Minska sockersuget?
Hej har försökt gå mer i vikt väldigt länge men har ett fruktansvärt sockersug så har alltid fallit tillbaka. Är det någon som har tips på vad jag kan göra för att minska sockersuget? Går alltså i skolan och på grund av den extremt äckliga maten brukar jag inte äta och blir då superhungrig och går till Ica o köper en 200g chokladkaka typ. Alltså handlar det inte om hetsätning
Undvik situationer där du blir sockersugen. Är maten äcklig, ta med matlåda eller liknande istället. Ta inte med pengar, då kan du inte köpa choklad även om du är sugen.
Sockersuget kommer tyvärr stanna kvar så länge du äter socker. Vissa kan hålla det hyfsat under kontroll och äta lite socker då och då, andra (som jag) måste utesluta det helt för att undvika att vräka i sig socker.
//Jessie
Har med problem med sötsuget i perioder :/ Är hemskt! Inte hittat något som fungerar. Promenad, bär och så hjälper bara för stunden :(
Ha med dig matlåda`?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 #2 det sägs att det ska gå 21 dagar tills något blir en vana, så slutar man äta socker HELT (menar då socker inte kolhydrater) och tränar 1 h per dag så lär det väl funka eller?
Vill satsa på att gå ner 1 kg per vecka men hur i hela friden bär man sig åt då?
#3 För vissa fungerar det andra inte.
Mellan 0,5-1 kg/vecka är rekommenderat. Ät mindre kcal än vad du förbränner men ät absolut inte för lågt.
#6 nu är det så att jag fortfarande bor hemma så det blir lite krångligt med LCHF eller andra strikta dieter.
#5 är det rekommenderat även om man bara går i högstadiet? Jag skulle väldigt gärna äta 500 kcal per dag och träna intensivt 2 h per dag men vet att det inte fungerar i längden och att det inte är hälsosamt men vill gå ner i vikt så snabbt dom möjligt
#8 Nej är du så ung ska du inte räkna kalorier.
Nej nej 500 kcal ska absolut ingen äta varje dag speciellt inte till träning!
Du skrev väl på en annan sida? I så fall ska du definitivt inte gå ner, farligt för dig.
VIktminskningsråd får bara ges till de som är 16 år eller äldre.
#9 jag vill alltså inte bli underviktig utan bara väga 48 kg (vilket inte är undervikt för min längd och ålder) väger nu 56 men vill bli riktigt smal till skolan börjar igen
#10 Hur lång är du?
Fokusera inte på vikten.Och i din ålder: rör på dig och ät. Viktigt att äta en hel del i den åldern om man rör på sig då man fortfarande växer mm också :)
Att gå ner snabbt är sällan det bästa. Oftast har man då ändrat sina vanor kraftigt, går ner snabbt sen fortsätter man som vanligt och går upp allt igen lika snabbt. Då är det bättre att förändra en sak i taget, gå ner långsammare men sedan kunna fortsätta med sina nya hälsosammare vanor. Äter du 500 kcal och tränar så intensivt, så kommer du tappa i vikt, men mycket av vikten kommer vara muskler. 500 kcal är rejält svältläge för kroppen, vilket kommer märkas. Man blir kall, väldigt trött och orkar ingenting. Oftast får man även mycket sämre hår och naglar.
1 kg i veckan är orimligt om man inte är kraftigt överviktig, i alla fall enligt mig. För mig tog det nästan ett år att gå ner 10 kilo, och det tyckte jag var alldeles lagom. Nu vet jag såklart inte vad du väger, men är man hyfsat nära "normalvikt" eller kroppens trivselvikt så går det långsammare att gå ner.
Tränar du i nuläget något? Att helt plötsligt börja träna en timme per dag är ju inte heller så bra. Kan bli ganska jobbigt, och då är det svårare att fortsätta. Då är det bättre att börja med lätt träning några gånger i veckan och sedan öka. Det är även viktigt att man tycker träningen är rolig (:
Att mer eller mindre utesluta socker är också bra, sen är det olika om det är enklare att fasa ut sockret eller att sluta tvärt.
//Jessie
48 kg tycker jag låter lite väl lite. Men är du så ung så bör du ta hjälp av förälder/skolsyster eller liknande tycker jag. Det är lättare än vad man tror att fastna i en ätstörning.
//Jessie
#11 vet inte exakt med 172 skulle jag tro.
#14 Då ska du absolut inte gå ner till 48 kg. Detär på tok för lite till din längd. 56 kg är alldeles rimligt till din längd. Så gå absolut inte ner i vikt.
Är du 172 cm lång låter 46 kg väldigt lite. Jag är 165 cm, och min målvikt är runt 58-60 kg. Nu kan man visserligen ah väldigt olika kroppstyper, men ändå.
Satsa på att må bra och få en starkare och friskade kropp genom kost och träning, istället för att stirra på vågen. Man vinner på det i längden.
//Jessie
Tränar ca 2-3 h per vecka så absolut inte mycket alls. Jag vill ju slippa räkna kalorier men vill ju ändå gå ner i vikt fort. Eftersom 48 kg är min drömvikt och jag nu väger 56 kg är det en lång väg men vill nå det till skolan börjar (dvs slutet av augusti)
#16 Samma målvikt som du till samma längd.
#17 Räkna inte kalorier. Gå inte ner i vikt, du kommer att bli underviktig. Du bör absolut integå under den vikten du har nu. För din egna skull.
Man ska absolut inte gå ner till undervikt, är inte bra :/
Jag vet att 48 är för lite men jag är helt säket på att det är det jag vill väga och jag ska väga det, spelar ingen roll vad jag måste göra för att nå mitt mål men 48 kg innan augusti är slut iaf
#19 Du har inget att vinna på att gå ner till det. Du tror att du kommer att må bättre fysiskt och psykiskt kanske men så är det inte.
Är man så lång som du är och utvecklas mm så är det galet att bara väga 48 kg. Och du växer fortfarande också. Du kan inte ligga på 48 kg hela livet. Nej ät ät ät och rör på dig och skit i vikten, för din egna skull.
Jag tycker nästan det låter som att du redan har ätstörningstankar. Att vilja ner till en vikt som kan vara skadligt låg, till vilket pris som helst är inte hälsosamt eller bra. Risken är att du fortsätter när du når 48 kg, för att du fortfarande inte är nöjd. Sitter det i huvudet blir man aldrig nöjd, man svälter sig tills man hamnar på sjukhuset och man tycker ändå man behöver gå ner mer.
Du kan inte vara överviktig eller tjock om du väger 56 kg till 172 cm.
Jag rekommenderar att du tar hjälp av någon, en förälder, lärare, kurator, skolsyster eller liknande.
//Jessie
Jag vet att jag lider av en ätstörning, tidigare har jag gått ner 6 kg på en månad och spytt upp mat osv. Men jag bryr mig verkligen inte jag är hellre smal och olycklig än tjock och olycklig. Så snälla snälla bara säg hur man står emot hungerkänslorna?
#22 Du är inte tjock när du väger 56 kg. Du behöver ändra dina tankar inte din vikt.
Ät regelbundet, minst 5 ggr/dag. Det är min rekommendation.
Frukost, lunch,middag och 1-2 mellanmål :)
TS! Jag vet inte hur gammal du är, men du tycks vara under 16 år i vilket fall. Är man så pass ung så kan det vara rent farligt att banta och gå ner i vikt. Jag har en bekant som bantade i din ålder och det slutade med att hon fick skador på hjärtat, vilket gör att hon aldrig någonsin mer får anstränga sig mer än att gå i lugn takt o.s.v.
Så, du tycker kanske att det är viktigt nu att bli smalare, men tro mig, du kommer att ångra dig djupt resten av livet om kroppen tar skada.
Fråga dig själv varför du tycker att det är så pass viktigt att bli smalare. Kanske kan du be att få prata med någon vuxen i skolan också. Det är också lättare än vad man tror att fastna i ätstörningar (det finns många olika, inte bara bulimi / anorexi,) och blir man fast i en sådan kan de förstöra en lång tid framöver, och det är ingen viktminskning i världen värd, tro mig.
Ska inte sådana här trådar tas bort? Målvikt under normalvikt, ätstörning och trådstartaren talar om att ha gått ner genom att ha spytt upp mat. Det måste jag vara emot de flesta sajtreglerna.
#25 Det borde den säkert, men samtidigt kanske den kan hjälpa TS eller någon annan i en liknande situation att tänka om.