lagomt midjemått?
Vad är egentligen ett lagomt midjemått för en vuxen kvinna som inte har en massa muskler på kroppen?
Tänkte om det finns några riktlinjer inom vilka mått det bör hamna för att vara hälsosamt?
Du vill nog titta på BMI. Det är ett förhållande mellan din längd och vikt. Dessutom är dålig kondition sämre för din hälsa än en rund midja, så mitt råd är att fokusera mest på det som betyder något på lång sikt.
Mvh // Johan
#1 Nej jag frågade inte efter normalt bmi (längd i förhållande till vikt)
Jag funderar över midjemått
Omöjligt att säga eftersom det beror på hur man är byggd. Jag och min bästis har olika midjemått trots att vi har samma storlek. För att jag ska få hennes midjemått måste jag gå upp MYCKET i vikt, och hon kan omöjligt nå mitt midjemått
Medarbetare på Skor iFokus
Normalt: < 80 cm Ökad risk för övervikt: 80 - 88cm Övervikt: > 88 cm Ovanstående gäller kvinnor. Källa: http://www.halsosidorna.se/BMI.htm
#3 Ok men ni kan ju inte ha samma storlek i midjan på tex jeans om en av er är större där och den andra har slankare midja. Helt omöjligt som jag ser det.
(Självklart ramlade hälften bort) Risk för övervikt: 80-88 cm Övervikt: >88 cm
#5 menar generell stolek (34, 36, 38, 40 osv)
Och nej, vi har inte samma midjemått, det är min poäng? Båda väger lika mycket i förhållande till våran vikt och sådan (vi väger alltså inte lika mycket, vi väger båda väldigt normalt för vår vikt och ligger på samma ställe i skalan)
#4 då låter jag väääääldigt underviktig 🤔
#4 Tack för ditt svar.
Då har jag alltså ett helt normalt bmi trots att jag lider av bukfetma. Då har jag inte helt fel som tycker jag är tjock som har jättemycket fett på magen och ett mått på 95 cm men är smal på övriga kroppen vilket sänker mitt bmi och vikt.
#8: det ska vara < framför 80.
#10 det här tar ju ingen hänsyn till kroppsbyggnad… Väldigt dumt att gå efter
Jag har för mig att jag hört att kvinnor bör ligga under 80 och att 88 är en övre gräns så att säga.
Man ska dessutom mäta 2 cm nedanför naveln så rätt begrepp är snarare bukomfång.
/Maria
#11 Nej det är inte dumt att gå efter midjemått. Jag tror inte det är bra att se ut som jag. Dvs gravidmage trots att jag aldrig varit gravid. Bukfetma är farligt på sikt
#13 absolut, men återigen handlar det om kroppsbyggnad
Tro på vad ni vill, men jag tycker fortfarande att det är dumt att gå efter midjemått istället för var fetter är placerat osv. Det måste väl ändå finnas en nedre gräns för vad som är hälsosamt i så fall?
Nåja, jag lämnar det här och låter er tro vad ni vill. Det är aldrig farligt att gå efter, jag tycker bara det finns bättre sätt!
Kom ihåg att man inte kan punktförbränna TS, risken är att du tappar fett på andra ställen också. Men det antar jag att du vet!
#1 BMI är dock inget bra att gå efter.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#14 I Göteborg har man mätt midjor på kvinnor i "Kvinnoundersökningen" som startade 1968 och det finns en hel del att läsa om just midjemåttet.
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=12312
/Maria
Ja det är klart att det måste finnas en nedre gräns också. Undervikt är ju inte heller bra. Och det är trist att när jag går ner i vikt så får jag smala ben, armar,axlar men magen är kvar.
Ska se om denna länken funkar bättre
http://www.gu.se/forskning/forskare/Artiklar/medicin-halsa/epilife
/Maria
Jag är ledsen att länkarna inte funkar😕
/Maria
#11: om nu sjukvården vill ha nåt lätt och snabbt mått på vad som egentligen är övervikt, vad ska man då gå efter? Självklart finns det inte två människor som är exakt lika långa, väger exakt lika mycket, har exakt samma ämnesomsättning, samma benstomme etc. Hur ska man då gå tillväga när man ska avgöra om en person är i behov av att gå ner i vikt? Nej, varken BMI eller midjemått är perfekta mätmetoder, men kanske det bästa som går att använda för en stor grupp av människor.
#20 Jag vet inte varför det blir så men försök googla på Kvinnoundersökningen, midjemått eller liknande. Finns en hel del att läsa,
/Maria
Midjemått är mer rätt än bmi tror i varje fall jag. Eftersom muskler väger mer än fett.
#21 jag tycker att det bästa är att blanda olika former av mätningar och inte stirra sig blind på en form
Men jag står fast vid att jag personligen inte tycker att det är det ultimata att gå efter. Det borde inte vara en fast gräns för alla helt enkelt utan snarare gå efter kroppsbyggnad och liknande helt enkelt
#18 nu står det att sidan inte kunde hittas… artikeln kanske är borta?
edit- såg att det var en annan länk, men den funkar inte alls
Jag får gå upp 8 kg till innan jag blir överviktig enligt bmi. Men magen är stor tyvärr medan armarna är "pinnar" bara.
Sen menar jag inte på att man ska skita i midjemåttet totalt, man ska bara inte stirra sig blind på de fasta siffrorna. Någon kan ju vara överviktig med ett bra midjemått? Och det tar ju inte hänsyn till muskler eller ev uppblåsthet?
Men ja, vill man tro på det och följa det- go for it! Jag kommer inte ändra åsikt och gå efter att det är lugnt om jag tappar vikt och får en smalare midja eftersom den alltid lär vara under 80 (vilket är det optimala)
#26 träna musklerna på de ställena 👍 då balanserar du ju ut det!