Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 6402 ggr
myrelina
2

Förstörd ämnesomsättning

Hej! Efter flera år av ätstörningar är min förbränning helt förstörd. Har lagt på mig väldigt mycket  med tiden (trots lågt intag) och känner att jag fastnat i det. Trodde att vikten skulle jämna ut sig så småningom men det verkar inte så. Hur går man tillväga för att 'rädda' ämnesomsättningen? Tränar bra, hetsäter inte. Har tagit blodprov flera gånger och vägde då på gränsen mellan att börja medicinera med t3 hormoner. Det avlystes dock.

[LadyK]
0

Följer den här tråden då jag har samma problem själv.  Metabolic damage efter en lång lång tid med för få kalorier till den träning jag håller på med. Går inte upp i vikt men definitivt inte ner trots kaloriunderskott, kolla på vad jag stoppar i mig och träning varierande men 6 dagar i veckan.

TjockaBerta
1

Har samma problem. Enda sättet för mig att gå ner i vikt på är genom att äta för lite och för att hålla vikten alltid äta lite för lite.

>>>Malum domesticum<<<

myrelina
0

#1 Låter som om vi har samma problem, usch ja. 

#2 Och du med! Exakt samma sak här. Gick upp 22 kg trots att jag fortfarande svälte mig själv och tränade väldigt hårt. Hade blott ökat mitt intag lite grann då. Är på nästan exakt samma ställe nu.

Lindb
0

Har ni testat att äta "normalt" och se vad som händer av det? Om kroppen lagas av det

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

myrelina
0

#4 Aldrig fullt ut. Förra sommaren blev jag skickad till en dietist pga ätstörningen. Hon visste 'ingenting om ätstörningar' utan försökte hjälpa mig ner i vikt. Å hennes instruktioner åt jag för 1200 kcal, ordentlig mat, några månader vilket var under en perioden jag fortsatte öka i vikt. Så nära normalt jag någonsin kommit.

TjockaBerta
0

#5 Jag gick också upp när jag följde dietistens råd. Jag var där pga övervikt. Hon tjatade om godis och kakor vilket inte var till någon hjälp eftersom jag inte äter sånt. Sen, att äta 5 gånger per dag får väl vem som helst att gå upp i vikt.

>>>Malum domesticum<<<

Lindb
0

#5 Vilken jobbig sits, har du varit frisk från ätstörningen eller är den pågående? #6 Nä, vem som helst går inte upp i vikt av att äta ofta, snarare tvärtom så ökar det ämnesomsättningen. Äter man dock stora måltider fem gånger om dagen så går man ju garanterat upp.

TjockaBerta
0

#7 Varför tror du att dietisten sa är jag skulle äta fem stora måltider om dagen? Vad de säger är frukost lunch och middag och två mellanmål.

>>>Malum domesticum<<<

Lindb
1

#8 Dietisten förstod nog inte att du skulle missuppfatta mängden inom dom måltiderna. Äter man normal frukost, lunch, middag och med mellanmål ska man inte gå upp i vikt. Man går däremot upp i vikt om man redan ligger på en låg vikt. Gav hon dig inte pappret med anvisning om hur storleken på måltiderna kan se ut? Så svår bedömning när ämnesomsättningen är sabbad, man ska ju inte behöva leva på hur lite mat som helst, men samtidigt vill man ju inte drastiskt öka i vikt av normala portioner :S

TjockaBerta
4

Den som missuppfattar här är du, avsiktligt. 

Jag har haft nog med problem med min ätstörning och behöver inte bli hånad här.

Lämnar tråden.

>>>Malum domesticum<<<

Lindb
3

#10 Vad är det jag missuppfattar avsiktligt? Du säger att vem som helst går upp i vikt av att äta fem gånger per dag, vilket är felaktigt, så om du tror att ALLA går upp i vikt av det är det ju någon information du missuppfattat. Jag har själv allvarliga ätstörningar och vet hur hjärnan vrider och vänder på saker under ätstörningens makt, jag är inte dum mot dig med mening.

[Túrwen]
1

Har också väldigt seg ämnesomsättning och det är mest för att jag skadat kroppen igenom att äta mat som min kropp inte kan bryta ner som vete, råg , kornprodukter etc. Fick inte min diagnos förrän vintern 2011 och det är förrän nu jag lyckats få vikten att ligga still ett tag istället för att gå spikrakt uppåt. Tror att det bästa man kan göra är att äta bra och näringsrik mat som kroppen vill ha så att den inte känner sig stressad och att den måste ta allt den kan få. Mitt hår har blivit tjockare och min mage funkar som den ska så vet att kroppen mår bättre än innan..Det där med vikten får man ha tålamod med.

[LadyK]
1

Okej.

Försöker svara på lite allt möjligt i samma inlägg, jag kan inte äta normalt längre fick min diagnos gluten och laktosintolerant för ett par månader sedan. Äter jag normala portioner går jag direkt upp i vikt detta då min ämnesomsättning är sabbad. Har en ny kille på gymmet som är otroligt kunnig inom just metabolism och med hans hjälp har jag de senaste månaderna smugit in fler kalorier utan att gå upp i vikt har tom tappat lite. Men det är ett jättejobb då det handlar om rätt sorts kalorier i rätt mängd vid rätt tillfälle. En halv potatis (kolhydrater) extra innan ett träningspass, ett halvt kokt ägg (protein) efter träning. Så ökar kanske 50 kalorier per tillfälle, och har smugit upp från ca 1200 kalorier /dag till 1500/dag och detta över nästan två månader. 

Till det hela hör att jag är en ganska liten person på ynka 149 cm en bra och stolt dag och min målvikt är trots allt 55 kilo då jag är relativt musklad. Väger idag ca 61-62 kg är dock inte tjock utan biffig med för mycket underhudsfett.

myrelina
0

#7 Pågående!

myrelina
0

#13 Hm, kanske kan vara något för mig! Tack för ditt svar!

Pauliine
0

Kämpa kämpa, jobba , jobba… Jobbiga sitser ni är i, verkligen.. Men inte ovanliga. Testa med powerwalks på morgonen, det är ett starkt tips från mig. Försök att inte köra på nå LCHF eller dyl utan ta in en lagom fördelning mellan protein, fett och kolhydrater. Börja med att äta 1500 kcal / dag och försök trappa upp. Försök även med att styrketräna, ju mer muskler man har på kroppen, ju mer förbränner kroppen under vila (t.ex. sömn.. 8 h förbränning, ja tack!). Kroppen blir tyvärr kcal/kolhydrats känslig när man börjar utesluta. Jag är väl medveten om detta och har tryckt i mig ca 4000 kcal om dagen sen jag var "liten" och hade super ämnesomsättning, det gäller att underhålla den.

Dela upp maten i små portioner fördelat över hela dagen, läste någonstans att en riktlinje på 5 måltider/dag skulle vara bra vs. Dåligt. Jag säger 100% bra!

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

[LadyK]
0

Så dår då har jag fastnat igen…. Kan inte öka mer på kalorierna då går jag upp i vikt, kan inte minska då går jag upp i vikt, ligger jag på 1500 håller jag vikten stabil. Men jag ska ju ner 5-7 kilo till….. 😭
Bara att fortsätta kämpa på med träning i oändlighet vad det känns.