Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 1307 ggr
[TheOutstandingGirl]
1

Skräpmat vs Bra mat

Jag och min sambo är oense i en diskussion om viktnedgång och kaloriintag. Han tror allt allting förstörs av dålig mat medan jag tror att om man bara äter mindre än vad man gör av med så är det lugnt…

Om vi säger att Anna vill gå ner i vikt (påhittat namn), och då ska äta 1500 kalorier om dagen - kan hon i praktiken då äta vad som helst, bara hon håller sig till 1500? Bara hon gör av med mer än vad hon käkar liksom? Kan man leva på en 1 McDonalds-meny (1000 kcal) och något annat för 500 kcal varje dag och fortfarande gå ner i vikt eller hämmas viktnedgången? Självklart förstår både jag och min sambo att det absolut inte är optimalt och att det är skadligt för kroppen - men just i viktnedgångens syfte - kan man göra så? 

Ett lite mildare exempel:

Om jag (som ska äta 1800 kcal om dagen) har 500 kalorier till godo (alltså om jag bara har ätit 1300 kalorier) och en vän vill fika - kan jag då äta en kaka för 200 kalorier och ändå gå ner i vikt eller förstörs allt pga den kakan?

RobinEH
2

Du går alltid ned i vikt av ett energiunderskott. Men vissa livsmedel kan vara särskilt enkla att överäta samt mätta dåligt, vilket gör att ditt resonemang är helt korrekt i teorin men att det i praktiken blir svårare.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Inkanyezi
0

Visst kan du äta kakan, men som du själv säger är det inte optimalt.

Man bör ju vara ganska noga med att få i sig alla näringsämnen man behöver om man har energiunderskott, och det är en viss risk att man får i sig för lite av någonting. Kakan minskar ju utrymmet då för att få i sig någonting som innehåller mer vitaminer och mineraler.

Men viktnedgång kan faktiskt hämmas av såväl kaka som mcDonald-menyn, där det kanske dummaste man petar i sig på donken är Cola.

Om man förstår hur det fungerar att hålla igång ett sug efter sött, och varför söta drycker, inklusive de som inte innehåller några kalorier, hämmar uttag av fett ur kroppens förråd, så kanske man hellre avstår från vissa saker som är dumt att trycka i sig om man vill bli av med fett.

Och det handlar ju egentligen kanske mest om fett man vill bli av med när man går ner i vikt, inte muskler. Allt sött hämmar fettförbränning, och också sådant som innehåller stärkelse omvandlas till socker i kroppen och hindrar att man bränner fett, tills socker och glykogen börjar ta slut. Har man då sötsug är det svårt att låta bli att äta, och så kanske det blir mer än de där kalorierna som man tänkte att man hade bestämt sig för.

Det är därför det kan vara smartare att skära bort kolhydrater, som socker och stärkelse, brödet till hamburgaren, strips eller pasta, och i stället äta bara det andra, kött, helst fett kött, och så salladen, gärna med dressing som inte är söt.

Träningen, om man ser till att träna effektivt, ökar förmågan att bränna fett, och det är en av hörnstenarna i att få en bra ämnesomsättning. Men om man vill strypa kalorierna, är det ganska viktigt att se till att äta bra mat, eftersom man behöver få i sig alla essentiella näringsämnen och tillräckligt med vitaminer och mineraler i de mindre portioner som man äter.

Så om det inte blir en kaka varje dag, eller två, eller kanske fler, så kan du nog äta den där kakan, men om du ska ha så lite som 1800 kcal om dagen kan det vara mindre smart att äta en kaka till kaffet.

[TheOutstandingGirl]
0

#1 Tack!! :) Då hade jag rätt :D Känns bra! Och precis som du säger hade det varit svårt att hålla sig för McDonalds mättar ju inte särskilt bra tycker jag. Man är hungrig efter 1 h :P 

#2 Ja, så är det ju absolut! :) Och jag tycker faktiskt inte det är svårt att hålla mina 1800 kalorier. Ofta har jag 300 kalorier till godo på kvällen… 300 frukost, 500 lunch, 400 middag, 300 mellanmål :o Ungefär så! Men jag äter bara på fredagar eller lördagar och då i väldigt små mängder. Förr kunde jag köpa både 200 g marabou, en pollypåse och b&J……

oh-la
0

du har helt rätt, 300 kcal är 300 kcal oavsett om det är selleri eller kakor. det som gör skillnaden är ju att de livsmedel som anses onyttiga har ett väldigt högt energiinnehåll i förhållande till sin vikt. ett donken-mål är ju i gram räknat ganskal ite mat på väldigt mycket kcal. 300 kcal kaka är mycket mindre i vikt ön 300 kcal keso, alltså får du ut mer energi ur mindre, som dessutom mättar mindre. 300 kcal kaka mättar inte lika bra som 300 kcal keso, och tar man menyn på mc donalds a 1000 kcal kan man ju bara sätta i proportion till hur mycket köttfärssås och spagetti med en sallad det faktiskt är. så ja, klarar du dig på donken-mål a 1000 kcal, och fyller upp resten av ditt dagliga kaloriintag med ballerinakex kommer du ändå att gå ner i vikt. i längden kommer dina tänder förmodligen trilla ut, både av sötsaker och bristsjukdomar, men i teorin funkar det absolut :) kalorier är kaliorier oavsett vad källan är. det finna inga "extra-tjockis-kcal som säger att de är 1000 men egentligen är de dubbla" ;)

[TheOutstandingGirl]
0

#4 Tack!! :) Det var väl det jag trodde :D

Fridaaaa
0

Sedan kan salt mat binda vätska t.ex

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.