Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 2770 ggr
Therese
0

Lifesum hjälp!

Igår skaffade jag lifesum och nu vet jag inte alls vad jag ska äta.. Kan ni ge mig tips som kan passa in här? Jag har ju ätit för mycket protein redan och ska äta mer än 300 kalorier till.

Therese
0
Stephanie
0

Skulle nog inte påstå att du ätit för mycket protein. Tvärt om är det bra att du fått i dig så pass mycket protein! Fett och protein är mycket mer mättande än vad kolhydrater är, så jag tycker snarare att du ser ut att ha ätit bra idag 🙂 Ta inte och ät en smörgås bara för att få i dig fler kolhydrater med andra ord.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

mejamylove
1

Kolla inte så mycket på hur mycket du äter av vad. Se istället till att försöka få i dig bara nyttiga saker och kolla på det totala antalet kcal för hela dagen. Med bara gratis-versionen av lifesum så är det lite översiktligt av vad en normalperson med en normal"diet" äter. Om man kör LCHF till exempel är ju det helt fel mått med protein/fett/kolhydrats rekommendationen :) Rent protein är det svårt att överdosera med bara mat. Mitt tips är att bara köra på nyttig mat och se det totala för dagen :)

Therese
0

Tack för hjälpen! Hur värt är det att ha betalversionen?

mejamylove
2

#4 Har gått ner 9 kg utan betalversionen så ingen aning. Enligt mig inte alls :P Allt handlar om hur bestämd man är. För mig gör det ingen skillnad om jag kan lägga ner egna recept, hålla mått på bröst/armar etc. eftersom man bara behöver penna och papper för att hålla reda på sånt! :) Vissa kanske känner sig mer "tvungna" att hålla sig till appen när man spenderat pengar på den vilket kan stå till svars till vrf så "många fler lyckas" när dom uppdaterar xP

Adelheid
1

#4 Om du ska räkna kalorier så behöver du nog inte betalversionen alls. Jag själv går efter LCHF och det går fint utan betalversionen men jag valde att köpa för blev mycket enklare då när det kommer till LCHF.

Följ min viktresa med LCHF på min blogg http://from88kilo.wordpress.com

[LadyK]
1

Protein är bara bra, det hjälper kroppen att bevara muskelmassa och förbränna fett i stället. Har haft betalversionen ett tag, ingen skillnad enligt mig.

Therese
0

Jag fortsätter som jag gör ett tag och ser vad som händer :)

Therese
0

Det ser ut som att jag minskat ett kilo sen jag började. Jag har en fråga till, hur mycket gör det om man ligger på kaloriunderskott? Typ 400? Oftast kommer jag inte upp i 1400 utan istället 1000-1300, från dag till dag är det naturligtvis..

mejamylove
0

#9 Det är inte alls bra, du kommer förmodligen gå ner mycket i början tills din kropp går in i svältläge och håller kvar varenda lilla fettcell den kan för att den är livrädd att bli undernärd. Du kommer dessutom att må mycket sämre.Tyvärr så gjorde jag också det felet och var sjuk i cirka 3 veckor efter jag börjat äta bara 1100 kcal i snitt på två veckor. Jag svimmade två gånger och var allmänt yr när jag bara skulle gå eller ställa mig upp sakta. Inget att rekommendera med andra ord. Om det bara händer 1 eller 2 dagar i veckan eller månaden så är det inget att oroa sig för men det bästa är ju självklart att hålla sig till den kalorimängd som det är tänkt :)

Therese
0

#10 Tack, jag ska tänka på det! Jobbigt dock att tvinga sig själv att äta när man inte är hungrig :) allt vatten jag dricker får ju bort en del av hungern. Men nej, det är inte dagligen, ibland är jag lite över 1400, ibland under. Just igår hamnade jag på 1036 så det är därför jag frågar :)

Adelheid
0

#10. Jag har jætteproblem att komma upp I så mycket kalorier utan att øverstiga på kolhydrater. Men eftersom det inte gør att jag mår dåligt så har jag trott att det gått bra. Ska jag førsøka tvinga I mig mer mat? Just nu førsøker jag få I mig tillræckligt med fett vilket jag också sliter med. Jag når aldrig målet och då førsøker jag fortfarande anvænda så mycket smør eller kokosolja jag klarar utan att "førstøra" maten med att det blir før mycket. Samt dricker fett-te två gånger om dagen.  Jag brukar ha mellan 50-100g fett kvar att ta in enligt lifesum.

Jag pendlar mellan 900 - 1100 kalorier I intag varje dag.

Jag æter enligt LCHF.

mejamylove
0

#12 Det låter väldigt konstigt att du får i dig så mycket kolhydrater om du äter enligt LCHF? Hur många kcal ska du äta på en dag? Äter du pasta, bröd, ris och potatis trots att du kör LCHF? Och jaa 900-1000 kcal varje dag är på tok för lite, om det är svårt för dig med att hålla LCHF måtten så kanske det inte är den rätta dieten för dig, det är ju en livsstil mer än diet när man ändrar hela sin kost :)

Adelheid
0

13# Nej jag førsøker æta enligt strikt LCHF før då får jag I mig I genomsnitt runt 9g kolhydrater på en dag. Æter en del ægg, ost och anvænder mejeri I mina såser. Førsøker anvænda grædde då, den ær bæst I fett halt. Enligt lifesum ska jag æta 1729 kalorier men det kommer jag aldrig upp i.

Vi kan ta ett exempel på en dag. Då åt jag 1121 kalorier. Hade 608 kvar. Jag åt 17 g kolhydrater, 3g kvar till grænsen och 82.3 g fett, hade 72 g kvar att æta enligt lifesum.

Min meny var den dagen:

Frukost: 1 kokt ægg, 25g lax och en bit fransk brie på 20g samt en kopp fett-te.
Lunch: kokt blomkål, egengjorda køttkaker, lite gurka, två kokt ægg samt 12 gram smør.
Middag: 133g flæskfile med ost och stekt I massor av smør. Chili béarnaise..

Finns det något som ær kaloririkt men kolhydratsnålt som jag kan æta?

Therese - Beklagar att jag kapade din tråd. Hoppas det inte gør något. :)

Therese
0
mejamylove
1

#14 Jag har inte så stor kunskap om just LCHF eftersom jag inte kört den själv utan jag har fått all min kunskap från min mor. Men jag finner det väldigt lätt att komma upp i stora fettmängder bara av att steka i fett som smör eller kokosolja, samt äta knäckebröd eller finncrisp med mycket smör på🤪 Jag kan inte riktigt från min begränsade kunskap förstå vad som är fel :/  Det enda jag kan svara helt säkert på är att det aldrig är hälsosamt att äta under 1200 än längre tid. I regel så innehåller mat med mycket fett en väldans massa kcal, så tycker det är konstigt att du inte lyckas komma upp i det kcal-antal som du ska ha. Det finns massor av LCHF recept och snacks på google som kan vara bra att kolla upp :)

Adelheid
0

#16 Tack tack. Jag tror jag ska førsøka fokusera mer på vad kroppen min sæger. Jag mår ju inte dåligt och ær sællan hungrig tidigare æn vad jag bør vara. Æter fortfarande tre ganger om dagen (vanligt att man endast æter två på lchf) men det tror jag ligger mer I att jag inte klarar att æta stora portioner. Aldrig gjort. Så kanske jag lifesum hel enkelt visar lite fel.

mejamylove
0

#17 Inga problem :) Så länge du känner att du inte blir svagare eller liknande så fortsätt att lyssna på din kropp och vad ditt sunda förnuft säger :) Lycka till