Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1370 ggr
[LoveUnite]1
0

Förstår Inte, ledsen!

Första 2 veckorna gick jag ner 1,5 kg och denna v nr 3 har jag gått upp allt. Inga sötsaker på 3 v förutom en mjukglass, minimalt med mat, endast vatten. Min aptit har minskat rent allmänt o morsan märker att jag öter mindre åxå men tror jag proppar i mig skräp när ingen ser, men jag gör ej det. Motion 45 min om dagen de dagar jag e ledig. Kan ej gå mer pga ryggbesvär. Vet ej vad mer jag kan göra! Blev så glad för mina 1,5 kg o sedan ställer jag mej på vågen o 2,5 v hårt arbete poof borta! :(

VildaVittra
1

Du är kvinna? Mängden vatten vi har i vår kropp varierar under vår menstruationscykel. Så fortsätt med ditt nyttiga liv, så ska du nog se att den vikten försvunnit om en vecka eller två plus mer.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cazzos
2

Det du gick ner är förmodligen bara vatten. Men du kan inte svälta dig själv fram till den vikten du önskar, börjar du äta normalt efter det så kommer du att gå upp i vikt. Det är bättre att rent allmänt leva en hälsosam livsstil hela livet ut. Då håller sig vikten på en jämn nivå.

VildaVittra
2

Missade meningen om att du knappt åt, det är som Cazzos skriver ingen bra metod.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
2

Om du svälter din kropp så håller den hårt i vartenda x-tra gram den har. När du inte orkar svälta längre så vill kroppen lägga upp ännu större depåer och du kommer att väga mer än innan.
Försök istället hitta en livsstil som funkar livet ut. Ät bara sånt som gör dig ordentligt mätt, strunta i all slags snabbmat och s.k. tomma kalorier. Vet du att frukt innehåller mycket socker, det kan vara lika illa som att äta godis ur den synpunkten.

Motion är jättebra och skall tas på allvar. Likaså styrketräning. MEN - det är inga bantningskurer. Du blir ännu mer hungrig. Och svälter du dessutom så tar kroppen av dina muskler och du blir svagare.

Katti
1

Minimalt med mat, endast vatten? Du har chockat din kropp genom att svälta den. Det får till följd att den stryper alla funktioner som inte är livsviktiga för att du ska kunna överleva "svälten" (kroppen kan ju inte veta att du gör det här medvetet). Det som händer är att viktminskningen blir mindre och så fort du börjar äta igen kommer du att gå upp massor, så att du väger mer än när du började. Och för det behöver du inte alls äta onyttigt, bara helt normalt. Fenomenet kallas jojobantning och är ett mycket välkänt fenomen bland överviktiga. Många har inte ens haft någon övervikt från början, utan den kommer efter att man har börjat svälta sig själv. För det är precis vad du gör! 

Vill du gå ner i vikt så måste du lära dig att äta vettig mat på ett sunt sätt. Du ska absolut inte äta "minimalt med mat" utan tvärtom en hel del, med fokus på grönsaker och protein som är helt livsviktigt. Sen går åsikterna isär, men för egen del vet jag att LCHF är modellen som jag mår bra av! Då är man skönt mätt och slipper tänka på mat 🙂.

Tjeja
1

Tre veckor är kort tid. Det tar längre tid för ämnesomsättningen att ändra sig. Det man går ner första veckan/veckorna är vanligtvis inte så mycket fett utan mest bara vätska. Dessutom brukar kroppen varriera upp till två kilo i bara vätska beroende på vart i månaden i menscykeln man befinner sig. Du har med andra ord ingen anledning att vara ledsen för troligtvis har din egentliga vikt inte förändrats uppåt på dessa veckor utan det du ser på vågen är bara vätska. Har man ändrat livsstil tar det längre tid att se förändringarna i vikten. Men… istället är chansen större att du får bestående resultat i längden istället. Någon snabb dietkur brukar bara bli att man lurar sig själv och kroppen som tror den svälter och börjar spara fett mer än någonsin. Resultatet blir då att man bara går upp mer i vikt igen efter kuren. Så satsa istället på att fortsätta med en ny livsstil med motion och mat och du kommer se äkta skillnad om ett år istället med en friskare starkare och smalare kropp. Men då ska du äta bra mat i normal mängd. Ingen svältdiet som nu alltså!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[LoveUnite]1
0

Hmm, ok ska fortsätta, känns bara frustrerande. Fåse om 2 v till om någon positiv skillnad har hänt. Alltså jag äter men inte mkt vad jag menade med endast vatten var att jag bara druckit vatten när det gäller vätska- ingeb läsk osv. Jag är så dålig på att äta många o små mål, nör jac jobbar är d lättare för jag följet deraa rutiner men hemma blir det max 2 mål om dagen o kanske något litet emellan o inga stora mål. 2 råg knäcke med pålägg t frukost alt 2 rågknäcke 1 ägg eller gröt. Middag varierar ju äter all form av mat men orkar inte äta så stora mål. Ev något knäcke på kvällen om jag skulle bli hungrig. Men har dagar då jag äter kanske endast en måltid osv. Alla säger ju ät mindre om du ej går ner i vikt även läkare så vad vet jag men har åxå hört det där om man får i sig för lite kan d bli tvärtom. Har bara aldrig haft såhär svårt att hå ner i vikt förr.

Sindri
2

Inte alla läkare. Du skall nog lyssna lite mindre på den läkaren och läsa på själv och lära av andra. Det handlar inte bara om hur mycket du äter, utan också om vad. Här en doktor som har andra åsikter.

http://www.kostdoktorn.se/

En annan sida att utforska och lära sig. av. Om du är rädd för LCHF/har hört massa negativt om det så ät inte det. Men lär av teorin bakom.

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/55c07bd98e0e747d8e001731-ketonix?readstate=false

Jag äter ungefär enligt LCHF och har aldrig mått så bra. Äter bara två gånger om dagen, och sparar massor med tid på det.

Katti
1

Håller med #8, gå in och läs på Andreas (Kostdoktorns) sida. Där finns fantastiskt mycket bra information och fakta om hur du kan äta bra mat och gå ner i vikt! Han är en driven läkare med specialintresse för detta med övervikt (och diabetes). Jag skulle gå så långt som till att säga att han är en av de mest kunniga i världen inom detta område!

Halvdansken
1

Hur lång är du, vad väger du och hur gammal är du?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[LoveUnite]1
0

29 kvinna 161 och 85 kg

Halvdansken
1

"Första 2 veckorna gick jag ner 1,5 kg "
Första två veckorna av vad?

[LoveUnite]1
0

När jag tog bort sötsaker ur kosten och minskade på bröd.

Halvdansken
2

Men du äter ju knäckebröd o gröt?
Lägger du till fett?

[LoveUnite]1
0

nja, har ju smör på knäcke, olivolja i mat och vid ytterst sällsynta tillfällen kanske 1 gång i veckan äter jag någon mat som jag steker eller kokar i margarin.

Just nu har jag keso som pålägg, äter annars mkt ost som pålägg och leverpastej (fett i det). Sedan till vissa mat rätter har jag creme freiche som sås alltså direkt ur burk, annan tzaziki och naturell yoghurt men tar alltid dem med minst fett i.

VildaVittra
3

#15 Undvik lightprodukter, man har ofta tillsatt kolhydrater istället för fettet. Ta mindre av originalprodukten istället.

Sindri
2

Det är ju det som är felet. Att du äter lågfettprodukter. Köp smör, 40%-ig grädde och 10&-ig youghurt. Då behöver du för det första äta mindre mängder för att bli mätt, för det andra slipper du få i dig en massa tillsatser som vi vet för lite om hur de påverkar kroppen. Margarinet skall ut ur ditt kök!

Kolla innehållsförteckning i allt du köper. Du kommer att bli förskräckt över hur mycket som innehåller socker. Står det dextros eller majsstärkelse är det extra skadligt socker.
Du kan väl gå in och läsa på länkarna som jag postade. Det är svårt att lära om, men det går.

IceTee
0

Att minska kalorierna och att äta mindre betyder inte att svälta sig! Ät saker som håller dig mätt istället! Långsamma kolhydrater och fiber och unvik mat med väldigt mycket energi (vilket du redan gör!). Försök att sätta larm så du kommer ihåg att äta, det brukar hjälpa. Personligen skulle jag inte rekomendera att utesluta någon form av näring, men vill man prova en extrem diet ska man göra det på egen risk och vara noga med att hålla koll på hälsan och att man får i sig alla näringsämnen då det kam vara lätt att glömma.

Medarbetare på Skor iFokus

[LoveUnite]1
0

Jag har ökat lite på vad jag äter sedan jag skrev detta inlägget och köper inte light produkter längre, gick ner de där kilona jag gick upp så jag hade kanske lagt på mig vätska några dagar men nu är det borta igen =)

Jag fortsätter på, förhoppningsvis har jag gått ner lite till nästa söndag.

Min aptit är ändå inte som den var förr, blir mätt snabbare å så men är hungrig oftare.

Idag var jag på middag, till frukost åt jag en ciabatta med smör(bregott) och salami, sedan åt jag en tunnbröd med ost till lunch, åt en halv magnum orkade inte mer (detta är otroligt ovanligt för mej för sötsaker brukar jag kunna äta obegränsat) och sedan orkade jag bara lite ris med en halv kycklingfile och 1 matsked tzaziki till.

Har ej ätit mer sedan dess.

Ja, idag blev det bröd och en halv glass men tycker ändå inte det var överdrivet mkt, är väl normalt… lr… aja. Vatten o kaffe.

Halvdansken
0

Tror du ska bestämma dig för om du vill äta lågfett eller lågkolhydrat. Som du äter nu verkar det vara en mix av båda. Men det är en bra ide att sluta med light (som i fettfattigt), det finns en hel del kemikalier och extra socker i det.

[LoveUnite]1
0

Men jag brukar inte ha fett i saker, kyckling o fisk har jag i ugn o har varken olja eller fett till det osv.

När jag gör grytor med kyckling har jag aldrig olja eller fett i det heller dock har jag olivolja i riset.

Min största svaghet är sötsaker och vitt nybakat bröd, där är min största bov i viktdramat och jag är väl medveten om det, därför jag minskat brödet till kanske 1 gång i veckan och sötsaker har jag uteslutit fram tills idag då jag åt en halv glass. Nästa v fortsätter vi på med att undvika de grejerna =)

IceTee
1

#21 en bulle till frukost någon gång då och då kommer inte att skada, men max en gång per månad skulle jag säga, det är så lätt att överdriva annars

Medarbetare på Skor iFokus

graleh
0

Har du kollat upp sköldkörtel och binjurar?

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

[LoveUnite]1
0

Jupp, men det enda jag kan tänka mig är att min kropp är i stress pga alla smärtor jag har o inflammationer i musklerna vilket gör att jag inte kan röra på mig som innan, motionen har minskat drastiskt från när jag var som mest aktiv på 3-5 timmar promenader 3-5 dagar i veckan och 2-3 styrketräningspass i veckan till 30-40 minuters promenader i långsam takt 5-6 dagar i veckan.

Det är det enda jag kan tänka mig, då åt jag liksom som jag gör nu om inte lite mer men gick ner alternativt stod stilla men sedan alla mina problem har jag gått upp 5 kilo och har stora problem att bli av med dem igen.

Är det enda logiska jag kan tänka mig.

[Devya]
0

Det tar tid att gå ner i vikt! De första två-tre månader åkte min vikt ner och upp igen. Efter 3-4 månader så började min vikt stadigt gå neråt.

Sluta pressa dig själv på det där viset och inse att sådant här tar faktiskt tid. I motsats vad andra säger här så tror jag inte att du gör något fel. Så länge du håller dig till din diet - din nya livsstill, så kommer du att se resultat men du måste ha tålamod också. 

Jag förstod det här då jag började försöka leva ett mera hälsosamt liv och flera andra borde också förstå det här. Det tar oftast tid att ändra livsstil och att gå ner i vikt. Det finns ingen anledning till att rusa framåt. Sen igen gäller det att inte falla tillbaka till gamla vanor bara för att man inte ser resultat tillräckligt snabbt. Så ser nu jag på saken åtminstone.