Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 1224 ggr
tlover
1

Varför vill du gå ner i vikt

I dagens samhälle finns det ju massa bilder om hur man "ska" se ut, hur mycket man "ska" väga, vilket BMI man "ska" ha etc Vilket ibland eller kanske till ofta leder till vikthets.

Varför vill just du gå ner i vikt? Är det för att få den "perfekta" kroppen, är det för att se ut på ett speciellt sätt, är det för att bli hälsosammare, är det för din respektives skull, är det för dig själv eller för nån annan anledning?

l'm back

tlover
0

Själv vill jag gå ner i vikt för jag tycker inte att träning är lika kul nu som träningen var då jag vägde mindre, då jag hade mindre att bära omkring på och träningen kändes enklare.

Delvis är det också för att jag vill känna mig sexigare igen. Men det har mer med hur enkelt jag kan röra på mig än utseendet även om det hänger ihop automatiskt.

l'm back

Calcifer
0

Jag mår inte bra i min kropp just nu. Den är rätt halvtaskig och vikten hjälper inte. Inget med hjärtat eller blodsockret eller sådant. Utan helt enkelt en taskig rygg och mindre effektiva knän. Har alltid haft så även när jag var smal, men det blir ju värre med mer vikt.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

TjockaBerta
0

Allt sätter sig på magen så det är svårt med kläder i midjan. Nu har jag 5-6 kg att gå ner till målvikt.

>>>Malum domesticum<<<

Yehet121
0

Jag vill gå ner i vikt för att bli rörligare, hälsosammare och ge plats för mer muskler. En annan lite mindre anledning är att jag förmodligen inom 3 år kommer ta testosteron och då kommer fettet fördelas annorlunda på min kropp och då vill jag inte ha överflödigt med fett då det mesta kommer hamna runt magen. Sen så är ju mycket i livet lättare när man inte är överviktig.

Record
0

För att må bättre, som ja nu gör, när man kan undvika diabetes mm.

Scorpio97
1

För att slippa bli så trött. Även om jag inte har så stor övervikt, så är det ju ändå en del extrakilon att bära på. När jag vägde mindre kunde jag röra mig på ett annat sätt utan att bli lika trött efteråt. Jag kan dessutom inte gå i kjol/klänning med bara ben, eftersom jag då får skavsår på insidan av låren.

Sen är det väl estetiskt. Det är klart att man påverkar av hur man "ska" se ut, även om jag aldrig har eftersträvat den "perfekta" kroppen så som man ser den i tidningar. Men jag vill kunna köpa kläder mer fritt utan att tänka på att valkar syns om tröjan är lite tajt. Jag vill kunna ha låga byxor utan att magen hänger över kanten. När jag nådde min målvikt för några år sedan (gick upp igen sedan pga dödsfall i familjen) så kunde jag stå och titta på mig själv i spegeln och vara riktigt stolt. 

Sen hör viktnedgång ihop med mindre socker för mig. Jag är sockerberoende, och socker är verkligen något jag vill sluta med. Jag vill inte vara konstant sugen och leva med abstinens hela livet. Så att jag försöker leva hälsosamt är faktiskt lika mycket för att jag vill få bort sockersuget som att jag vill gå ner i vikt.

//Jessie

Malinhell
1

Jag vill gå ner till normalvikt, har ca 10 kg kvar för att jag vill skaffa barn och jag tror att genom en stark, frisk och normalviktig kropp får jag och ett barn de absolut bästa förutsättningarna för en graviditet och ett friskt barn. Sedan är mer energi i vardagen motiverande.

mejamylove
0

Har aldrig varit överviktig, mitt BMI har varit 24 som högst men bestämde mig för att gå ner till 20. Helt för min egen skull, det började med vikten men har nu övergått till att få en tonad och hälsosam kropp så man kan springa och vandra som man kunde göra innan man lade på sig lite för mycket ;)

[LadyK]
0

För min hälsas skull. Har väl en 5 kilo extravikt i dagsläget men med reumatism, glutenintolerans och divese andra problem i kroppen (åldern sätter sina spår) satsar jag idag på ganska hård träning varvat med lugna joggingturer och promenader. Samtidigt är jag ganska noga med min kost. Har gått ner ca 20 kilo på 3 år, långsamt och säkert… Har dock fått problem med sk metabolic damage och får verklien kämpa med de sista kilona som envist sitter kvar.

SilverEmma
0

Mina 55 kg som försvann ville jag gå ner för att må bättre, för att slippa ha ont i kroppen och för att kunna ge mina barn bättre förutsättningar gällande matvanor. Nu har jag gått upp 5 kg det sista halvåret och vill gå ner ca 7 kg, enbart för utseendets skull. Köpte på mig massa kläder när jag vägde som minst och tänker INTE köpa större storlekar, så nu ska vågen neråt igen. =)

[Túrwen]
1

Mitt BMI ligger i nuläget på 22,3 jag började på 29,4. Målet är att komma ner till 20-21. Det låter väldigt litet och så och kanske lite utseendefixerat men känner att jag mår bättre när jag inte har så mycket fett på kroppen både fysiskt och mentalt. Det jag framförallt märkt med viktminskningen är att jag inte svettas hela tiden och att jag sover bättre.

Thotis90
0

Jag vill gå ner i vikt för att jag mår fysiskt och psykiskt dåligt över min kropp och mina vanor som det är idag. Jag vill också utbilda mig till dietist samt träningsinstruktör, men skulle inte vara en bra förebild för det idag. Målet är då att gå ner i vikt samt komma i form för egen del och för framtida yrkesval.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

[Devya]
3

#11 Det gäller dock att vara försiktig med sådant tankesätt för det kan lätt gå överstyr.

[Túrwen]
0

#13 Möjligtvis men jag har varit extrem åt båda hållen redan och kommer inte hamna där igen. Min viktminskning har redan gått extremt långsamt och det är jag helt ok med.. jag ska inte låta mig styras över vad jag får och inte får äta.

[Devya]
0

#14 Var bara försiktig eftersom det är ju tyvärr lätt hänt att hamna i gamla samma spår som tidigare. Men så länge du är medveten om detta så är det ju positivt. Jag tycker dock att det kanske vore en idé att inte fokusera sig alls på kg eller på bmi så länge du mår fysiskt bra. Släng ut vågen och skit i bmi, det skulle vara mitt råd. Se bara till att du känner dig i skick! :)

Fridaaaa
0

Hur jag trivs i min kropp. Alltså enbart för mig själv ingen annan.
Komma i vissa av mina kläder igen.
Samtmå bättre

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Túrwen]
0

#14 Jag vet mycket väl hur riskerna är att falla tillbaka. Jag hat/älskar min kropp väldigt mycket fortfarande särskilt Så klandrar jag sättet jag ser ut på som en av orsakerna att den jag är kär i endast vill ha en sexuell relation med mig och inte ett förhållande hur dumt det än låter. Ska man leta orsaker och sedan fel på sig själv är kroppen lätt att kritisera.. Att jag däremot vet att svält respektive hetsätande inte är friska beteenden som jag inte bör utsätta mig själv för ser jag som en utväg för att mitt liv ska bli bättre på något sätt

Ary
0

Övervikt och ett överflöd av kolhydrater ger mig ruskigt ont i ryggen. Sedan även om ens värde är detsamma oavsett vad man väger så tar min självkänsla stryk när jag blivit tjock och inte går man i kläderna heller.

jossan...
0

jag vill inte behöva känna mig som " the fat friend" och jag vill kunna ta på mig saker utan att kolla 5 ggr om jag ser tjock ut i det… jag vill bli 100% bekväm i mig själv.

Gud vad bra jag stavar…

karro1999
0

jag vill att min astma ska bli bättre(jag har pratat med en doktor) och jag vill känna mig bekväm i min kropp.