Ny medlem + allmänt
Okej! Så.
Jag är en tjej på 18 år, är ca. 168cm lång och väger 120+.
Så mycket har jag vägt sen början av sjuan. Nu går jag andra året på gymnasiet.
Innan ni dömer: Jag mår bra, jag har dåligt självförtroende men är helt nöjd med hur jag ser ut.
Men med tanke på att alla i min omgivning dömer mig, vill jag gå ner i vikt. Ni ska inte tro att detta är för att ALLA ANDRA VILL att jag ska ändra på mig.
JAG VILL ÄNDRA PÅ MIG! För att jag vill kunna träna och tävla med min hund utan att känna att alla tittar på mig för att jag är överviktig. Jag VILL TRÄNA MIN HUND, det är min motivering.
Mitt problem är att jag inte kan gå ner i vikt, över huvud taget. Min kropp har fäst sig vid den här vikten.
Jag äter godis på helgerna och försöker dra ner på veckodagsätandet. Jag går promenader med Lily varje dag, två korta och en längre. Vi kör agility dagligen (och då springer jag ju också). Jag fullkomligt HATAR träning. Det värsta jag vet är promenader, oavsett hastighet. Usch. Sporter är uteslutet, styrketräning är uteslutet.
Jag har inte provat några dieter, men jag har gått till en dietist vilket inte gav NÅGOT RESULTAT: tänker aldrig mer gå dit. Det enda hon sa: Sluta med godis, läsk m.m. Vilket jag inte har SLUTAT med, men äter MINDRE av. Att sluta med det i ett boende där ALLTID nåt sött finns är praktiskt taget omöjligt.
Å andra sidan har jag hört från min kompis som är lika stor att hennes mamma gick ner nästan 10kg från en veckas diet. Och det var en soppa + lite annat som man åt innan operation. Den skulle jag vilja prova men jag har frågat min kompis och hon glömmer alltid att skicka den till mig…
Hoppas det finns någon som förstår min situation och som kanske har lite tips eller kanske t.o.m receptet jag skrev om?
MVH Mutal
Det här med just diet är lite knaprigt. Du bör inte gå på en diet du inte känner att du kan upprätthålla. En diet som du har en period och sedan slutar med kommer bara leda til att när du går tillbaka till din vanliga diet igen att kroppen snabbt tjockar upp sig igen. Är det ingen diet du vill stanna med (Vilket jag antar att sop dieten inte är) rekommenderar jag att istället fortsätta så du gör. I början brukar det kännas och på skalan se ut som om man inte går ner i vikt, medans man gör det. Jag vägde 80 kg i början av 7an och till nästa år vägde jag samma, dock mycket smalare och sundare. Det som tagit all plats på kroppen var ju muskler som väger mycket mer änn fettet utan att synas så bra :)
Så helt enkelt, fortsätt som du gr säger jag, kasta alla de där "fantast-dieter" De funkar inte långsiktigt :)
Jag tänkte mer att det skulle vara en bra start för kroppen att "komma igång" eftersom den har fäst sig vid den här vikten, men det kanske inte heller är bra?
Jag är helt oerfaren med det här eftersom jag inte ens haft tanken på att gå ner i vikt fören typ…nyligen. Och jag är inte en tålmodig person heller :)
Tyvärr inte, kroppen kommer när du börjar på din vanliga diet i en att öka i vikt igen och många gånger blir man tyvärr ännu större än innan.
Jag förstår. Tack för informationen :)
Har du kollat ungefär hur mycket energi du får i dig på en dag? Alltså räkna kalorier. Det är inget man måste göra varje dag, däremot kan det vara bra i början för att se ungefär vart man ligger.
Själv räknade jag varje dag i ungefär ett-två år, men nu blir det ungefär en gång i veckan för att se till att jag fortfarande ligger bra till. Jag har ju dock lärt mig hur mycket min vanliga mat innehåller. Jag har även tagit bort ris, potatis, pasta, bröd och annat kolhydratsrikt ur kosten (förutom bulgur eller fullkornsris någon enstaka gång i månaden) och har istället ökat på grönsakerna. Jag upplever att det gör att jag håller mig mätt längre, och sockersuget minskar.
Som kombination till kaloriräknande, så gör jag även matscheman. Jag äter oftast bara två mål om dagen (jag trivs bäst med det), och om jag då gör planerar måltiderna så att dom utgör mitt dagsbehov av kalorier, så får det inte "plats" med godis, för jag har redan ätit mina kalorier.
Och för mig fungerar det inte att minska på sötsakerna. Jag är en allt eller inget-person, och äter jag sötsaker så blir det alldeles för mycket. Jag måste alltså ta bort allt godis. Och det fungerar, trots att jag har en mamma som älskar godis och alltid har något sött hemma. Vi har helt enkelt löst det så att hon har ett "godisskåp" samt undviker att äta det framför mig. Så jag slipper i alla fall se det i skafferiet och triggas. Så det går att sluta med godis även i ett boende där det alltid finns något sött, det är bara svårare.
Förutom kostförändringarna, så har jag även simmat nu dom senaste åren, minst en gång i veckan. Annars är jag precis som du - jag hatar all träning. Men simning gillar jag. Är du säker på att det inte finns någon motionsform/träning som du inte provat och som du kan tänka dig?
Diet betyder egentligen kosthållning, så alla håller på med en diet tekniskt sätt. Men jag håller med #1 att kortvariga dieter (som sopp-diet, pulver osv) oftast inte fungerar så bra. Det kan fungera, men många slutar på en ännu högre vikt än vad man började på. Då är det mycket bättre att göra en förändring långsiktigt. Minska på portioner, äta nyttigare, minska på sockret och börja med någon aktivitet. Det finns ju dock dieter där tanken är att man ska fortsätta hela livet, exempelvis LCHF.
Ungefär hur äter du i nuläget?
//Jessie
Man kan inte gå ner 10kg på en vecka. Det kräver ett energiunderskott på 70000kcal.
Det betyder att du måste ha ett underskott på 10000kcal/dag. Basalförbränningen ligger på kring 2000kcal/dag.
Det betyder att du måste förbränna ytterligare 8000kcal/dag, vilket motsvarar cirka 10mils löpning/dag
För att kickstarta kroppen och för att få motivation så är det många som vill börja med en sopp eller pulverdiet.
Jag har testat själv, mest för att se vad det gav för flera år sedan och ja, jag gick ner snabbt men jag orkade ingenting, fanns inte på kartan att träna tex - och nu på senare år så är jag mer mån om att få i mig bra mat.
Fattar precis att du inte vill sluta med allt och det är ju kanon att du har börjat äta mindre av det som du vet inte är bra för dig.
Jag tycker det är kanon att du använder din hund som träning, ni har roligt och ni båda två får motion, all rörelse är bra.
Redan där är du en bit på väg.
Det finns en mängd lättare förändringar som du kan göra för att få resultat som inte inkluderar bantning eller dieter så om du vill veta hur så får du jättegärna skicka ett privat meddelande till mig så kan jag säkert hjälpa dig.
Vad är det för vovve du har? :-)

TS Men om du väljer en soppkur eller något liknande då blir det detsamma som dietisten sa: ingen läsk, inget godis och det ville du ju inte.
>>>Malum domesticum<<<
Jag är 19 år och är faktiskt inskriven på en klinik som heter Mandolean - övervikt och fetma. För 3 år sen var jag inskriven på Mandometer (motsatsen, jag svalt mig). Det enda som faktiskt verkligen funkar är regelbundna måltider och godis mm en dag i veckan. Tips är att byta ut läsk mot Loka crush tex, och inte dricka mjölk till maten utan vatten. Börja käka gröt på morgonen och välj en enda dag i veckan där det är okej att äta godis (till en viss mängd).
Det finns inga ursäkter, har du motivationen och viljan så kommer du klara det hur bra som helst!
#Scorpio97; Tack för informationen ;o var tvungen att läsa flera gånger för att se att jag inget missade! Nuvarande håller jag inte koll på hur mycket jag äter och har ingen aning om HUR jag gör det heller.
Angående motionen så är det enda jag kan tänka mig möjligtvis simning jag med, men det skulle jag inte kunna göra varje vecka eftersom jag går i skolan och bor i två olika städer + att det blir dyrt om man inte skaffar månadskort eller liknande (och det är ju onödigt om man bara kommer iväg 2 av 30 dagar, eller hur?) Annars är väl Lily min enda motion och motivation.
Hur jag äter nu är väl 3 gånger per dag, frukost, lunch och kvällsmat (+ fika som jag verkligen försöker undvika men de kallar mig "osocial" om jag inte är och fikar med mina föräldrar :( ) Jag tar bara en portion och vi brukar inte direkt käka onyttigt. Pizza ca en gång i månaden, men för det mesta hemlagat.
Du får gärna berätta hur man räknar kalorier och så :) När jag åker tillbaka till elevhemmet skulle jag ju kunna börja tänka på det mer än när jag är hemma.
#nypisnina: Jag tar emot alla tips jag kan få, skickar ett meddelande så fort jag har tid ;) Jag har en engelsk springer spaniel tik på två år :) Hon och jag går i skolan tillsammans ;)
#Leopold95: Bra tips, tyvärr så går det inte att byta läsk mot crush för jag spyr av all sorts loka :( Det är vidrigt, tycker jag :( Vatten skulle jag dock kunna dricka till ALL mat istället för mjölk eller läsk!
Tack allihop!
#10 Jag har tiogångerskort på simhallen, det blir billigare än att köpa varje gång samtidigt som man inte blir lika "låst" som när man köper månadskort. Men naturligtvis är agilityn också bra motion för dig, så du måste ju liksom inte börja med något mer om du inte vill. Den bästa motionen är ju den man tycker är rolig och som blir av (:
Sen tycker jag du ska ta ett ordentligt snack med dina föräldrar. Låter ju jättemärkligt om dom "tvingar" dig att fika? Sen kan man ju fika mindre onyttigt också, exempelvis att man bara dricker kaffe/te eller äter frukt istället för bullar. Vispad grädde med bär är också en bra efterrätt, som inte är speciellt onyttig.
Min mamma hade problem med att förstå när jag ville minska på sockret och äta nyttigare, jag fick tillslut jämföra med alkoholism för att hon skulle förstå hur beroendeframkallande och jobbigt socker är för mig.
Räkna kalorier tycker jag är enklast med en app. Själv har jag använt apparna Fatsecret och Lifesum, och tycker båda är bra. I nuläget använder jag Lifesum. För mig var det även nödvändigt att ha en våg, för jag vill veta väldigt exakt. Men på mycket grejer står vikten på förpackningen och vill man bara veta ungefär vart man ligger, så behövs ingen våg.
Sen skriver man helt enkelt in vad och hur mycket man äter i appen, så räknar den ut hur mycket kalorier det är (samt andelen fett/protein/kolhydrater). Så det är väldigt enkelt (:
Sen kan det vara lite svårt att veta hur mycket kalorier man ska äta. Jag ligger på ca 1500-1700 kcal per dag, men det är väldigt individuellt. En person kan äta ett visst antal kalorier och gå ner i vikt, samtidigt som en person i ungefär samma storlek går upp på samma antal. Men man brukar säga att kvinnor ska ligga på runt 1800-2000 kcal, om man inte vill gå ner i vikt då. Om man vill använda kaloriräkning i vardagen som ett redskap för att gå ner, så tycker jag det bästa är att utgå från det. Går man upp i vikt eller ligger stabilt, så minskar man med 100-200 kcal och kör några veckor. Man brukar säga att en bra viktnedgång är ca 0.5-1 kg i veckan som max. Men i början av en viktnedgång så tappar man oftast i vattenvikt, så det kan hända att man första dagarna tappar två-tre kilo.
Men man kan även använda kaloriräkning utan att använda det varje dag. Man kan räkna någon dag då och då för att se vart man ligger. För mig visade det även väldig tydligt på hur mycket exempelvis en chokladbit verkligen gör. Jag kunde utan problem smälla i mig en chokladkaka på 100g på en dag. Det är ungefär 500 kcal. Alltså en tredje-fjärde del av mitt dagliga behov av kalorier.
Och jag kan tydligen inte skriva kort, jag skriver alltid en halv novell, haha. Ber om ursäkt för det.
//Jessie
#11 Jag älskar noveller så det är absolut ingen fara om det ;)
Mycket intressant läsning måste jag säga! Tack så jättemycket :)
Kommer minska på fikat när jag flyttar till elevhemmet, som sagt, vilket blir på fredag eller lördag, och då kör vi även igång med agilityn igen! Ska bli himlans skönt att komma igång!
Ska även försöka cykla på morgonen innan skolan, så får både Lily och jag motion innan vi ska till dagis/skola :)
Det där med simkortet är smart! Tror jag ska försöka med det :) Måste bara skaffa hundvakt eller om jag åker någon gång efter skolan (då kan hon vara kvar på skolans dagis i en-två timmar) ! Grymt smart! :)
Som sagt, tack så jätte jättemycket för informationen, ska verkligen ta till mig detta och börja räkna redan nu, vad jag äter hemma och sedan jämföra med vad jag äter på elevhemmet!
#12 Det låter som jättebra planer tycker jag! (:
//Jessie