Starkt emot en viktoperation
Jag vill bara säga att jag är starkt emot viktoperation och tycker inte att det är någonting som man bör ta till i första hand. Sedan vet jag att det finns de människor som är å illa däran att det inte finns någon annan utväg och det är hemskt tråkigt för dem, men om man kan gå ner i vikt utan at behöva operera sig är det verkligen vört hela sin vikt i guld. Anledningen till att jag är så starkt emot en operation är därför att det de facto är ett kirurgiskt ingrepp och med dem finns det risker. Det finns dem som har dött av att operationen har misslyckats och magsäcken har exploderat. Därför tycker jag att man bör tänka sig för både en, två och rent av tre gånger innan man beslutar sig för att göra enoperation.
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/
Jag har svårt att tro att det är någon som ens tagit till operation i första hand utan att försöka gå ner i vikt på andra sätt innan?
~mikkan
Nu är det ju inte så att folk erbjuds viktoperation på löpande band hursomhelst.
"Nuvarande krav i de flesta landsting för att kirurgi skall övervägas är:
- Kraftig övervikt under mer än fem år med BMI > 35
- Ålder > 18 år.
- Tidigare seriösa bantningsförsök.
- Stabil psykosocial situation.
- Förståelse för ingreppets konsekvenser och begränsningar.
- Motivation att genomgå ingreppet och delta i uppföljningsprogrammet.
- Acceptabel operationsrisk."
"_Förberedelser
_
- Skriftlig och muntlig information om behandlingsalternativ och kirurgiska principer, helst i ett multiprofessionellt team.
- Samtal med ansvarig kirurg angående operationsmetod, risk för komplikationer, trolig vårdtid och sjukskrivningstid.
- Sjukgymnastisk instruktion
- Sömnapneutredning vid klinisk misstanke.
- Gastroskopi vid anamnes på tidigare ventrikelsjukdom eller symptom som föranleder misstanke på detta. Inför gastric sleeve kan gastroskopi vara indicerat för att bedöma grad av refluxesofagit och förekomst av hiatusherniering.
- Gastroenterologisk bedömning vid inflammatorisk tarmsjukdom eller diarrétillstånd.
- Psykiatrisk bedömning vid konstaterad psykisk sjukdom eller ätstörning kan vara aktuell.
- Lågmolekylära hepariner/kompressionsstrumpor och antibiotikaprofylax gives preoperativt.
- På de flesta kirurgiska enheter förbereder sig patienten med lågkalorikost under ett antal veckor för att reducera levervolymen (steatos)."
Och du tror inte dessa människor som är vuxna har redan funderat ut och in innan dom gör en sådan stor operation. Och testat olika saker innan dom bestämmer sig.
Det du inte verkar förstå är att pat får konsultation innan och får möta psykologer och gud vet vad.
Så det du tror är en snabb lösning är inte så snabb. Och visst, folk ändrar sig.
Sen kan även en så simpel sak som att operera bort ett födelsemärke ge komplikationer.
Den enda som kan ändra dig är du.
Jag är inte emot det. Naturligtvis ska det vara en sista utväg och det ska skötas på rätt sätt. Om det ligger något problem bakom övervikten (exempelvis hetsätning, mediciner eller någon diagnos) ska det "fixas" innan operationen, för att minska risken att personen fortsätter med felaktig livsstil/går upp igen efteråt.
Det finns risker med det mesta. Självklart innebär en operation alltid en risk. Men det gör ju även övervikten i sig. Och jag tror att det tyvärr finns personer som inte kan gå ner i vikt själva, utan behöver en operation för att klara det. Då anser jag att det är bättre att göra operationen och få en chans till ett bättre liv, jämfört med att ha kvar övervikten och må dåligt. Personligen skulle jag i alla fall hellre dö på operationsbordet och veta att jag i alla fall försökte. Dessutom har jag sett många idiotiska dieter också, som också innebär en risk.
Det mest optimala är att inte bli överviktig över huvud taget, och det är något man bör satsa på. Att förebygga övervikten. Och dom flesta som är överviktiga kan säkert gå ner på naturlig väg, genom att ändra på kost och träning. Men alla klarar inte av det, och då kan operation vara den enda utvägen.
//Jessie
Jag har varit överviktig, men jag gick ner i vikt när jag slutade äta godis, la av med Kellogs Frosties och bytte det emot Kelloggs Special K och sedan promenerar jag s ofta och mycket jag kan. Jag slutade att dricka saft som är jättesötad samt olika oboydrinkar. Jag gick även ner i vikt med hjälp av olika drinkar som fungerade som måltidsersättare. Cambridge, Nutrilett och nu senast Modifast.
Som jag skrev begriper jag at det finns dem som inte ser någon annan lösning och jag förstår att det är tråkigt för dem, men om man kan gå ner i vikt på annat sätt är det att föredra.
** Energy Pethead
Ursäkta en noob här, men folk som gör den här operationen måste alltså försökt att gå ner i vikt tidigare men misslyckats? Då är frågan vad är det som gör att tidigare viktminskningsförsök misslyckats?
#6 Precis!
** Energy Pethead

Jag kan nog tycka att man inte ska lägga en massa skuld och ifrågasätta folks motivation och hur mycket man har försökt. Det är lätt att vara normalviktig eller ha en lätt övervikt och tycka saker om andra, det har man gjort så det räcker i historien. Man kan tycka vad man vill om operationen per se, men att skuldbelägga eller ifrågasätta de som kan vara aktuella för operation känns lite respektlöst… Jag tror problemet bakom svår fetma är större än huruvida man klarar av att byter ut sina frukostflingor, eller skippar saft…
#8 Jag skuldbelägger inte någon, utan vad jag säger är att operation ska man sett ur min synvinkel bara ta till som en sista utväg ifall ingenting annat fungerar! Det är verkligen hemskt när det har gått så långt att en operation behöver göras.
** Energy Pethead
#5 så att "svälta" sig med en massa bantningsmedel är att föredra?
För det är det man gör med dom, och klart att man går ner en massa kg i vätska, som man sen går upp då man slutar med det.
Jag tycker du ska fundera på var du skriver.
Det du förespråkar är ingen vidare bra metod heller.
Sen det du säger i #9 så är det väl inte ditt problem hur folk går ner i vikt om dom vill.
Du kan inte "frälsa" folk som bestämt sig. Eller hindra.
I de flesta regioner krävs bli 40 eller mer. I mitt fall 45 kg övervikt. Det är inget man klarar att gå ner och sen hålla bara genom att sluta dricka sötad saft och byta flingor.
Bmi 40 ska det ju stå..I mitt fall är det minst 111 kg till mina 165 cm..vi pratar inte om att det är lite småmulliga personer som får dessa operationer utan man får kämpa rätt hårt för att få operationen, med förberedelserna som om man misslyckas med dem kan man bli nekad operation på operationsdagen…
#11 och #12 Ja, återigen! Det finns extremfall och för dem är det jobbigt. Det sticker jag inte under stol med, men om man kan gå ner i vikt på annat sätt är det så klart att föredra!
** Energy Pethead
Fast det är bara extremfall som beviljas operation. Har du inte förstått det? Ingen som behöver gå ner 5-6 kg får en operation ens om de går privat och betalar den.

#13, fast det är ju extremfallen som behöver operationerna, och det är extremfallen som får dem, inte Lisa med 10 kg övervikt som inte orkar dra ner på fredagsmyset. dom som lägga under kniven och genomgår en GBP är inte lata, dom har ingen utväg. i många fall kan det vara operera eller dö. kan man gå ner på annat sätt ska man självklart göra det, men det är i de fallen, som en sista utväg, när bantningen inte fungerar som en gastric bypass kommer in. det är ingen lätt utväg, det är en sista utväg och det är också så det fungerar.
#13 Får jag undra vad det är som inte går fram i det vi skriver?
Visst, din åsikt är inte unik.
Men detta är fortfarande vuxna vi pratar om, som bestämmer själva. Och fortfarande så är inte det sättet du gått ned i vikt på optimalt heller. Och vem säger att det håller den förändringen du gjort?
Och dom som tar operation gör det nog för att inget annat funkat. Och det är inte heller något mirakel att opereras. Man kan ju lika trilla dit igen.
Så hur man än vrider och vänder på detta så gör dessa människor detta för att kanske t o m överleva. Oavsett om du anser att du har rätt.
Och. ..det är inget som serveras. Jag fick visa för min läkare att jag gjort otaliga försök på egen hand. Hon gick igenom min journal och såg min jojovikt genom åren. Massa prover tas och det krävs en hel del av en….ingen enkel väg men statistiken är tydlig, för oss med BMI som indikerar fetma är detta utan konkurrens den metod som inte bara är mest effektiv utan också den som hålls bäst efter 18-års mätningar. Döm inte mig (eller någon annan fet) innan du vet exakt vad du babblar om…för du är dömande och ganska nervärderande i din ton även om det inte är din mening
#4 Helt rätt inställning!
** Energy Pethead
Jag har också starka negativa åsikter gällande fettsugning och viktoperationer då det gäller människor som tar till detta för att dem är lata!
Läs mer om det på min blogg
http://ciliacicilia.blogg.se
Fast ingen "lat" får operationen. ..det är en vanlig vanföreställning. Skulle se ändå slinka igenom så misslyckas deras operationer och de är snart tjocka igen. Jag är starkt emot LCHF men jag låter dem som håller på med det hållas så länge de inte försöker "frälsa" mig. Varför har vissa människor ett sånt behov av att tala om för andra att de är lata eller väljer fel? De du kallar lata har ju sitt liv och du har garanterat inte en aning om vad de går igenom…inte ens min make förstod eller visste hur hårt jag kämpade förrän min remiss gick igenom till operation . Varför detta behov av att trycka till oss som redan mår dåligt. Vi var 70 ca på infon härom veckan och ingen av dem jag talade med hade fattat beslutet om operation över natt. Tvärtom hade dem som jag bitit ihop och kämpat i över tio år eftersom operation är ett misslyckande i samhällets ögon. Jag lämnar denna tråd, jag har nog av bitterhet runt mig. Jag håller operationen hemlig för i stort sett alla utom en hand full personer. Om någon undrar varför så skickar jag hit dem.
Jag vet hur det är att vara överviktig och gå ner i vikt
Bmi 33…..yeah right tösen. Gbp får man först vid bmi 40. Du vet inte vad du pratar om. Men bra jobbat och keep it upp. Hoppas du slipper att livet rasar över dig och vikten kommer tillbaka. Det menar jag ärligt för jag önskar ingen det helvetet jag gått igenom. Min mamma dog när hon var 54 av övervikt relaterade problem, hon vägde mindre än vad jag gör. Ditt BMI hade jag i sexan. Du får ha dina åsikter. Men tänk på att du har verkligen inte gått i de här skorna.
Det är ju fortfarande hälsofara med bmi på 33. Det är ju det de handlar om. Vad spelar det för roll vilka skor du gått i om jag haft ett helvete att gå i mina med bmi på 33? Jag gick ner år 2010-2012 och i dag är jag fortfarande normalviktig så än har inget rasat över mitt huvud. Jag försöker bara uppmuntra omgivningen till att inte ge upp. Det tar lång tid att gå upp massor i vikt därmed kan man inte förvänta sig att det ska gå fort att gå ner skiten igen utan det bör ta den tid de tar och få ett naturligt sätt.
Förstår inte alls varför du ens yttrar dig om det här. Uppenbarligen saknar du kunskap och förståelse.
#23 du och skorpion76 verkar vars lika naiva. Att sen lägga upp någon länk till en blogg…. är det för att få besökare på ett lätt sätt? Du vet ju inte vad som sker i framtiden. Få kanske du väger mer än det du gjort innan. P g a olika saker. Sen försöker du desperat gå ner, men inget händer. Vad gör du då?
Jag länka min blogg på grund av att folk ska se vem jag är. Att inte ara anonym när man har åsikter!
Jag kämpade med min vikt, försökte desperat gå ner redan då! Jag vägde 70 när jag var 12 år och sedan gick det ara utför. Hela mitt liv var jag överviktig och anledningen till att jag skriver det så är som jag sa innan att uppmuntra människor till att kämpa vidare på det naturliga sättet då jag påstår att det som krävs är mindre konsumtion än man gör av med.
Jag står för att jag saknar förståelse gällande viktoperation och fettsugning, det gör jag verkligen. Men jag har också tänkt i de banorna när jag var som störst. Nu i dagsläget efter det jag gick igenom är jag glad över alla magplask jag gjorde och lärde mig av för att tillslut hamna där jag är i dag.
Att ha en åsikt och en stark övertygelse är bra., det borde fler ha. Frågan blir ju då om det är viktigare att ha en åsikt och det är tydligt att man har fel eller att ha en åsikt/övertygelse som bygger på fakta och att man faktiskt vet vad man pratar om. Man behöver inte byta åsikt bara för att man tar reda på fakta men då märks det iaf att man har tagit reda på vad det handlar om.
Det finns många andra orsaker till övervikt än kakor och hamburgare och operation kan då vara enda vägen till ett värdigt liv.. döm inte andra ohörda eller av okunskap.
Måste bara flika in. .att nämna viktoperation och fettsugning i samma mening visar på hur oerhört dåligt insatt en person är. Det är två skilda saker, det ena är ett medicinskt ingrepp som förlänger livet och som förändrar hormonerna i kroppen så att man känner mättnadskönsla och slipper sötsug. Det andra är en skönhetsoperation. Man kan inte fettsuga sig smal, som fet får man inte fettsuga sig för det är farligt. Att klumpa samman dem och i samma ton mena att det är bara att äta mindre är som att säga till en deprimerad att rycka upp sig och skärpa sig.
#5 Fast såna "ersättningsdrycker" är inte speciellt nyttiga.
Alla kan inte gå ner lika lätt av olika anledningar och då är viktoperation en sista utväg. Men då ska man sköta det också. Att operera sig innebär inte att de bara går ner i vikt så är det klart. Är extremt mycket mentalt och då måste även ändra kosten. Så att operera sig är långt ifrån en enkel "utväg".
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det finns mycket fler som dött av fetma än som dött av magsäcksoperation. Fetma är därmed ett större hot och hälsorisk, imo.
Pretty wise //
Alla tjockisar vet hur man går ner i vikt. De flesta överviktiga är experter på att banta. Det är oftast inte där problemet ligger. Jag hade inga problem med att gå ner i vikt, 10-15 kg…men jag nådde aldrig normalt BMI för jag trillade alltid dit igen. Blev inte tjock av godis eller pizza utan helt enkelt för mycket av vad jag nu åt. Istället för 1 normalportion så blev det 2-3. Istället för 1 kanelbulle till kaffet så blev det 4-5. Varje gång. Det blev ett slags matmissbruk som jag inte kom ur. Sen är det så att om man varit väldigt överviktig väldigt länge så kommer kroppen alltid att sträva efter att återgå till den vikten även om man går ner.
Jag hade kanske lyckats komma ner till normalBMI utan operation men jag hade fått svälta mig själv resten av livet för att inte gå upp igen…det är inget värdigt liv för mig. Efter jag opererade mig för 4 år sedan så har jag lagt om hela mitt liv. Jag njuter på ett helt annat sätt av mat och unnar mig onyttliga saker också, skillnaden är att jag numera äter så pass lite av det så att jag kan äta med gott samvete. Jag har aldrig kämpat så hårt, samtidigt som jag har njutit hela vägen av min resa efter op. Det är inget för latmaskar. Det är ingen enkel utväg. Det är ingen quick-fix. Det är ett beslut som påverkar resten av livet och är inget man går igenom om man inte verkligen måste.
Jag har gått ner 55 kg och mår fantastiskt bra. Jag har blivit av med mitt matmissbruk, jag har inte ont i kroppen längre, jag får inte ångest av kläder, min depression är som bortblåst, jag har köpt min första bikini någonsin, jag orkar leka med mina barn, jag har hittat ett stort intresse för kost och matlagning och jag ångrar inte en sekund av mitt beslut. Jag funderade och läste på i 10 år innan jag kom till skott. Det var inget jag kom på en morgon för att jag inte ville byta ut mina flingor.
Känner lite att det är omöjligt att ta debatten när det är folk som likställer fettsugning med gbp. Det är ungefär som att säga att man är emot bröstförstoringar och canceroperationer där man tar bort ett bröst ( och sedermera ofta ersätter med ett konstgjort) att starta en debatt med att man är enot ngt man egentligen inte vet ngt om och sen jämföra ett sjukt bmi (vilket krävs för operation ) med ngr kilon som går bort genom att man byter en barnflinga mwdsjukt mmycket socker mot en annan. Eller länka till en blogg där ngn med helt klart en annan livssituation än merparten av de som får operation. Bmi 40 eller högre innebär att man har stora svårigheter oftast att träna pga storleken på kroppen. Lägg sedan till 8 timmars arbete, familj och allt vad det innebär. Vad är det som säger att det är "bättre för kroppen" att trycka i den konstgjorda vitaminer, proteinpulver och att konstant räkna kalorier. Jag utvecklade en ätstörning av kaloriräknandet när jag var yngre…. ignorans och naivitet förekommer i alla sammanhang till och med inom rikspolitiken så de äe bara att skaka på huvudet och hoppas att det går bra och att dessa personer aldrig behöver välja mellan liv och död.
Vet inte vad jag tycker om det här med op men har 5-6 i min bekantskapskrets som gjort magsäcksoperationer (tycker det blir fler och fler). Två av dessa kan jag säga att jag inte tycker "förtjänade" det. Inga som helst försök på egen hand innan, åt som hästar, och gör fortfarande….
Kan bli arg när en av dem lägger upp att de ätit en hel burk nötcreme till fika (över 600 kcal)… Hur kan det vara hållbart i längden, ser det mest som att ha kastat pengarna i sjön.
Är kanske lite för att man inte får möjligheten själv heller då jag inte vägde tillräckligt mycket men med 20 kilo borta och 5 kvar är jag glad att jag fixat det på egen hand men jag kommer aldrig kunna sätta i mig 600+ kcal till en fika.
Den andra av dessa två betalade kalaset helt själv utan hjälp av landsting eller region så hon valde bara ett för henne enkelt sätt att snabbt gå ner 30+ kilo. Hon har inte heller ändrat något i sin kost eller infört någon motion så lycka till med det liksom.
Hela tråden är bevis på att ts inte har den blekaste aning om vad detta handlar om . Tycker det är riktigt sorgligt att man tvunget måste "tycka" när man inte har en aning.
#34 Ja ska man göra operationen ska man förtjäna det så att säga. Vet en vars vän började dricka flera liter cola igen efter operation. Nej då är man inte beredd för förändring :/ Vissa tror att operation är quickfix typ att man inte behöver ändra tänket :/
#35 Jag tycker du ska läsa den här artikeln och fundera på ditt eget beteende gentemot Skorpion76 i denna tråd, två inlägg och enbart surt nonsens. LÄNK
#2 Tyvärr så blir man erbjuden operationer på "löpande band" utan att läkaren vet det minsta om ens hälsoläge. De erbjuds också till personer som inte har höga BMI-värden och som lever på godis. Detta är inte något jag hittat på, utan sett och upplevt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#37 Undrar vem som ska läsa vad.
Resten är rent skitsnack! Eller så lever man i ett samhälle med underliga läkare och borde anmäla direkt.
Har du varit med på utredning? Har du varit på möten?
"Har du varit med på utredning? Har du varit på möten? "
Du har redan svaret på frågorna i mitt tidigare inlägg.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Och detta är anmält?
#38Nu har redigeringsnisse varit framme ser jag. Men du är fortfarande otrevlig i inläggen till Skorpion76.
#41 Kan du inte svara på frågan?
Undrar du något om redigering (?) är det något du kan ta privat.
Fast Vildvittra, ts verkar inte ha en aning, först startar vederbörande en tråd på en site om detta och tråden blir raderad där, och sen går och gör samma sak igen.
Och sen i ett annat andetag menar att dennes metod för att gå ner i vikt är bättre, dvs dricka bantningsdrycker.
Det tyder på okunskap enligt mig. Och du får sitta och tycka att det är otrevligt mot ts, men ibland kanske man borde tänka innan man startar samma tråd igen om den förra gick i stöpet.
Håller med #43.
#43 Du läste inte vad som skrevs om TS innan redigering. Och du har heller inte läst vad TS verkligen skriver. Se här: "Sedan vet jag att det finns de människor som är å illa däran att det inte finns någon annan utväg och det är hemskt tråkigt för dem, men om man kan gå ner i vikt utan at behöva operera sig är det verkligen vört hela sin vikt i guld. "
Nu får du gärna peka ut vart hon skriver att alla kan gå ner med drycker i den meningen.
Och det är inte konstigt att TS väljer att starta en tråd här, ni gjorde det ju mer än väl tydligt att ingen var välkommen på sajten i fråga som inte tyckte att operationer var en suverän lösning för alla.
Precis exakt det stycket är ju absolut tecken på okunskap inom ämnet….
Operation är inte lätt. Inte så lätt som många tror. Krävs fortfarande koständring, ändring i tänk, tar mycket psykiskt mm. Så där håller jag med TS att man bör vänta.
Men "illa där an"låter… hemskt? Och inlägget talar ändå om en del okunskap.
Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har hört att de som har gjort en GSP får bara äta en deciliter i taget. Om de äter mer kräks de och för den enskilda individen som har genomgått en sådan här operation är det kanske inte svårt att hålla sig till det, men att gå på restaurang är i många fall otänkbart eftersom portionerna man får där är för stora och en deciliter är inte mycket att komma med.
Jag klarade av att gå ner i vikt med hjälp av måltidsersättande drinkar samt att jag slutade med godis och bytte mina frukostflingor. Sedan är det riktigt att inte alla klarar av det, men jag ä'r glad att det fungerade för mig så att jag slapp göra en operation.
** Energy Pethead
#45 Vad skrevs om ts innan påstådd redigering?
Du har fel ts runt 2.5 dl kan man äta och man kan visst gå på restaurang. Man måstw faktiskt inte äta upp allt som serveras. På de flesta ställen ska man inte göra det oavsett om man hat viktproblem eller ej. Dessutom kan man beställa barnportion, efter operationen får man ett kort som man kan visa upp på restauranger som berättigar till mindre portioner. Å andra sidan. .om man nu som opererad ska äta ute så kanske man inte ska välja det lokala pizzastället utan en lite bättre restaurang och där är det extremt sällan stora portioner. Att gå på restaurang är knappast det man ens ska tänka på när man ska jobba bort 50 kg heller. och nej man kräks inte. Det kan drabba en men främst är det sk dumpning som inträffar vilket ger en ganska tydlig signal om att man ätit fel. du har verkligen varit jätteduktig som klarat av att gå ner i vikt men jag tvivlar att du ens var i närheten av att bli berättigad till en operation. Det är två helt skilda saker att behöva gå ner 10-15 kg och behöva gå ner 45 kg. Sen får man inte operation bara för att man är fet utan man måste ha gjort flera dokumenterade försök först. Och….att gå ner i vikt har vi alla gjort som har elle ska göra operation, problemet för de flesta av oss är att vara går upp allt igen. operation är dessutom vetenskapligt bevisat den mest hållbara metod för oss med mercän 30 kgs övervikt och procentuellt är biverkningarna färre och mildare än följdsjukdomarna vi riskerar att drabbas av om vi inte går ner.
#48 Man kan äta mer. Och man kan be om mindre portion på restaurang om det är något man prioriterar.
#50 Då har min mamma sagt fel. Det är hon som har gett mig informationen om en deciliter och att man kräks om man äter mer än det.
** Energy Pethead
#5× Är hon opererad eller jobbar hon med sådana patienter?
Troligtvis är hon en av dem (många är dem) som tror sig veta allt och gärna sprider det vidare. Särskilt eftersom de av någon orsak ogillar att folk har möjlighet at bli friska och leva längre. jag undrar om folk sprider samma skit om cancerbehandlingar, insulin och tex blodförtunnande. Naturligtvis inte. Men åter igen så är operation inget man går och får för att man är lite mullig. Jag ligger precis på gränsen för att få operation och jag har 45 kgs övervikt och som någon gjorde, nämner fettsugning i samma sammanhang som gastricbypass. ..riktigt skrämmande. men ja din mamma har sagt fel.
#43 Jag tillhör inte ens siten som TS skrev på från första stunden.
Jag har aldrig suttit och sagt att det är en optimal lösning för alla, det är i din fantasi det är.
Jag har däremot sagt att TS bör se till fakta och sluta sitta och förespråka byte till kelloggs och bantningsdrycker, för det är inte heller en lösning som håller för all evighet.
Så ska du sitta och fantisera ihop mer saker som du påstår att jag eller andra skrivit?
Om man beter sig illa så kanske det inte är så konstigt att man inte är uppskattad på vissa siter.
#53 Nej, jag vet inte varifrån hon har fått det. Tyvärr finns det många förståsigpåare som tror att de vet och kan allting bäst. och just när det gäller feta människor blir de av någon outgrundlig anledning bemötta som mindre vetande. Dessutom verkar det vara fullt tillåtet att kommentera andra människors övervikt utan att något sätt ta hänsyn till att det är kränkande för den det drabbar. Det är till exempel inte förbjudet att slänga ur sig en kommentar som:
- Det är inte undra på att du är fet när du äter fel!
Dessutom verkar det vara helt tillåtet att ställa höga krav på den som lovar att försöka gå ner i vikt och inte försöka förstå att han eller hon verkligen kämpar och gör vad han eller hon kan! Det har jag själv upplevt!
** Energy Pethead
" Tyvärr finns det många förståsigpåare som tror att de vet och kan allting bäst."
Väldigt sant.
Min mamma lyckades gå ner i vikt med hjälp av viktvälktardiet och då vägde hon knappt över 70 kg och tyckte att det vat föör mycket!
** Energy Pethead
Viktväktarna har jag bra erfarenheter av. Gått ner 30 kg tre ggr mrd dem. Men går upp igen tyvärr 70 kg har jag dock ibte vägt sen sjätte klass och min målvikt ligger strax under. Det är svårt att säga att någons övervikt är värre än någon annans. Fem kilo kan vara mer katastrof än femtio beroende på vad man äe van vid och hur man lever 70 kg låter pluttigt för mig som väger övwr 100 men för din mamma var det kanske fruktansvärt. Däremot skulle hon tex aldrig få en operation ens om hon betalar själv för den och då blir jag lite ledsen att hon "lär dig" saker som ät rena faktafel och som ju påverkar dina åsikter. Jag tycker att du Skorpion 76 visar något som få vusar…nämligen du tycker en sak men i debatten lyssnar du och säger till och med att andra får rätra dig. Sånt tycker jag är bra.
VildaVittra
Vad skrev jag om ts som var illa och som du påstår togs bort?
#59 Det var min moster som tipsade mamma om viktväktarna eftersom hon själv åt enligt deras tabeller och hon tyckte att det var fantastiskt eftersom man få äta hur mycket som helst, men rät saker då!
** Energy Pethead
#61 Det stämmer inte. Äter man enligt VV kan man inte äta hur mycket som helst.
Exakt som hera säger. Däremot kan man äta allt. Men vussa saker i mycket begränsad mängd.
Det är inte bara jag som märkt av att erbjudanden om gastric bypass blivit rutin: http://www.aftonbladet.se/debatt/article20677461.ab
#46 Då undrar jag vad du läser.
#64 är det svårt att svara på frågan?
Vilda vittran…den där artikeln dryper av faktafel till att börja med. Ingen blir erbjuden op om man inte uppfyller kraven och har skickat in en remiss. Och sjukhusen har köer så de ser hellre att man väljer något av de andra alternativ för viktminskning som sjukhusen erbjudet. Vilda vittran du verkar leva för att kasta dig över folk med konstiga argument och en obehaglig debatteknik. Du verkar mer bitter än vild. Aftonbladets krönikörer utgör knappast några trovärdiga källor.
Jag är nog ganska så emot viktop. också om jag ska vara ärlig. Och ja jag fattar att det inte är dom som behöver gå ner en 5-10 kg som får op. Och ja jag har varit rejält överviktig så jag vet hur det känns att vara det (161 cm 153 kg)
Såvida man inte har någon sjukdom som gör att man helt enkelt inte går ner även om man äter nyttigt, så anser jag att alla kan gå ner med ändrade matvanor.
Självklart åt jag inte normal bra mat när jag vägde över 150. Nej jag åt massor av lösgodis, varje dag, aldrig en kanelbulle utan 7, aldrig 1-2 mackor, utan hela limpan på en gång, inte ett glas läsk utan hela flaskan och sedan en till osv. Det är inte konstigt att man är fet då.
Nu väger jag i varje fall 65 och till jul firar jag 10 år med den nya vikten. Och nej jag äter inte en massa bantningspreparat eller måltidsersättningar och har aldrig gjort. Jag äter rejäl mat, kött, fisk ägg grönsaker och sås och jag äter mig mätt.
Visst KAN det hända att jag går upp allt igen men det känns väldigt avlägset. Jag är inte ett dugg sugen på att börja trycka i mig kilovis med socker igen.
Tänk vad mycket skulle kunna lösa sig med andra matvanor… men det är SÅ mycket mer än mat som gör att man blir överviktig. Dessa fördomar om att alla stoppar i sig fel mat i mängder och att allt löser om man ändrar sina matvanor.. hade det vart så enkelt hade det inte funnits många överviktiga. Det är faktiskt ingen universallösning som fungerar på alla, alla kroppar är olika men det är väl lättsamt att skylla på det misstänker jag.
#68 Men tror du på fullaste allvar att de flesta gravt överviktiga äter lagoma portioner av sund kost. Nej så är det inte. Naturligtvis finns det undantag precis som jag skrev i #67. Det finns ämnesomsättningssjukdomar tex men de allra flesta överviktiga äter fel. Hur kan du ens tro annat.
Men ingen som har 5-10kgs övervikt får en operation. ….aldrig Grattis till nya vikten och hoppas du fortsätter på den banan Sen har jag svårt att se hur man kan vara emot något som förbättrar livskvaliteten för andra människor och till och med räddar livet. Jag förstår inte hur man kan vara så jävla elak rent ut sagt. Är lite som abortmotståndare som gärna framhåller sin egen förträfflighet för att trycka ner andra som inte är lika fulländade som de är.
#69 Jag vet att det finns överviktiga som äter sunt och faktiskt rör på sig mer än de flesta.. jag menar bara att det förutsätts att alla frossar i mängder av mat när det faktiskt inte är så. Alla varianter finns men de flesta dömer den överviktige utan att veta alla detaljer..
#67 och #69 Precis! Jag håller helt och hållet med dig och även jag är medveten om att det finns sjukdomar vars konsekvens innebär ämnesomsättningsfel. Eftersom jag är synskadad sedan födseln är det extremt viktigt att jag inte går upp så pass mycket i vikt att jag utvecklar diabetes. En av konsekvenserna med at ha utvecklat diabetes är att man kan bli blind och som överviktig riskerar man att utveckla diabetes 2 som även kallas för åldersdiabetes. #71 Ja, det är en annan sida av problemet. Som fet döms man som mindre vetande och det är verkligen riktigt tråkigt.
Sedan är det faktiskt också så at det finns människor som inte får stopp på sötsuget och det spelar ingen roll hur mycket man har ögonen på dem eller hur många som har ögonen på dem och reagerar så fort de äter någonting förbjudet. På min mamma har jag också förstått att många av dem som har stora kroppar och väger för mycket tröstäter just eftersom de blir klankade på i och med sin övervikt och fetma. På dessa människor undrar jag om en magsäcksoperation verkligen skulle hjälpa. Skulle det räcka? Om man inte kan stoppa sötsuget behöver man väl annan sorts hjälp också.
Mamma har verkligen tjatat på mig om hur blodsocker halten verkligen åker jojo i kroppen och det har blivit så mycket at jag inte lyssnar längre. Inte för at vara elak emot henne, men jag orkar inte höra mer! Inte heller kan jag med Anna Skipper i Du ÄR Vad Du Äter . Hon går verkligren raka vägen in i de medverkande personernas hem. In i köket, öppnar kylskåpet och utbrister:
- Vad är det här? Var är maten?
Sedan plockar hon ut allt, lägger upp det på köksbordet och talar om vad personen gör för fel. När allt läggs upp på bordet blir det i och för sig så uppenbart hur fel det är, men någon respekt för den medverkandes personliga integritet finns över huvud taget inte på Anna Skippers Sverigekarta. Hur ska man klara av att gå ner i vikt efter en sådan brutal konfrontation? Jag bara undrar. Jag skulle bara bli sårad och kränkt.
** Energy Pethead
Det man vet om magoperationer är att även psyket föräbdras. Man vet att sötsug ofta försvinner helt. En kvinna på mitt jobb har slutat äta choklad, efter att hon opererades så är hon inte sugen. Det smakar inte gott. Sen drabbas man av sk dumpning om man äter fel, det blir liksom ett omedelbart "straff" som man lär sig utav.
#73 Vad innebär denna så kallade dumpning?
** Energy Pethead
Viktoperationer har idag blivit allt för mycket på rutin, långt ifrån alla får den hjälp de mest av allt behöver, komma tillrätta med de bakomliggande orsakerna till att man blev överviktig från början och då är det väldigt lätt att hamna i samma bana igen efter "smekmånadsåret" dvs. det där första året då man varken har sötsug eller samma tänk man hade innan op. Men trots det är det många som på egen hand efter operationen tar tag i saken och ändrar sina liv och vanor, tro dock inte att operationen är en quick fix för det är det definitivt inte.
Tycker det är elakt och fel att sitta och döma folk efter vad de äter bara för att de är överviktiga eller bara för att de är opererade, deras mat och dryckesvanor är deras ensak precis lika mycket som en normalviktig persons.