Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettpersonliga-berättelser
Läst 978 ggr
[Naturen]
2

Jag är rädd.

Hej. 
Jag är ny här på Viktminskning iFokus, och jag var inte säker på om jag skulle skriva detta inlägg men jag känner att jag behöver göra det. 

Jag fyller snart 17år och jag är väldigt överviktig. Jag har varit deprimerad större delen av mitt liv, jag var underviktig när jag var yngre men sedan så fick jag mediciner som jag gick upp i vikt snabbt av. 
För några dagar sedan så var jag hos Bup och pratade och då fick jag även väga mig (vilket jag inte har vågat gjort på flera månader) och jag vägde 92 kg och jag är 170 cm lång. Dom sa även att jag har stor risk att få Diabetes och Hjärt- och Kärlsjokdomar. I flera år så har jag suttit hemma, jag har varken varit i skolan eller ute med vänner, vilket har gjort att jag har förlorat nästan alla mina vänner. Jag bara sitter här och tycker synd om mig själv. Dock så är jag inte deprimerad längre, fast jag kan fortfarande få starka ångest och panik attacker. 
Jag kan inte se mig själv i speglar längre utan att få en stor klump i halsen och tänka 'Vem är det där?' Jag känner inte igen mig själv längre. Innan jag började skriva detta inlägg så hittade jag massor med bilder på mig när jag var yngre, innan jag gick upp i vikt och wow… Jag har verkligen förändrats. Jag trivs verkligen inte med mig själv. Men ändå så känner jag ingen motivation till att gå ner i vikt, dock så var jag ute i två timmar och gick igår, vilket var helt underbart, jag älskade det verkligen men ändå så vill jag inte gå ut idag även fast jag vet att när jag väl kommer ut så älskar jag det. Jag skäms över att visa mig ute. 
Ibland så kan jag tänka liksom, varför lever jag? Jag har gjort så många misstag i mitt liv. Jag vågar inte gå till skolan och jag har riktigt svår social fobi. 
Jag försöker att tänka på saker som jag gillar och det hjälper ett tag men sedan så känner jag igen att vi kommer ju ändå att dö, så varför ska jag kämpa för det jag älskar? Fast jag vill ju leva… Haha, inget av det jag säger går ihop känner jag. 
Och om jag går ner i vikt så kommer jag att få mycket lös hud, vilket jag inte ser fram emot. 

Jag har sökt till ett boende som jag verkligen vill komma in på, så jag går och väntar och väntar på ett svar och det gör mig riktigt nere. Jag behöver komma in där för att komma vidare med mitt liv, just nu så känner jag att livet bara flyger förbi. 
Jag har många problem och min kropp är full med ärr, vilket ger mig ångest. Jag ser alla fina människor och tänker, varför har jag gjort såhär mot min kropp? Jag har bristningar på magen, armarna, låren och på benen. 
Jag är rädd för att bli sjuk. Jag vill gå ner i vikt. Men det är svårt. Jag antar att bara promenader inte räcker. Jag vill inte gå på gym pågrund av min sociala fobi. Jag har ett gå band (som jag hatar att gå på haha) och ett par hantlar hemma. Så, vad ska jag göra för att gå ner i vikt? Äta bättre och träna. Men hur ska jag träna? Vilka övningar finns det man kan göra hemma? Vad får man äta och vad får man inte äta? Hur mycket ska man äta? Och har ni några tips på vad man kan göra på dagarna efter att jag har tränat? Jag är hemma själv Måndag till fredag från 06:30 till 17:00 och det ända jag gör är att sitta i soffan och kolla på tv eller på Ipaden. 
Även fast jag inte känner för att träna så tänker jag tvinga mig själv till att göra det, nu får det vara nog liksom. 

Jag vet inte riktigt varför jag skrev detta inlägg, jag kände bara att jag var tvungen att göra det. 

Jag tänker gå ner i vikt nu, jag tänker kämpa så mycket jag bara kan, jag tänker sluta med att sitta här och tycka synd om mig själv. Jag är jag och jag måste lära mig att jag är precis lika mycket värd som alla andra även fast jag är överviktig. Jag tänker inte ta skit från någon längre, för att jag är stark. Japp, jag är stark. Och det är du också! 

VildaVittra
2

För det första måste du sluta att klanka ner på dig själv och din kropp. Börja istället att fokusera på allt bra med dig och den. Som du kan ju gå, det är ju jättebra! Din kropp är ju fantastisk. Ärr och bristningar bleknar, de flesta av oss har sådant. Och alla gör misstag, så länge man lär sig av dom och försöker att undvika att göra dom igen, så ska man inte hänga upp sig på dom. 

Och går du som 17-åring ner i vikt i en hälsosam takt kommer du inte få en masa hängande hud. det är något som främst drabbar gravt överviktiga och äldre vars hud förlorat ungdomens spänst. 

Jag lider också av en social fobi, så vad jag gör är att enbart handla för några dagar åt gången, då måste jag ta mig hemifrån för att handla. Nu bor du väl hemma fortfarande, men se till att ha ärenden utanför hemmet som du måste utföra i alla fall några dagar i veckan. 

Bra träningsformer som man inte behöver mycket pengar till eller möta massa människor är cykling (med solglasögon så man känner sig avskärmad och sedan gasar man snabbt förbi mötande) och trädgårdsskötsel (vända jord är superbra styrketräning).

Jag tycker inte man ska förbjuda maträtter eller ingredienser, för gör man det blir man ju givetvis galet sugen på just det. Utan mitt tips är att äta nyttigt 3 dagar av 4 och fjärde dagen kan man ta den där pizzan eller vad det nu är. Sedan när du har det som rutin så kan man utöka antalet nyttiga dagar och kanske äta "gott" på söndagar eller så. 
Håll dig även till måltiderna, det värsta man kan göra är att småäta hela tiden, vilket är lätt att göra om man har tråkigt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

EmelieSaraViola
1

Jag använde nutrilett i början och åt mindre måltider och uteslöt alla kakor, godis, chips och så vidare. Jag gick ner 25 kg. Sen stod det stilla ett tag då jag fick gallsten och var tvungen att opereras men nu har jag börjat med nutrilett igen och har gått ner 4 kg första veckan. Jag går inte på gym, utan nöjer mig med vardaglig motion för jag har ej råd med gymkort. 

Jag vägde även mycket mer än dig med samma längd och jag gick ner relativt snabbt :) det var också därför jag fick gallsten, men de var det värt.

vinden är min mor
4

Men lilla gumman! Det gör mej så ont att läsa hur du ha det. Men vet du vad jag känner mer? Du har nått den punkten när du är redo att förändra det som inte är bra i ditt liv. Jag tror att om du kommer ut varje dag i alla väder och går ett par timmar så kommer du bli harmonisk,slank och automatiskt sugen på näring istället för onyttiga saker. När du mår bättre med kropp och själ så tror jag den sociala fobin går att bli av med. Kanske en egen eller lånad hund skulle kunna hjälpa? När man träffar andra hund ägare i skogen blir det offta så att man pratar lite. Kram/helene

☀️Mörker är bara brist på ljus

[Naturen]
1

Tack så jätte mycket för era svar! Jag var ute och gick igår och idag i en och en halv timme, och idag så följde även mor med eftersom att hon är ledig, underbart. #1 Att cykla är ju riktigt kul, jag måste bara köpa ett nytt däck så kan jag börja cykla igen. Och att hålla på i trädgården är också jätte kul, fast vi ska flytta till lägenhet om en månad så då försvinner trädgården… Jag små åt mycket förr men det har jag faktist kommit ifrån, vilket är skönt. När jag är ute och går så går jag i en skog där det inte är så mycket människor, men jag ska försöka gå där det är lite mer folk, iallafall en dag i veckan. Min sociala fobi är bättre än vad den var förr men det är fortfarande riktigt jobbigt att möta folk. Så fort jag ser någon så blir det automatiskt att jag tar upp mobilen haha. Tack för ditt svar!:) #2 Först och främst, grattis till viktnedgången! Jag tror inte att Nutrilett eller liknande är något för mig faktist, fast jag vet inte så mycket om det så jag ska sätta mig ner och läsa om det sen. Tack för tipset.:) #3 Ja jag tror att jag har nått den punkten nu. Det har varit så himla skönt att vara ute och gått. Jag känner en tjej som har tre hundar så henne kan jag fråga, jag älskar ju hundar! Tack för ditt svar, kram!:)

VildaVittra
0

#4 Det finns inga kolonilotter i området ni ska flytta till? Läste om en 12-åring som skaffade en sådan själv, så din ålder lär ju inte vara ett problem.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Naturen]
0

#5 Jag har ingen aning, ska kolla upp det. Det skulle ju vara super kul!:D