överäta en helg
Om man överäter en helg, påverkas vikten nåt särskilt av det? Eller kan man snabbt "komma tillbaka på banan" ? Måste man kompensera med kcal underskott?
||My Love For Animals Is Immortal||
Man får förmodligen en liten platå. Beroende på vad man överäter så kan man binda lite extra vatten, vilket gör att man går upp i vikt enligt vågen. Vattenvikten försvinner dock inom några dagar. Hur mycket du påverkas är individuellt, och beror naturligtvis på hur mycket du planerar att överäta och vad.
Jag kör ätardagar då och då med cirka 2000-2500 kcal (mitt vanliga intag är runt 1500-1600 kcal), och kompenserar aldrig med underskott. Jag känner mig lite tröttare och svullen (vattenvikt) några dagar. Brukar max väga mig en gång i månaden så jag vet inte hur mycket det påverkar min vikt.
Har även läst att en ätardag då och då kan vara positivt, för att det sätter igång förbränningen och minskar risken att kroppen tror att man är i svält. Kan inte riktigt förklara det själv, men det jag har läst verkar logiskt enligt mig.
//Jessie
Skulle säga att det beror på om man verkligen hetsäter kopiösa mängder, eller bara äter 500-1000 kalorier extra. Jag har ätdagar på helgen där jag får äta snacks och godis, det gör att jag mentalt tar mig igenom veckan. Just vetskapen att inte behöva förbjuda några livsmedel hjälper för min del. Livsstilsförändringen ska ju hålla i längden, köra diet alla dagar i veckan ger snabbt resultat, men man håller sällan uppe motivationen en längre tid med det. Om du styrketränar förbränner din kropp energi hela tiden, och då får du ju lite utrymme under helgen till att äta lite mer!
/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus
Jag brukar ta en ätardag ca varannan - var tredje månad. Då brukar jag gå upp åtminstone 2.5-3 kg och det brukar ta minst 2-3 veckor att bli av med igen. Men då handlar inte mina ätardagar om bara en näve snacks. På mina ätardagar får jag äta precis vad och hur mycket jag vill och det brukar bli allt från rejält med skräpmat, chips, glass, lösgodis osv.
Eftersom jag äter stora mängder när jag har ätdag skulle det aldrig funka att ha dessa dagar för ofta.
Under min viktminskning så ade jag dock inga skräpmatsdagar. Då åt jag nyttigt tills jag nådde målvikten.

Inga problem att överäta någon helg, typ Jul och Nyår!
"Det är inte vad du äter mellan jul och nyår som spelar roll.. däremot vad du äter mellan nyår och jul"!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Överskott jämnar ofta ut sig.. Jag äter inte godis men däremot festade jag varje helg när jag var yngre och gör det även lite då och då just nu och det påverkar inte min vikt något märkbart.. Ett kg + är 7000 kcal och det tror jag knappast att du smäller i dig på en kväll :) om du äter nyttigt i övrigt och har visst litet underskott ett par dagar i veckan blir det +/- 0.