Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: kost
Läst 10980 ggr
[Tilde]
1

Gå ner i vikt/detox med te?

Okej, innan ni skriker "bullshit" så har jag hört från flera personer att det faktiskt hjälper! Såklart rasar du inte i vikt av att bara dricka te, men har du en bra diet och inte sitter stilla hela dagarna och dricker te varje dag ska det hjälpa då det ska sätta igång förbränningen och förhindra onödiga "hungerkänslor" (matsug). 

Har någon av er bra erfarenheter av te-drickning och viktnedgång eller bara detox? Någon specifik sort ni föredrar? 

Jag ska börja med Kusmi Xoted, vilket ska vara ett "detox-te". Jag älskar te, så eftersom jag ändå dricker det då och då tänkte jag nu börja dricka det två gånger om dagen. Uppdaterar om teet gör någon skillnad 😛

Oavsett ska det vara nyttigt och bra för kroppen så jag hoppas att det kommer att märkas. :) Och nu pratar jag såklart inte om att te skulle ersätta någon måltid utan det blir ett tillägg i min diet.

Giantelvis
0

Hej! Jag har börjat dricka yogi-teet "detox" som har en jättegos smak och dessutom kan man känna det utrensande effekten. Har man dock ett jobb där man inte kan gå ifrån så ofta så är det ingen bra idé eftersom man kissar som en elefant xD jag skulle rekommendera att dricka det teet eller kanske ledins örtte (kommer inte ihåg vad det heter men det är en grön förpackning som finns att köpa på till exempel Life) i samband med en vettig kost. Att bara dricka te hjälper bara för stunden. Annars kan man köra det i samband med grönsaksdieten men då tycker jag att man ska käka bönor och linser också. Svält är inte bra för kroppen :)

Scorpio97
3

Jag är skeptisk. 

Att te kan öka förbränningen är säkert sant, men i så fall får du väl dricka det resten av livet? För om du ökar förbränningen nu, så att du går ner i vikt/står still i vikten, så antar jag att förbränningen minskar igen när du slutar dricka det. Om det nu påverkar förbränningen så mycket, bör det resultera i att förbränningen sjunker så mycket att viktnedgången stannar av eller att du börjar gå upp i vikt igen.

"Förhindra onödiga hungerkänslor" tycker inte jag låter som något bra. Vi blir hungriga av en anledning, för att vi behöver äta. Äter man en bra kost samt är frisk, så anser inte jag att det borde finnas något som heter "onödiga hungerkänslor". 

Sen tror jag att kroppen klarar av att rensa bort "skräp" alldeles utmärkt på egen hand, utan hjälp av te. Så något utrensningte tror jag inte behövs, men det är klart man kan dricka det ändå om man tycker det är gott.

//Jessie

Unibrow
2

Tänkte bara flika in lite och säga att kvinnor med hormonproblem som av PCOS kan få onödiga hungerskänslor på grund av obalans i kroppen. Därför kan téer som det här vara ett bra alternativ istället för att överäta.

[Túrwen]
0

Detox Yogite hjälpte inte mig vid viktminskning. Brukar dock ta en kopp av ett kryddigt te som Masala Chai eller Grön chai (te med kryddor som svartpeppar, ingefära, kanel och kardemumma) vilket gör mig mindre sötsugen och eftersom att vätskan fyller ut magen minskad aptit på köpet.. vet inte om det hjälper med viktminskning men småätandet är inte lika stort problem längre.

[Tilde]
0

#1 Intressant, inte hört talas om det men får kolla upp det. :)

#2 Jag skrev "matsug" efter, alltså när man tror att man är hungrig fast man inte är det - därav "onödiga hungerkänslor". Inte att man ska ignorera riktiga hungerkänslor, det vore ju korkat. 😛 Jag tror inte alls att kroppen kan rensa ut skräp lika bra som den kunde innan vi människor började äta sådan mat vi gör idag (snabbmat, processed food, osv.). Det är mer skit i vår mat än vi tror. Men jag säger såklart inte att te är nödvändigt och en supergrej som hjälper 100%.  Jag är mest nyfiken på andras erfarenheter då jag har hört så himla mycket bra om te.

#4 Jag känner också att teet tar bort sug efter något när man egentligen inte är hungrig eftersom det fyller upp magen. Sen vet jag inte om det är inbillning än, men min mage känns också bättre av att dricka te, liksom naturligt plattare och inga problem.

Har druckit mitt Kusmi Xoted i några dagar nu och känner en liten skillnad på när jag bara dricker en kopp och när jag dricker fler. Gillar verkligen smaken också, den smakar fräscht och luktar underbart. 😃 Känner också att jag inte äter lika mycket snacks när jag dricker teet. Jag uppdaterar hur det går i alla fall, för de som är intresserade :)

mikkan01
0

Jag fick ett te som hette något med "slim"… läste inte så noga men gott luktade det så jag drack 2 koppar en dag. Det rann ur mig därefter haha. Så det har varit liggandes sen dess. 
Men te brukar jag dricka annars just för att ha någonting i magen, när jag är sugen på något eller så.

~mikkan

[Tilde]
0

#6 Många såna "slim fit tea"-grejer har laxerande medel i sig vilket är varför folk går ner i vikt av dem. Det jag dricker har inget sånt utan det är vanligt te liksom, så man slipper springa på toaletten hela tiden, haha. 🙂 Tycker hittills att jag märker skillnad på när jag dricker mycket av det och när jag inte gör. Liksom magen känns bättre när jag dricker teet (vet inte hur man ska förklara det då jag inte har problem med magen men den känns helt enkelt hälsosammare).

Pauliine
0

Precis som nämnt - Det teerna har är ofta utdrivande preparat som gör att man förlorar vätska och där med går ner i vikt. Jag tycker att te ska drickas som hälsofrämjande men inte för viktminskning, där handlar det mer om kost och träning.

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono