Övervikt?
Är jag överviktig om jag är tjej 19 år 162 cm lång väger 58 kg och sällan tränar?
Det tycker ja inte alls, jag är 164cm och väger 65 och mitt BMI är inom normal
Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln
Enligt BMI-skalan skulle du hamna på ca 22, vilket är i det "normala" spannet.
Ok min pappa säger att jag är överviktig
#3 Din pappa låter inte som en människa som vill dig väl. Säg åt honom att sluta säga såna saker.
Hade min pappa kallat mig för överviktig så hade jag brutit kontakten med honom direkt. Nu kan jag förvisso bryta kontakt med folk hur lätt som helst, så det är bara hur jag funkar, vet att alla inte funkar så.
Min pappa hade köpt en badrumsvåg och han vägde sig på den. Sen sa han åt mig att väga mig medan han gick ut i köket. När jag kom dit så sa han
Pappa: Vad vägde du?
Jag: 58
Pappa: Va? 58 kan du väl inte väga, jag väger ju 62 fast jag är mycket längre än du.
Pappa är 170 cm och väger 62 kg
Han följde med mig till badrummet och såg på när jag vägde mig. 58 igen
Pappa: Men hur är det möjligt? Jag trodde du var normalviktig. Du ska väl väga runt 50 när du är så kort.
Han tittar granskande på mig och säger sedan
Ja du kanske har några extrakilon ändå men du får jobba på dom tills i sommar.
Ni båda är inom normalspannet för BMI. Verkar inte riktigt vara en sund uppfattning om han menar att du är överviktig, för det verkar du ju vara långt ifrån. Ett tips kan vara att sätta dig ner med honom, räkna ut era BMI och visa att du faktiskt är normalviktig, om han envisas med att kalla dig överviktig.
ok.
jag har aldrig sett mig som överviktig o har aldrig bantat och sånt. Men man blir ju lite osäker när ens förälder säger så.
Herregud nej du är inte överviktig du är fullt normalviktig.. BMI tar dessutom inte hänsyn till muskelmassa så tycker inte du ska bry dig om siffran eller vad din pappa säger heller för den delen.
Först och främst är det inte alltid som vikten i förhållande till längden säger något om huruvida man är tjock eller inte. Man kan exempelvis ha mycket muskler och därmed väga mer, men det gör en inte tjock. Det finns hur många kroppsformer som helst, varav en del gör att kroppen väger mer. En tjej som är helt rak i kroppen väger oftast mindre än en tjej som är timglasformad (om båda har samma längd). Det gör inte den timglasformade tjejen tjock.
Det jag vill säga med detta är att man inte kan avgöra huruvida någon är överviktig om man endast får ett par siffror, d.v.s. vikt och längd. Man behöver naturligtvis också se personen i fråga. Däremot kan man ju alltid göra en uppskattning, och med tanke på din vikt och längd är det inte sannolikt att du är överviktig.
Sedan vill jag be dig att inte lyssna på din pappa. Han gör fel när han säger att du är överviktig, föräldrar ska inte ge sådana kommentarer (om inte barnet är gravt överviktigt och föräldern bara vill hjälpa barnet, men det låter det inte som din pappa vill). Han låter väldigt spinkig å andra sidan, så svara du honom att han bör lägga på sig några kilon nästa gång han kommenterar din vikt.
Shit vilken elak pappa😮
Han går enbart efter en siffra trots att han såg dig som normalviktig innan han visste hur mycket du vägde. Det tycker jag visar helt klart att du är normalviktig. Lyssna inte på vad han sa och säger han något om det igen så säg ifrån. Han har ingen rätt att få dig att ifrågasätta din kropp på det här sättet och det är inte vågen som bestämmer vem som är överviktig och inte.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Med tanke på din vikt och längt skulle jag ha extremt svårt att tro att du är överviktig.
BMI kan man inte gå efter.
Gå efter din egna kropp istället för hur mycket du väger :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det var verkligen inte snällt sagt…
Man kan visserligen inte bara gå enligt bmi eftersom det är endast är en riktlinje, men med de siffrorna du har så kan du inte vara överviktig.
Din pappa verkar däremot rätt liten…
Eeeeeh, tjejer har rent genetiskt mer kroppsfett?
Män 8 - 24 %
Kvinnor 20 - 30 %
SKillnader mellan individer dock. Sen kan bäckenet på en tjej väga upp emot en 10 kg.
Vad sjutton har din pappa med att göra vad du väger?! Vad du än gör, så lyssna inte på honom. Du får väga precis vad du vill, och nej, du ska inte "jobba bort några kilon till sommaren". Det är snarare din pappa som jobba på att få några kilon till, som någon skrev här ovan!
Min syster är lika lång som dig men väger typ 15 kg mer. Hon spelar innebandy i division två och har världens timglasfigur. Samt att av någon anledning jagar typ alla killar i vår lilla stad henne och har gjort det de senaste åtta åren. Du är absolut inte överviktig! Och låt inte din dumma pappa få dig att tro det! Hade pappa sagt åt henne att hon var överviktig så hade han fått en knytnäve rätt över näsan. Och hon är jävligt stark. Haha
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…