Hur gör ni?
Jag undrar hur ni gör ni som gått ner i vikt för att inte gå hungriga sen med den nya vikten?
Jag har gått ner i vikt 19 kg men jag måste gå hungrig jämt för att hålla den nya vikten. Så fort jag äter mig mätt så kommer kilona tillbaka ett och ett tills jag gått upp alla 19 igen.
Så nu har jag gått ner för typ 100. de gången men det är ju så jobbigt att gå hungrig jämt så jag känner ju att snart kommer jag börja äta mig mätt och gå upp allt igen,
Jag går promenader varje dag, ca en timme och tyvärr så känner jag inte att jag orkar/vill börja med någon mer träning utöver det. Det kommer inte hålla i längden ändå. Det är promenader som passar mig bäst.
Tacksam för svar från ni som gått ner och håller vikten.
Jag har aldrig varit hungrig varken under tiden jag gått ner eller efteråt. Trots att jag bara äter en-två gånger per dygn. Jag blir dock väldigt sällan hungrig oavsett vad jag äter, däremot får jag istället ett enormt sockersug.
Men det har jag lyckats fått bort, genom att ändra på min kost. Min kost bestod nämligen av ganska mycket kolhydrater som bröd, pasta och ris innan. Det har jag bytt ut mot mer grönsaker och mer fett. Lite som LCHF, jag äter dock mer frukt än vad man normalt gör inom LCHF. Det gör att jag blir härligt mätt, men utan att känna mig uppblåst och bli sockersugen igen efter en timme. Jag håller mig alltså nöjd och mätt länge.
Äter jag en måltid med mycket kolhydrater, eller om jag äter många mindre måltider märker jag direkt att sockersuget ökar igen.
Måste man vara hungrig för att gå ner eller behålla sin vikt, anser jag faktiskt att något är fel. Man ska inte behöva gå hungrig, och ingen klarar av att gå hungrig resten av livet. Man kan exempelvis ha en obalans i hormonerna, något fel med ämnesomsättningen eller helt enkelt att man äter fel mat.
//Jessie
#1 Tränar du mycket för att inte gå upp igen?
Skulle du kunna skriva en typisk dag vad du äter och hur mycket du tränar när du håller vikten? Ifall du vill och orkar.
Jag tycker också något måste vara fel när jag måste gå hungrig för att inte gå upp i vikt. Jag äter ju inte en massa godis och socker. Jag äter mat bara, men jag blir inte mätt på någon liten kattportion och jag tycker inte maten blir god utan en sås till. Det blir torrt och trist.
#2 Just nu är jag dock inte nere på min målvikt. Några månader efter att jag nått min målvikt skedde ett dödsfall i min familj (ett år sen ungefär nu), vilket gjorde att jag började tröstäta socker igen och gick upp fem kilo ungefär. Jag är dock fullt övertygad om att jag hade stannat nere annars. Var två-tre månader jag började med mina goda vanor igen. (Så du kanske inte ville ha svar från mig alls, ber om ursäkt i så fall)
Vintertid simmar jag 1-2 km ungefär 1-3 gånger i veckan. Förhoppningsvis mer nästa höst när jag kan ta körkort (busstiderna gör att jag inte kan simma så ofta jag vill). Sen blir det ju lite promenader till och från bussen/skolan och sådär. Nu på sommaren försöker jag ta en promenad då och då. I övrigt tränar jag inget alls.
Som sagt äter jag ganska sällan. Det gör jag för att få äta mig riktigt, riktigt mätt. Äter jag lika ofta som man "ska" kan jag inte äta mig mätt vid varje måltid. Så jag äter lunch+middag, middag+kvällsmål eller bara middag.
Lunch/kvällsmål är ofta en omelett, stekt ägg eller stekt bacon. Har jag planerat en rejälare middag så blir det bara en drickyoghurt, en frukt eller lite grönsaker och dipp. Eller inget alls då.
Middag är 200-300 g stekt/ugnstekt kött/fisk/kyckling. Steker alltid i rapsolja och häller oftast stekskyn över köttet när det är klart. Resten av tallriken fylls av olika grönsaker som sallad, broccoli, blomkål, vitkål, tomat, sockerärtor, sojabönor, haricot vers osv. Försöker få minst tre olika grönsaker varje dag. Till äter jag kryddsmör eller turkisk yoghurt med olika kryddor (typ som dippsås). Vill jag ha efterrätt äter jag frukt eller bär, ibland med vispad grädde.
Ligger på ungefär 1500-1800 kcal per dag. Hade "bara" ca 10 kg övervikt när jag började min viktminskning, och det tog ungefär ett år att gå ner. Nu ligger jag på ungefär 3-4 kg över min målvikt.
//Jessie
#3 Tack för jättebra och utförligt svar!🙂
Jag ska försöka att äta mer sällan och se om det kan funka bättre även för mig. Då kan jag kanske unna mig större portioner utan att gå upp i vikt förhoppningsvis.
#4 Ja, jag tycker det låter som en bra plan att prova. Vissa trivs jättebra med att äta mindre måltider flera gånger om dagen, men då kan man ju oftast bara äta tills man inte är hungrig längre snarare än tills man är mätt.
För mig har det alltid varit mest naturligt att äta några få gånger om dagen, eftersom det för mig är viktigt att få äta mig rejält mätt. Kan liksom inte bli nöjd annars.
Så förhoppningvis fungerar det även för dig (:
//Jessie
Det finns några grejer att tänka på. Först ut är att magsäcken kommer anpassa sig bättre med tiden så du kommer inte behöva vara LIKA hungrig i all framtid även om du lämnar allt annat oförändrat. Men det tar lite tid och är nog en klen tröst just nu… Det går även att känna hunger och mättnad på olika sätt och vilket sätt som kommer naturligt för en människa verkar variera men det är möjligt att du kan träna tankesätt lite. Man (generellt) kan känna sig mätt p.g.a. olika faktorer tex att magen är full (jag gissar att det kommer mest naturligt för dig?), att man fått i sig tillräckligt med kalorier (då blir du mätt av ett ägg och en avokado trots att det finns massa plats kvar i magen), att man inte gillar maten (mätt på pytteportion av tex lever?, eller rent av lukten av något riktigt läbbigt), att man tröttnat på att äta (morötter tex blir jag mätt av efter ca 4st trots energisnålt och liten plats i magen, för vem orkar tugga mer?). Försök fundera på varför du inte blir mätt varje gång det händer, känns magen tom? luktar det för gott? Gick det för snabbt att äta? Och varför du blir mätt andra gånger. Se om du kan anpassa maten till dina personliga mättnadskänslor!? Jag åt en period 1400 kalorier/dag. Åt jag ostmackor (ca5st=1400 kalorier) höll jag på att svälta ihjäl, 5 mackor kan jag lätt äta till frukost! Åt jag istället kokt potatis och kallops orkade jag knappt 1400 kalorier. För mig funkar även ägg och avokado för jag "känner" de kalorierna, MEN är man en person som måste fylla magen är kalorität mat förkastligt! Fundera därför på vad som passar dig, din personlighet. Skaffa gärna en app som hjälper dig lista ut kalori innehåll i det du är intresserad av att äta så du kan ta ett välgrundat beslut. Till slut, drick inte kalorier, det mättar inte och håll dig borta från light produkter de gör det svårare för dig att undvika riktiga sötsaker och du vill antagligen inte gå runt och vara sötsugen. Sötsug försvinner på en vecka om det inte underhålls.
Man måste ändra sin livsstil (maten) om man vill behålla vikten. Hitta nyttig mat du gillar :) Har inte gått ner och stannat än men går hur bra som helst för mej nu. Jag bytte ut pasta, ris å potatis till broccoli. Sen tog jag bort alla såser. Sen började jag kolla vad allt innehöll. Nu är jag demivegetarian och nästa steg måste vara att äta mindre portioner. När jag gått ner halva mitt mål ska jag börja gymma. Så det handlar om att ändra kosten. Om man håller kosten ordentligt gör det inget att man fuskar helt plötsligt nån dag :)
MVH Emmeliie
https://www.youtube.com/user/e2326