Att räkna kalorier
Jag har det jättesvårt med maten just nu. Lägger in allt jag äter i lifesum och VARENDA dag hamnar jag över kalorigränsen. Såhär kan en dag se ut: Frukost två kokta ägg (scrambled är för evigt att glömma för äter jag det får jag svälta resten av dagen) eller kvarg, grönsak tex paprika eller gurka: grönt te. Lunch: Lax med grönsaker eller kyckling med kokta morötter och broccoli. Ibland äter jag ute, då oftast sallad, sushi eller thai. Middag: kyckling med créme fresh eller fiskpinnar med broccoli. Eller hemmAgjorda köttbullar med potatismos och rivna morötter till. Kanske tar en kaffe med mjölk under dagen, en frukt som tex apelsin eller äpple. Någon som vet ett lätt matschema att följa där man inte träder över? Eller har tips på maträtter med LÅGT kaloriinnehåll som ändå mättar?
I have no sympathy for people without empathy
Det är inte så att du ligger för lågt kcalmässigt eller tar för stora portioner? För låter inte som att du borde komma över kcalintaget om man utgår från det du skrev nu :) Jo om du äter ute men inte annars
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Icke animaliska produkter ligger ofta lågt i kcal. Linser och bönor blir du mätt på, innehåller få kcal och lite fett. Havregrynsgröt är även mättande och har högt fiberinnehåll. Smoothies tycker jag är mättande också. Dessa kan även fyllas ut med bladspenat (grönsmoothie) vilket ger dig en vitaminboost och även massa nyttigt från spenaten.
Jag personligen kan äta lite med ögat och blir mer mätt på ex 2 hela potatisar eller pressade (blir mer luft). Än potatismos gjort på 4 potatisar.
Jag tycker att du ska testa att kolla i en kaloritabell hur mycket kalorier diverse olika livsmedel innehåller. T ex SLV har en sida där man kan skapa "Min lista", sortera efter kaloriinnehåll, och sen spara och ladda hem den listan som en Excelfil.
Sen är det ju ganska lätt att se vilka saker man bör äta mycket respektive lite/inte alls utav.
På Harvard Medical Schools hemsida kan man på bara några få rader läsa i stort sett allt man behöver veta om kost och motion, hur man går ner i vikt och sen behåller den lägre vikten:
"The starting point for bringing weight under control, in general, and combating abdominal fat, in particular, is regular moderate-intensity physical activity — at least 30 minutes per day (and perhaps up to 60 minutes per day) to control weight. Strength training (exercising with weights) may also help fight abdominal fat. Spot exercising, such as doing sit-ups, can tighten abdominal muscles, but it won’t get at visceral fat.
Diet is also important. Pay attention to portion size, and emphasize complex carbohydrates (fruits, vegetables, and whole grains) and lean protein over simple carbohydrates such as white bread, refined-grain pasta, and sugary drinks. Replacing saturated fats and trans fats with polyunsaturated fats can also help."
An ounce of prevention is worth a pound of cure
Hur många kcal föreslår lifesum att du ska äta?
#4 1339kcal #3 tack! Texten känns logisk och solklar. Ska även ta mig in på första länken. #1 jag äter alltid för mycket om jag inte reggar i lifesum. Tror att jag äter helt fel. Jag äter nyttigt men det jag äter innehåller mycket kcal, som tex lax och avokado. #2 tack för tipsen! :) ska testa regga bönor, linser och kikärtor och se om jag lyckas hålla nere
I have no sympathy for people without empathy
#0 Satsa på fullfeta livsmedel eftersom de har högre mättnad per kalori (trots att det är mindre mat viktmässigt)
Med fullfeta livsmedel är det MYCKET lättare att hålla din kalorigräns.
Scrambled eggs är nyttigt och mättande, inget fel på det :)
skippa all processad mat som tex fiskpinnarna och spannmål om du äter det.
Äter du nyttiga huvudmåltider så blir man normalt sätt inte hungrig däremellan.
Vad är det för "grönsaker" du äter? Vissa kallar tex ärtor och majs för grönsaker men är inte särskilt bra
Tänk också på att söta frukter som tex apelsin kan göra dig mer hungrig strax efter istället för att mätta. Men det är ganska individuellt
Grönsöker som du ska satsa på när tex broccoli, blomkål, brysselkål, paprika etc… Samt gröna blad (tex spenat, mache,mangold)
Ok nu vet jag inte vad du väger eller hur lång du är. Men jag som är 168 och överviktig äter 1600-1700 kcal. 1339 är kanske väl lågt för dig…..
Jag håller med om fullfeta produkter, ägg och grönsaker som Jiim föreslår. Kycklingfilé och annat magert kött. Något annat man håller sig mätt länge på är keso (4%)och kesella (0,3%). Jag äter det ofta hoprört med lite kanel och sötströ.
Lifesum räknar tyvärr för lågt. Jag fick med runt det, och höjde till 1500 kcal efter att ha räknat ut BMR på nätet.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.