Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 875 ggr
Fridaaaa
0

Träning och kost?

Vill få bort mer på magen, lår och rumpa. 
Har målvikt att gå ner ytterligare 4 kg. 
Men vad för träning bör jag köra för att minska mage, lår och rumpa lite? (vet att man inte kan punktförbränna). Och då samtidigt gå ner det sista. Vill inte bli smal, utan hålla normalvikt och ha kvar former.

Ingen möjlighet till gym av något slag eller redskap (har bara en sån stång man hänger  i dörröppningen).

Den träning jag kör nu är cykling och PW/promenader. 
Har kollat olika youtubeklipp och så men ingen större framgång med träningen genom dem :( 

Vet att kosten är A & O men vet inte hur jag ska ändra den mer. Nu ligger jag på 1500-1600 kcal per dag, använder lifesum. Äter glutenfritt, laktosfritt, ingen kål & lök (för magens skull). LCHF har jag provat men klarade inte magen. Någon som kanske har idéer? Hade så gärna velat gå ner det sista tills skolan börjar, är 7½ vecka dit (31 augusti) är det orimligt? Är mest för att jag vill kunna fokusera mest på skolan då, och blir mindre tid för träning mm.

(Obs! Håll er till tråden! Inga onödiga, orelevanta kommentarer)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Trixter
1

Som du sa så går det inte att punktförbränna, så om du går ner 4 kg så kommer dom att tas över hela kroppen. Bästa tipset jag har för att tighta till kroppen är styrketräning. Benlyft, crunches för magen. Utfall, knäböj för ben och rumpa. Eller gå ut och spring i backar. Det är fullt möjligt att gå ner 4 kg på 7 veckor, men JAG tycker att du ser fin ut på bilden och jag skulle isåfall fokusera på att bygga på lite muskler. Muskler gör att kroppen ser mindre ut och mer tight.

Fridaaaa
0

#1 Kan inte springa i backar pga mitt knä. Inte ens med knäskydd provat (försiktigt såklart) :/
Mjo det vet jag att det kommer att göra men vill ner de kilorna oavsett :)

Tack :) Men jag själv är inte nöjd riktigt ännu, vill ha kvar former men vill bli lite mindre till :) sedan är jag nöjd :)

Hmm ja styrketräning är inte riktigt min grej :(

Trixter
1

Ok, kan du promenera i backar? Backträning är väldigt bra oavsett om man går eller springer. Annars tycker jag att du helt enkelt ökar på dina pw's och cykelturer. Och kanske lägga till lite pilates eller yoga pass, borde finnas bra filmer på youtube. Om du verkligen vill kämpa för att gå ner i vikt så dra ner lite till på kalorierna, till kanske 1300-1400 om dagen. Eller ligg kvar på samma men öka konditionsträningen.

Fridaaaa
0

#3 Ja det gör jag ibland och är i skogen och går över stockar, olika terräng 🙂
1300-1400 kcal är på tok för lågt. Över 1400 kcal behövs. Att ligga för lågt till det jag förbränner genom pw/promenader och cykler är inte bra för kroppen och ligger man för lågt så kan man gå ner långsammare istället samt att kroppen behöver för att musklerna mm också :) Plus att jag blir tröttare också för att kroppen inte får i sig tillräckligt annars :) 

Öka kan jag göra nu, men när skolan börjar så kommer jag inte kunna träna mer så som jag kan nu i sommar 😕 Så frågan är hur jag ska göra när skolan startar igen :/

Kan ju vara något i kosten också som gör kanske att jag binder vätska eller vad som? :/

jiim
1

#4, Jag vet två saker som binder vätska:

salt binder vätska. 1gram salt binder 50gram vatten. det rekomenderas väl sådär 10gram salt per dag vilket är 500gram vattenvikt

glykogen binder mycket vätska. 1gram glykogen binder ca 3gram vatten. Äter manen kolhydratsrik kost så har man ungerär 500gram glykogen lagrad i kroppen., vilket motsvarar 1500gram vatten

Trixter
1

Nä det är inte bra att ligga lågt för länge. Men ibland kan det vara bra att ge kroppen en kickstart under en kort period, antingen genom att äta mindre eller mer. Men trött och energilös blir man helt klart. Men du säger att du äter 15-1600 varje dag och utöver det rör du på dig mycket, går du inte ner alls i vikt längre? För det är ändå ett ganska lågt intag och med dom extra kalorierna du bränner borde du gå ner i vikt.. Om du inte hamnat i en platå och då går jag tillbaka till det jag skrev, att chocka igång kroppen genom att äta mer eller mindre.

Fridaaaa
0

#5  Det inlägget snurrade mest runt i huvudet på mig dessvärre. Vet inte vad glykogen är.
Kör inte kolhydratsrik kost 🙂

#6 Ja så är det men då orkar jag inte med promenaderna mm om jag ligger så lågt. Och har hundar som ska rastas varje dag mm. Så är bara ökning som är alternativ i så fall. Men tänkte mer på testa annat kost t.ex :)

Det har stannat av. Har gått ner på det men stannat av nu ett bra tag :/ Så ingen tillfällig plattå :/

Trixter
0

Då kanske det är så att din kropp har vant sig med den mängden mat du äter och då kan det ju vara en idé att isåfall öka något på kalorierna. Inte mycket men ca 100-200 mer per dag t.ex 2 kokta ägg, 15 gram nötter eller en liten burk kvarg eller vad som helst bara det ger näring. Håll koll på måtten samtidigt, märker du att du börjar svälla så dra ner på kalorierna igen. Eller som #5 säger så binder salt vätska så om du vet med dig att du får i dig mycket salt så försök att skära ner på det 😊

Fridaaaa
0

#8 Ja jag får försöka hitta något att öka med, blir svårt dock :/ Du gav bra förslag men ägg äter jag redan (kan inte mer på en dag) och äter inte kvarg. Men försöka hitta något :)
Nope äter inte mycket salt :) Lagar mycket mat från grunden med :)

jiim
0

#7 glykogen är där kolhydraterna lagras kan man säga. Äter man mer än ca 100gram kolhydrater per dag så kommer glykogenlagret vara fullt = ca 2kg totalt

Om man äter kolhydratssnålt (mindre än ca 100gram kh/dag) så töms glykogenlagret och man tappar ca 2kg

Fridaaaa
0

#10 Aa ok tack för förklaringen.
I snitt ligger jag på 100-110 gram kh/dag innan men håller på att trappa ner ännu mer :)