Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1336 ggr
Therese
0

Jag behöver hjälp :/

När jag träffade min sambo råkade jag öka ca 7-8kg och jag kände att det var okej så länge jag höll mig under 70-sträcket. Nu har jag haft ryggproblem, får ont av att anstränga mig så som att typ… Gå.. Är sjukskriven sen slutet av april med diskbråck och jag bara ökar i vikt. Det blir lätt att man tröstäter när man inte gör mycket annat nämligen.. Förutom diskbråck har jag fått flera problem och ju mer det samlas på hög desto sämre mår jag och desto mer ökar jag i vikt. Jag kan alltså inte träna för tillfället , har ett par övningen går för ryggen som jag gör dock men de hjälper inte mycket. Kan ni pusha mig lite och kanske ge mig något tips? För en vecka sen träffade jag en som jag inte sett på några månader och fick då höra "Du har visst gått upp en del i vikt". Det hjälpte inte till :(

Sagolikt
0

Så ohyfsat av personen att säga så! Jag hoppas att du svarade med "och du har verkligen fått dålig hy" eller något… Typ att personens barn verkligen är fult.

Jag har själv en rejäl övervikt som jag försöker bli av med och för min del handlar det bara om karaktär. Eller brist på karaktär, menar jag. Önskar att jag hade några mirakelkurer att dela med mig av men jag skickar bara en stor tröstkram.

Therese
0

Nej jag svarade typ "Ja det har jag, det är inte så enkelt när jag knappt kan gå" :( Det är en person jag egentligen ser upp till då hon är väldigt vis oftast men detta gjorde mig ledsen och sen dess har jag funderat på hur jag ska göra. Ofta blir det att man tar en kaka eller tre, glass eller vad som helst. Sambon är ju som mig och tycker om sötsaker och god mat med goda såser och jag kan ju liksom inte hindra honom från att äta vad han vill, samtidigt blir det svårare för mig att äta nyttigt.. Häromdagen gjorde jag i alla fall glass på banan och bär vilket blev rätt gott, men det är ju ingen ben and jerry :P Hur tar man tag i sig själv? Tack! Kram 💛

[Devya]
2

#1 Jag tror inte att det är någon idé med att sjunka ner till deras nivå i sådana fall. 

#2 Det gäller bara för dig att ta itu med det hela. Kämpa på och ät inte den där glassen eller de där tre kakorna. Lite mindre portioner hjälper också väldigt. Jag själv har varit där och kämpat och det har alltid gått vägen om jag har varit motiverad och envis. På den tiden då jag kämpa med att gå ner i vikt så var min sambo inte på samma sida som mig utan åt en massa gotterier och liknande men jag såg till att vara bestämd och envis och inte göra samma sak. Det går nog även om det är lite svårt. :)

Lindb
4

Det är svårare att börja när det känns som att förändringen blir övermäktig. Istället för att gå på Nikes slogan "just do it" så kan du tänka "just start". Börja nu, börja litet. Ta bara två kakor istället för tre vid fikat, drick ett extra glas vatten, ät några färre antal godisar, ta mindre sås osv. Ta små små steg, oavsett hur små så kommer dom få dig att känna att du har mer och mer kontroll. Tänk långsiktigt, och tillåt dig själv att utföra förändringen under en lång tid. Inte "jag kan göra det sen"-tänk, utan att du har tid att göra små förändringar varje dag. :)

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Therese
0

Hej! Jag vågar verkligen inte ens väga mig nu..  Det är svårt dethär, jag bara längtar efter operationen jag ska göra (för diskbråcket) så att man kan börja må bättre och sen komma tillbaka till livet igen. Nu går jag med hjälp av kryckor pga återkommande inflammationer i benet så jag ska helst inte gå mycket alls..

Har ni något bra tips? Jag börjar fundera på måltidsersättningar, men det håller förmodligen inte i längden. På dagarna äter jag bättre nu åtminstone.. Däremot äter vi faktiskt inte jättemycket godis/glass/kakor och liknande, det är någon gång ibland.

#3 Det där med sambon känner jag igen :/

#4 Det är ju en bra tanke, frågan är hur jag ska lyckas få till det.. Steget är ju egentligen litet men känns som en ordentlig avsats..

Ary
2

Jag har levt med ryggproblem sedan jag var 12 (diskbråck, ischias etc etc).

Lowcarb i alla former minskar min smärta, antagligen för att en del vatten lämnar kroppen (mindre svullnad runt nerverna)  och möjligen att inflammationer minskar.

Hade jag fattat det under mitt senaste diskbråck 2011 hade jag mått mycket bättre och haft mindre ont samt gått upp mindre i vikt.

Hade jag fått göra om hade jag kört lowcarb med hyfsat med protein, mittemellan med fett och mycket grönsaker. Vill du kan du kolla food hospital avsnittet om antiinflammatorisk kost.

Ary
2

Här är avsnittet jag menar, tjejen med rheumatism. Otrolig skillnad på hälsa och även en del vad gäller vikt.

https://www.youtube.com/watch?v=HJunKD0cgeU

skippy
1

Vilken hemsk person som sade sådär till dig.  Fy vad en del människor kan vara ohyfsade, hoppas att du sa till henne eller honom.    

Mitt tips är väldigt enkelt, drick mycket vatten.  Vattnet tar bort hungers känslor och sötsug.   Ett annat tips som jag tror att du skulle må bra av är att köra 5:2 dieten.    Två dagar i veckan så äter du 500 Kcal och resten av veckan så äter du normalt.     Jag tror att dessa två tips är de bästa som jag kan ge.   =)

Therese
0

Jag dricker hur mycket vatten som helst nu, laddat ner lifesum som påminner en om att dricka vatten och målet är ju 2liter om dagen. Jag har funderat på 5:2, eller 16:8… Erfarenheter kring båda? :)

Unibrow
0

#9 5:2 kan vara opassande för de med hypoglykemi samt att man kan vara rätt så hungrig. 16:8 däremot kan vara knepigt för en del som jobbar skift eller så kan man också ha det svårt att få i sig tillräckligt under de 8 timmarna. Jag kör på 14:10 samt fastardag på söndag då det verkligen drar ihop magsäcken. Vad som passar bäst lär du känna allt eftersom du provar. :)

Therese
0

Vad är hypoglykemi? Och jag har inte de problemen för tillfället då jag är heltidssjukskriven. Däremot skulle det vara jobbigt när jag börjar jobba igen då jag jobbar väldigt varierande tider, men då kommer jag ju kunna röra på mig igen :) Hur gör du med 14:10?

Unibrow
0

#11 det är att  man får lågt blodsocker, hypoglykemi är vad jag förstått vanligare bland de som har diabetes, jag har fått det eftersom jag inte tål kolhydrater så bra i stort sett även fast jag inte har någon sorts diabetes. Man kan bli väldigt yr, grining, hungrig lätt om man äter fel osv. 

Med 14:10 så äter jag mellan klockan 7 och 5, plus att jag alltid går efter sista måltiden, som dessutom inte har mer är 10 netto kolhydrater i sig. För mig är promenaden främst för att avsluta dagen och komma till ro än något annat. Jag äter 5 gånger, 400 kcal per måltid plus 200 på de två mellanmålen jag äter på ett ungefär. På fastardagen dricker jag vatten till 12, då jag tar mig något runt 100 kcal varannan timme tills jag ätit för 500 kcal.