lagom med kalorier?mer?mindre?
Hej! Har börjat (igår) med 5:2 kombinerat med begränsat kcal intag även när jag inte fastar. Ungefär såhär tänkte jag lägga upp det: 2 dagar i veckan äter jag max 5-600 KCAL + massa vatten 5 dagar i veckan äter jag max 1200 KCAL + massa vatten För övrigt så är jag ca 182 cm,19 år,tjej och oftast stilla sittande. Försöker uppenbarligen gå ner i vikt ;) Men vad tror ni? Är det bra eller…?
Det är ingen bra idé, din förbränning kommer att gå på sparlåga.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Inte? Hur ska jag lägga upp det då? skulle man inte äta 1000 kcal mindre än det rekommenderade dagliga kcal intaget för att gå ner ca 1 kg i veckan?
eller borde jag skippa fastan och äta runt 1200 dagligen?
#2 risken är att det blir som för min ena lilla syrra hon rasade med 1-3kg i veckan på diet o då åt hon runt 1000kcal om dagen. låter ju bra men vikten kom tebaks o med hämnd med efter följade påverkning på psyket.
nu äter hon viktväktar diet ist o har problem att få i sig mat nog för att ens komma upp i dagligt kcal intag men förlorar mer hälsosamma 3-4hg i veckan och är nöjd över den mer stabila nedgången.
Man måste veta din vikt för att kunna räkna ut hur mycket du ska äta. Du kommer inte orka äta så lite som 1200 kcal. Jag tror gott och väl att du kan äta 1500 kcal dom 5 dagarna.
Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.
Okej, jag kör på 1500.
Hur gör jag sen när jag ska sluta banta? ska jag typ trappa upp kalori intaget långsamt eller? typ + 100 kcal i månaden eller något?
Vill ju inte gå upp i vikt igen 😮
Poängen med 5:2 är väl att man inte ska behöva begränsa intaget övriga dagar…? Så har jag förstått det i alla fall, och tycker det där låter som för lite mat. Tror det är bättre att köra på runt 1400-1600 kcal dagligen, eller 5:2 och normalt intag övriga dagar istället. För lite kalorier kan göra att man inte går ner i vikt (eller går ner som man vill, och sedan går upp allt + lite till). Samt att man blir väldigt trött nät man äter för lite, och åtminstone för mig är det mycket svårare att låta bli sockret och den ohälsosamma maten. Det är ju dock väldigt svårt att säga hur mycket en viss person kan/ska äta. Jag körde på metoden att börja med 2000 kcal per dag, och sedan minska med 100 kcal om inget hänt efter några veckor. Vid 1500-1600 kcal går jag ner i lagom takt.
//Jessie
#7 Jag tänkte att jag skippar 5:2 då jag också tycker att det blir för lite kalorier per vecka :p