Bra mat
Hej! Jag vill gå ner i vikt och jag vet att jag måste förändra kosten men har ingen aning om hur. Ja är 161cm och sist jag vägde mig så vägde jag typ 61kg(tror jag väger ännu mer nu). Jag är ute efter mättande och kalorisnål mat.. Några tips? :)
🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor
#0, Tänk inte "kalorisnålt". Exempelvis innehåller en knäckebrödskiva endast 50 kalorier, men bröd är bland det sämsta man kan äta.
Tänk istället vad som mättar bäst per kalori. Detta brukar oftast vara feta livsedel som har mycket kalorier per 100gr men bäst mättnad per kalori.
Där har du exempelvis ägg, avocado, naturella nötter (para, pecan, mandel, valnöt, hassel…) , ost, oliver m.m…
Bäst mättnad har riktiga livsmedel som inte är processade. Exempelvis är 100 kalorier riktig creme fraiche mer mättande än 100 kalorier processad lätt creme fraiche, trots att det är större volym. Så använd riktiga livsmedel vid matlagning, som smör, grädde m.m. och vänj dig vid den mindre mängden mat.