När ska man sluta äta?
Jag har efter många års trasslande med maten svårt att känna hur mkt mat som är lagom. När är jag mätt? Och ofta kan äv magen spänna, men jag känner mig inte nöjd. Hur gör ni för att avsluta måltider på ett bra sätt? Jag är aldrig sötsugen om jag är hungrig, då vill jag ha mat. Men när jag ätit mig mätt är det hopplöst. Hur mätt jag än är, och hur regelbundet jag än ätit. Jag känner mig antingen inte mätt, eller sötsugen i slutet på måltider. Jag når inget "nöjd" stadie. Nån som har ngt tips.
Jag kör på att jag bara ska äta en portion, inte mer.
Dricka vatten till, mättar också.
Inte ha maten framme heller. Lätt att man tar mer då.
Äter inte så jag känner mig mättmätt, äter så att jag inte känner mig hungrig om man kan säga så, svårt att förklara 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har löst det genom att bara äta en-två måltider per. Jag får då verkligen äta mig proppmätt på den/dom måltiderna. Ska jag äta fler gånger per dygn som man "ska" så vet jag inte vad som är lagom, eftersom det blir för lite mat för att jag ska kunna känna mig mätt. Dessutom har jag minskat på kolhydrater och ökat på fett och protein, då upplever jag också att mättnaden känns tydligare. Kolhydrater triggar även mitt sötsug, och efter en måltid med fel ingredienser kan jag vara extremt sockersugen trots att jag är mätt. (Med kolhydrater menar jag då pasta, ris, bröd, potatis och godis/rent socker. Grönsaker och frukt går bra för mig)
Ska man äta oftare har jag läst att det är bättre att äta tills man inte längre är hungrig, snarare än tills man är mätt. Eller helt enkelt att mäta upp en portion som är lagom (går ju att räkna ut med en våg och en matdagbok) och så är det bra med det.
Det är även viktigt att äta långsamt. Det tar en stund för hjärnan att uppfatta att magen är nöjd. Under den tiden hinner man få i sig mycket mat om man äter snabbt. Ta små tuggor och tugga allt noggrant. Njut av maten och ta dig tid. Sen handlar det mycket om vana. Brukar du äta något sött efter måltider?
//Jessie
Jag äter långsamt, sätter ner besticken när jag tuggar och känner efter när jag känner mig lagom mätt. Det misstaget jag gjort tidigare är att kasta i mig allt så snabbt som möjligt för att få det överstökat. Blir alltid klar sist när jag äter i sällskap men det gör mig det samma :)
Dricker vatten innan för att fylla magen så jag får den där mättnadskänslan, äter långsamt, tuggar läääänge för att njuta av maten (är en sån som gärna äter för ätandets skull annars). Då känns det inte som att något fattas. Sen slutar jag alltid måltiderna med en kopp kaffe eller te för att verkligen avsluta ätandet och ersätta med dricka istället. 🙂
~mikkan
Man ska äta när man är hungrig och sluta äta när man är mätt.
Det är just det där med att "sluta när man är mätt", som kan vara problem. För hur får man den behagliga mättnadskänslan?
Att äta långsamt är det bästa sättet. Drick till maten. Ät med både kniv och gaffel och lägg ned besticken då och då. Ta mindre bitar och njut av maten. Ät gärna tillsammans med andra och försök va den som är klar sist. 20 minuter kan vara en "bra tid" att sikta på.
Så fort huvudet känner sig tillfredställd så är man mätt. lyssna inte på magen
Blir magen full, så har du ätit för mycket.
Mättnadskänsla är svårt att få om du äter en typisk fettsnål kost. Äter man fullfeta produkter så kommer mättnadskänslan snabbare, även med färre kalorier totalt sätt.
Kanske äter du fettsnålt?
Regelbundet behöver man inte äta. Ät sånt som inte får blodsockret att åka berg-och-dalbana, dvs skippa allt mjöl, socker och lightprodukter. Då blir du nöjd med två mål/dag och energiunderskott blir inget problem.
Det tar ca 20 minuter för hjärnan att fatta att man är mätt, därför är det så lätt att överäta om man äter snabbt. Bästa rådet är att äta sakta :)
Jag kommer ibland in i perioder då jag upplever liknande problem. Blir aldrig mätt och belåten utan vill äta hela tiden. Jätteirriterande! Men ett allmänt tips som redan skrivits i tråden är att inte glömma dricka vatten till maten, FÖRE och UNDER måtiden. Sådant kan jag själv slarva med och ibland skippa drycken. Släng inte i dig maten, ta tid på dig. Sötsuget efter vet jag inget annat än att stå emot och försöka sysselsätta dig med något annat, efter ett tag lägger det sig.