Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettpersonliga-berättelser
Läst 1172 ggr
Eioo
0

när det inte går..

Har varit överviktig i hela mitt liv. Har aldrig legat på normalvikt och har alltid varit den tjocka. Är just nu ca 83kg på 170cm. Och det GÅR INTE. Tränar några gånger i veckan, går upp och nedför trappor hela dagen, arbetar och använder kroppen nästan dagligen, sover bra… Äter bra mat, ordentlig frukost, mellan lunch och bra middag, ersätter det mesta med frukt och försöker ta lite mindre potatis, ris och annat och ersätta med sallad (inte ta bort helt för kroppen behöver ris etc). Äter onyttigt på helgerna ibland men inte allt för mycket.. Lagom och balanserat, inte för mycket inte för lite, men tillräckligt för att det ska synnas resultat. Men DET HÄNDER INGET. Har ätit bra och tränat sedan början av året, och innan det. Vågen har inte rört sig alls. Pendlar alltid mellan några kg, men alltid upp igen. Har inte förlorat några cm någonstans. Om något så känner jag mig för det mesta änn mer svullen. Har en hormonrubbning, kan det vara det? Har överskott på testosteron och käkar p-piller (jasmin) för att balansera ut det, vilket gjort mig bl.a mindre aggresiv mer gråt-gråt. Kan det vara det som gör det omöjligt? Vet inte vad jag ska göra, är beredd att kasta mig utför ett stup snart.

oh-la
1

Har du testat att skriva matdagbok i ett par veckor? väg och räkna ut kcal på allt du äter under 2-3 veckor, bara för att få ett hum om hur mycket energi du får i dig. För mig var det en ögonöppnare… Höll på och kämpade i år med vikten. Det gick utför när jag slutade träna 5 dagar i veckan och jag gick upp massor. Tyckte jag åt bra, husmanskost, syndade aldrig på vardagar, sällan skräpmat och gick ändå inte ner i vikt. Visade sig när jag började räkna att mina samlade kcal, trots bra mat, låg lång över vad jag behövde, och jag åt för stora portioner… Drog ner, och tappade helt plötsligt 10 kg på 3 månader. Jag tror att det är lätt att missbedöma vad och hur mycket man äter. Jag gjorde det i alla fall :P

KunskapÄrMakt
0

Jag säger som #1, börja notera vad du äter. Det gjorde jag med hjälp av en app och jag har äntligen slutat gå upp och ned i vikt som en jojo. Om du har en smartphone kan du skaffa en app för att hålla koll på allt, eller räkna själv. Sedan är det enda du behöver en köksvåg, och de är inte dyra.

Med detta sagt undrar jag varför du tror att kroppen "behöver" ris (som du ger som exempel). Det behöver den nämligen inte.

Gerona
0

Jag har också haft samma bekymmer. Jag vägde 93kg till mina 170 cm men jag lyckades gå ner till 62 kg. Är på väg ner mot 56 så blir jag nöjd.

Mitt tips till dig blir att räkna noggrant alla kcal du stoppar i dig. Intervallträna, alltså snabb takt VS Långsam + ev styrka. Glöm inte att äta mindre portioner samt se över om du bör lägga fokus på kolhydrater, protein eller fett.

Jag har en blogg där jag emellanåt skriver tips kring viktminskning osv.
Följ mig gärna
http://ciliacicilia.blogg.se

Eioo
0

Hej alla! Jag räknar kcal i en app och har gjort det bra länge, ligger på 400/500 i underskott varje dag. Inget händer.

Fridaaaa
1

#4 Räknat ut bmr rätt?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Facie
2

Alltså.. om inget händer gör du något fel, svårare än så är det inte.
Om du helt ärligt kan säga att du ligger på en underskott på 500kcal om dagen och tränar regelbundet och det fortfarande inte händer något tycker jag du ska uppsöka läkare.

Pretty wise //

[LadyK]
0

En del tar längre tid på sig än andra att gå ner. Jag går inte ner i vikt på ordentligt underskott 700-800 kcal om dagen mindre ibland mer oftare, äter strax under 1200 kcal vilket jag ska enligt Lifesum, äter ibland mer om jag tränat mycket och då i rent protein. Tränar 5-6 ggr i veckan nästan alltid kombopass med en del kondition i intervaller och därefter ordentlig styrka blandat med lågintensiva joggingrundor. Går ner men i otroligt långsam takt 200-300 gram i månaden ca.

Fridaaaa
0

#7 Under 1200-1300 kcal är lite. Lifesum tar dessvärre lite för lite, de valde runt det för mig med, tog 1500 kcal istället. Eftersom du tränar så mycket och ofta är 1200 kcal väldigt lite.

[LadyK]
0

#8 Lite eller inte så är det detta som krävs om jag ska gå ner i vikt överhuvudtaget. Äter jag med går jag upp i vikt. Mitt BMR är 1207 Kcal så jag ligger inte mer än ca 50 kcal under det.

Fridaaaa
0

#9 Ditt BMR kan omöjligt vara 1207 kcal de dagar du tränar.

[LadyK]
0

#10 nej bmr är vad min kropp kräver under 24 timmar i total vila. Det påverkas inte av träning alls.

Fridaaaa
0

#11 Men tränar du ska du äta mer.  Räkna ut BMR med ungefär träning och sedan ligg ca 500 kcal under det.

[LadyK]
0

#12 Jag har räknat ut BMR med hård träning 5-6 ggr i veckan och då är mitt BMR 1207.

Fridaaaa
0

#13 Hmm låter väldigt lågt eftersom kroppen behöver minst 1000-1200 kcal bara för att "gå runt" så att säga. hmm.

oh-la
0

#13, jag säger som Fridakesson, det låter verkligen jättelågt. som jämförelse ska jag ligga på strax över 2000 kcal, och då tränar inte jag, men är ute och promenerar ett par timmar om dagen. inga överdrivna promenader, i hundlunk, men det är inte mer än så. väger man mer och tränar mer ska du definitivt ha i dig en större mängd kcal än jag.

har du lääst bipacksedeln för Yasmin? det finns nämligen vattenansamling och viktuppgång bland biverkningarna.

[LadyK]
1

#14 bmr är det mått man använder för att mäta vad kroppen behöver som du säger 'bara gå runt' jag ligger 50 kcal under det. Kollade på matkalkyl idag och fick ett mått på 1225 kcal för att gå ner 0.5 kg i veckan. Så ingen större skillnad mot liefsums 1156 kcal.

Fridaaaa
0

#16 Jag vet vad BMR är, är därför jag tycker att det låter väldigt lite det du fått i förhållande till vad du tränar.
Lifesum visar i regel lite för lågt dock.

[LadyK]
0

Mitt BMI idag är ca 26.5 och vid mitt satta mål ca 23.5 så jag är inte helt fel ute som vill gå ner lite.  Är inte speciellt lång eller tung för den delen men är ganska musklad för att vara tjej. 1500 kcal är vad jag äter vid målvikt för att hålla vikten på 2000 kcal vill jag inte veta hur snabbt jag går upp allt igen. Skillnaden mellan lifesum och matkalkyl var knappt 75 kcal vilket inte jag anser vara något nämnvärt.