Vill gå ner
Hejsan! Jag är en fjorton årig tjej som är 161 cm lång ungefär och väger 57.6 kg. Jag vill gå ner i vikt pågrund av att jag tycker jag ser ut som världens fetto… Och trivs själv inte med hur jag ser ut. Har försökt nu själv ett tag men det har bara lett till en vikt ökning på 2 kg. Är tacksam över alla tips jag kan få!
Nej, nej. Du behöver inte gå ner i vikt!!! Försökt prata med nån? Skolsköterskan kanske?
"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm." Abraham Lincoln
Sajtens regler: http://viktminskning.ifokus.se/articles/504e37c5d4ebea60ac001d2a-sajtregler-pa-viktminskning?articles-1
"Vi undanber inlägg om bantning från personer som är under 16 år, och rekommenderar att man tar kontakt med skolsyster eller sjukvården för hjälp. Det är inte bra att banta då man växer, men lider man av stor övervikt finns det hjälp att få. Vi är inte några experter här inne och kan därför inte hjälpa på bästa sätt."
//Jessie
Eftersom du (troligtvis) är mitt i puberteten är det inte varken nyttigt eller lönt att hålla på och krångla med att gå ner i vikt. Dessutom har du bra vikt i nuläget.
men det du kan tänka på är:
Ät sunt och tillräckligt
Motionera regelbundet
Sov ordentligt
Ha rutiner
Ha kul!
Håller du dig till det håller du med största sannolikhet en sund vikt. :)
Det kan vara bra att gå och prata med en kurator eller skolsköterska (eller annan vuxen) för att få lite bättre koll på "verkligheten". det händer mkt med kroppen i puberteten och det kan vara svårt att hänga med.
"På natten är alla katter svarta"
Oki tack så hemskt mycket för tipsen! :) Även om jag är 14 år så ska jag äta ännu bättre mat och hålla på med aktiviteter som jag rycker är kul och är bra för kroppen. Tack ännu en gång allesammans!!!