i v.
Har problem med ryggen har därför inte kunnat röra på mig lika mycket som innan.

Men även innan problemen med ryggen började jag stadigt gå upp i vikt.
Jag har provat utesluta kolhydrater helt, svältmetoden, många o små måltider, jag brukar ge varje metod 2-3 veckor. I 3 månader räknade jag kalorier o vägde allt, jag låg på mitt kalori intag o även under ibland, stod enbart still i vikt o började sakta gå upp i vikt.

Finns det några piller som verkligen fungerar som ökar ämnesomsättningen och som ger energi?

Jag är rent ut sagt desperat nu, orkar inte med detta längre!
Läkarna säger bara, öka motion o ät mindre. Är ju det jag har gjort o gör!

nypisnina
0

Hur mycket kalorier äter du?
Äter du inga sötsaker nu?

Hur mår du? Alltså, egentligen? Är du stressad? Glad? Ledsen?

[brinker]
0

1345 kalorier får jag äta i grund o botten för att gå ner ca 0,5 kg i v, jag brukar ligga där, motionerar jag plussas de kalorierna på o jag kan äta lite till, normalt är jag oftast under mitt kalori intag med ca 50-300 kalorier, allt beror på hur mycket jag motionerat den dagen.

3.e dagen utan något sött, innan brukade jag alltid ta en kaka, glass eller liknande till kaffet varje dag. (Men ändå hålla mig inom mina kalorier.)

Hur mår jag rent allmänt, jag har haft issues med min rygg o mage sedan augusti och mått rätt dåligt i ca 1 år med lätt depression pga dödsfall i familjen, mycket stress o oroligheter inom jobb och nu min rygg o mage som ger mig stress o oroligheter, viktuppgång ger mig lätt depression samt väldigt mkt rygg smärta sedan augusti, vilket nu känns som att det börjar bli bättre, men har fortf lite värk.

Jag har läst att man kan få svårt att gå ner i vikt pga dessa sakerna, men jag går ju UPP.

Det jag gör nu skulle jag galant kunnat gå ner i vikt förut. Men nu fungerar ingenting o allt jag gör går jag bara upp.

nypisnina
0

Det låter helt klart som att du inte mår så bra ju. Och detta med vikten gör ju förstås inte saken lättare.
Vad har ändrats från innan? Du säger att du har lyckats innan men att det inte går nu. Har du ändrat något? Mindre motion, slutat röka, börjat äta medicin?
Hur gammal är du?

Du kanske har andra symtom förutom viktuppgång? Har du vart hos läkaren?
Det är verkligen skumt att du går upp trots att du ligger på ett sånt litet kaloriintag.
Man ska inte gå upp då, stå still kan man göra, men inte gå upp.
Förstår att det måste vara väldigt frustrerande att äta så lite och ändå gå upp.

[brinker]
0

Alltså jag vet inte, motionen har ju minskat helt klart pga smärta, matintaget har ej ändrats o jag anser verkligen att jag inte är så himla ohälsosam med mat, det som fungerat innan fungerar ej nu så sötsaker har jag tatt bort nu o när jag väl ska äta det tex helg så ska intaget minska, skräpmat kommer jag helt klart undvika o är inga problem för mig. när jag var aktiv så tränade jag 2-3 ggr per v, 1-2 tim prom 5-6 dgr i v o maten samma som nu men npn sötsak emellanåt i veckorna till kaffet. Då stod jag STILLA på 77-79 kg. Jag tog rätt mkt smärtstillande innan, ipren, alvedon, citadon, pronaxen, men har slutat med det sedan ca 2 v tillbaka. Ta inget nu. Kvinna, 28.

nypisnina
0

Det är verkligen konstigt.
Har du något verktyg för att räkna ut dina kalorier, och mäter och väger du maten?
Ibland vet jag att jag har uppskattat min mängd och det har både varit mindre och mer ibland än vad jag tror, motionen har jag aldrig kunnat räkna ifrån för att äta mer dagligen men om jag har varit hungrig så har jag kunnat äta lite mer.
Nu vet jag inte hur du har det med det där men om du vet att du gör rätt så att säga och håller ditt kaloriintag så tycker jag absolut att du ska be att få ta prover.
Man ska inte kunna gå upp i vikt av så lite mat. Något måste vara fel och om det inte är maten så är det något annat.
Att man inte mår bra borde snarare göra att man håller vikten, dvs har svårt att gå ner, men att lägga på sig av den orsaken låter väldigt konstigt.

Orkar du så be att få träffa en läkare, du kanske har något fel på sköldkörteln, du kanske kan läsa om det och se om det stämmer in på dig.
Har en bekant som bara ökade i vikt mer och mer, inga andra symtom och hon hade det, så man vet aldrig, isf finns ju hjälp att få.

[brinker]
0

Jag använder appen myfitnesspal som räknar ut med mina uppgifter om hur mkt kalorier jag kan äta per dag för att gå ner 0,5 kg i veckan.

Jag använder runkeeper som spårar min motion och räknar ut kalori förbrukningen baserat på mina uppgifter om mig.

Jo, jag misstänker också ibland att kanske dem räknar (eller jag) för mkt elr för lite ibland men… ja… ska det vara så himla känsligt, det är inte som att jag hamnar på 2000 kalorier, har någon gång kommit 100 kalorier över men sedan nästa dag kanske jag ligger under, jämnar ut sig ibland.

Jag har tagit prover för ämnesomsättningen för nån månad sedan o d va fint. minns inte om jag tog sköldkörteln hmm…

Jag använder mig av köksvåg för att väga, dl mått osv, smöret gissar jag oftast i tsk det jag har på knäcke eller i mat men undviker mest i mat, har fisk o kyckling i ugn utan fett.

Jag ska prova en sak till nu i en v, fungerar inte detta ska jag ringa läkaren igen.

Det är bara så himla frustrerande!!

Chestnut
1

Du kanske äter i sömnen? :) Allvarligt talat så är det fysiskt omöjligt att ligga under sitt kaloribehov och samtidigt gå upp i vikt i fett. Du samlar inte vätska då? Annars så nej, det är bara att inse att du äter mer än vad du tror på något sätt även om du skulle ha t ex hypotyreos har jag svårt att se att du skulle gå upp så mycket bara genom att äta 1345 kcal per dygn. Rannsaka dig själv. Någonstans är det fel.

Med vänliga hälsningar
Chess

[brinker]
0

Frågan var dock: Finns det några piller som verkligen fungerar som ökar ämnesomsättningen och som ger energi?

Någon med erfarenheter av "bantar" piller, bra som dåliga?

nypisnina
0

#7 Det finns dem som går upp trots väldigt lågt kaloriintag pga sjukdomar. 
Man kan också ha vant kroppen vid ett lågt kaloriintag vilket gör att förbränningen och ämnesomsättningen inte fungerar som den ska, man kan förstöra sig med år av bantning m.m. hormonbalansen kan bli helt kass. Ämnesomsättningen kan gå ner så illa så att man behöver ligga på 1000 kcal för att ens kunna hålla vikten, trots att personen både tränar och äter rätt och borde ha ett kaloribehov på över 2000 kcal för att hålla vikten.
Nu tror jag inte det är fallet här, men det finns de som går upp om de bara äter en glass trots att de ligger långt under deras generella energibehov.
Det är vanligt bland personer som deffar hårt i perioder - på fel sätt alltså.
Minns inte vad de olika tillstånden heter men man kan säkert hitta om man söker symtomen på nätet. 🙂Väldigt intressant läsning!

nypisnina
0

#6 Usch ja, väldigt frustrerande, jag hade problem för några år sedan att jag flög upp i vikt väldigt lätt och trots rejält underskott inte gick ner, men jag var iaf viktstabil. Oerhört frustrerande.

Tycker verkligen att du ska kolla sköldkörteln.

#8 Jag vet inga piller som är bra, har provat en del förr men det var att kasta pengarna i sjön. Calcium pyrovate… (minns inte exakt vad de hette eller stavades) sägs ska funka vid VLCD och jag vet inte men jag testade och gick ner, det kan dock lika gärna ha fungerat utan.
Annars har jag bara använt kosttillskott som BCAA och kreatin som jag tycker är bra. Kreatinen gör att träningen funkar bättre, blir inte lika trött vid högintensiv träning, men de har ingen effekt för fettet så, mer än att om jag tränar bättre så bränner jag mer…

Chestnut
0

#9 jag tar gärna källhänvisning på det du skriver. Har man räknat ut sitt basalabehov och ligger lite under det så ska man inte GÅ UPP flera kg i vikt. Stanna i vikt fine, men inte gå upp. Sjukdom eller ej (inom rimliga gränser finns ju ett x antal extremt sällsynta medfödda tillstånd men då skulle ts haft syptom genom hela livet). Då gör man något fel - sen om det är att man äter mer än vad man vill erkänna föf sig själv eller att man räknat fel (mindre troligt i det här fallet). Ang piller så är alla som ska öka förbränningen mer eller mindre att kasta pengarna i sjön. Däremot har alli (finns receptfritt på apoteket) bevisad effekt såklart eftersom det är ett läkemedel för viktminskning och inte bara ett kosttillskott.

Med vänliga hälsningar
Chess

[brinker]
0

Om jag äter mer än mitt kaloribehov räknar inte appen rätt i kalorierna, då kan jag förstå. Men med 100% ärlighet skriver jag in allt jag äter (nu har jag förstås gett upp efter 3 månader). Kan tänka mig att det är att jag får gå upp i 5 timmars motion per dag som jag låg på innan för att komma ner dessa 7 kg jag har gått upp för att sedan hålla min vikt (vilket ändå är övervikt).

Nej, jag tar inte i och jag överdriver inte, berättar bara som det är.

Med heltids jobb, sjukdomar och annat har jag bara inte energin att jobba, vara sjuk och motionera 5 tim om dagen! Känns inte realistiskt i längden.

nypisnina
0

#11 Det är inte så svårt att hitta olika fall om man söker lite på nätet eller tar del av folks historier och erfarenheter, dvs hur det kan gå om man bantar en längre tid osv, hur man kan påverka sin ämnesomsättning negativt.
Att ha människor i sin närhet som lider av sjukdomar som hypotyreos och pcos är bara något jag kan hänvisa till att jag vet hur det har varit för dem.
Mitt svar har inte EN källa, jag har läst om ämnet viktminskning i flera år, har haft många svårigheter själv, talat med både dietister och läkare, läst tidningar, böcker, bloggar och vistats i forum, läst om undersökningar som har gjorts och varit medlem i viktklubb.se i flera år där jag har varit väldigt aktiv.
Jag tittar även mycket på tv och suger in allt som har med människokroppen och olika sjukdomar att göra som en svamp, så det är svårt att ge dig en källhänvisning.
Men vad exakt vill du ha källhänvisning på? 
Att man kan förstöra sin ämnesomsättning? Googla på "metabolic damage" tex. Mycket intressant! Det finns massor av fitnessfolk som har erfarenhet av ämnet.
Vad olika sjukdomstillstånd kan innebära för viktminskning? Googla på pcos och hypotyeros tex, de är la de vanligaste tror jag.
Har en bekant som har hypotyeros - det var bara medicin som hjälpte henne.
Min svägerska har pcos och det är samma där men innan hon visste vad det var så höll hon på att gå i taket för inget hon gjorde hjälpte hennes viktminskning.

Om jag räknar ut mitt energibehov och ska lägga mig på ca 500 kcal underskott så går jag inte ner ett hekto.
Om jag hade gjort det för över två år sedan så hade jag gått upp i vikt, vilket jag även gjorde. (Nu mätte jag mig med måttband och vägde mig varje vecka och det blev plus hela tiden, om det var fett eller vätska vet jag inte för jag gjorde ingen analys men när allt blir plus så säger det mig att jag gick upp.)
Under tiden som jag åt VLCD kost under tre veckor så gick jag upp och ner i vikt. Summan blev minus till slut men att ens kunna gå upp när man äter ca 500 kcal om dagen är väldigt märkligt.

Nu ska jag inte stjäla tråden med ett ännu längre utlägg om detta, men pm:a mig gärna så kan vi prata mer, jag kan prata om ämnet i timmar för jag är oerhört intresserad och det finns alltid något nytt att lära sig.
För så som du säger att det är, är det - i de flesta fall, men det finns undantag, tro mig, annars läs gärna om ämnena och hur man kan förebygga att det blir så.
Det har hjälpt mig även fast jag inte har varit förstörd på sådant sätt. 🙂

[brinker]
0

Så, jag har använt xenacol bantnings piller i typ, ja sedan sist jag skrev i denna tråden, snart gått 1 månad. Första 1,5 veckan gick jag ner 1,5 kg. Åh va lycklig jag var.

Fortsatte på glatt. Har nu gått upp de kilona sedan 1 vecka tillbaka.

Jag fattar ingenting! Innan, bara ca 2,5 år tillbaka kunde jag ligga i soffan i 1-2 veckor o käka som jag gör nu men ändå gå NER i vikt!

Käkar som jag gör samt motion och jag går UPP i vikt eller står stilla. Min kropp verkar gilla 85 kg så jag får väl acceptera läget!

Facie
0

I ditt fall verkar kosten vara nyckeln. Du har helt enkelt ätit för dålig eller för mycket mat. Ta tag i kosten så ska du se att kilona rasar :)

Kan tillägga att träning kan stärka ryggen och kanske i längden minska dina besvär.

Pretty wise //