Övervikt fetma! dags för viktnedgång..
Jag har övervikt/fetma.. Väger 72 kg till cirka 163 cm
har börjat banta från och med idag… ska äta 1300 kalorier om dagen och gå någon liten promenad om dagen, ni får tänka på att jag e van vid att äta långt över 2000 per dag o knappt röra mig alls så detta är bra för att vara jag🙂
Tror ni det kan leda till viktnedgång? gjorde uträkningen via http://mabra.com/rakna-ut-ditt-dagliga-kaloribehov/ på hur mycket kalorier jag bör käka per dag till min vikt&längd o låga aktivitetsnivå om jag ville ha viktnedgång.
Tar gärna fler tips på viktnedgång, behöver också lite motivation :)
Ska ta förebild nu som en extra kick, motivation för att se skillnaden sen. Lite kul med före & efterbilder då syns det oftast extra tydligt :)
Det låter som en bra start. Men ta gärna bort pasta och mjälte samt socker. Blir kul att följa din resa :)
#2 Mjälte är nog inte bra att h*n tar bort 😉
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
tackar, svårt o hålla uppe motivationen bara.. men kämpar på..😉
en fråga.. när jag räknar kalorier..
till lunch ska jag äta två sojakorvar och då steker jag det i en matsked rapsolja 1 matsked rapsolja innehåller 124 kalorier av vad jag kollat upp, ska man räkna med sånt o dra av det på kalorier man har kvar att äta?
#5 Det är svårt att räkna med stekfett. Du äter ju inte allt. Så vill du räkna får du ta bort en del.
#6 kanske en dum fråga men vad tror du jag skulle kunna ta bort cirka ? 😛
#7 Ingen aning faktiskt. Jag räknade aldrig med mat fett.
Jag räknar aldrig med det jag steker i.
#5 Jag mätte faktiskt ett tag (vägde hur mycket matfett jag hade i pannan, och hur mycket som blev kvar efter stekningen) och då fick jag fram att ungefär hälften blir kvar i pannan.
Numera brukar jag hälla på kvarvarande stekfett över det jag har stekt (för att få upp fetthalten i måltiden) så då räknar jag att jag får i mig cirka 3/4 av matfettet jag hade i pannan.
//Jessie
Du kan äta mycket mycket mer om du slutar använda olja och fett, det är inte ens essentiellt i vår diet och sojakorv är väldigt processerad mat (Thumbs up för att du väljer vegetariskt dock!) Använd ugn mer när du lagar mat, och jag lovar, du kan gå ner på mer kalorier, bara du minskar fettintaget och får i dig näringsrik mat aka frukt och grönsaker topp på listan.
'-Headlights on the highway-'
#11 Fett är viktigt att få i sig. Inte frukt som innehåller massa socker. Så kvar med fettet och bort med frukten.
Vi överlever inte utan fett.
#11 Bra fett behöver dock kroppen
#12 Tvistat det där med frukt. Jag skiljer på socker och socker. FInns mycket nyttigt i majoriteten av frukter :)
#13 Mer nyttigheter i grönsaker.
Socker påverkar kroppen som socker. Höjer blodsockret högt för att sedan snabbt dala vilket gör en mer hungrig. Knappast önskvärt om man redan snålar med maten.
#14 Lögn lögn lögn, ge mig en studie som säger att Frukt är dåligt för oss?? Jag äter massor av frukt varje dag och har aldrig mått bättre, dessutom är männikan en frukterian, finns ingen tvekan om det - se hur vi är byggda, tarmsystemet, tänderna, malande käke… Jag går aldrig hungrig efter frukt, jag äter hur mycket jag vill och går inte upp i vikt, min kropp har snarare formats om till det bättre med mindre fett på magen än jag nånsin haft, mindre än när jag var underviktig.
#14 Jag blir definitivt inte mer hungrig av frukt. Tvärtom, håller mig mätt på det ganska länge :) Och får inte såna "dalar" som du beskriver heller.
Nja beror helt på grönsaken kontra vilken frukt. Men mycket bra saker i frukt också. Frukt är inte onyttigt för oss :)
#15 Det är ingen lögn nej.
Vi är blandkostare, inga frukterianer.
Jag har inget behov att bevisa något för dig. Du får tro precis vad du vill. Det förändrar dock inte faktan. Som faktiskt är lätt att hitta.
Jag har läst både näringslära och varit på föredrag som hålls av utbildade personer om hur kosten påverkar kroppen. Ingen har någonsin förespråkat att man ska äta en massa frukt. Max en om dagen om man tvunget vill. Ingen alls om man har ett sockerberoende. Finns inget anledning till att äta frukt ur näringssynpunkt.
Var och en får göra som dom vill. Men att påstå att någon ljuger är inte ok.
#16 bra, vettig människa :)
WHO rekommenderar att inte överskrida det dagliga intaget av fett med 30% av kalorierna, de skiljer också på fetter. Vill understryka detta: "A healthy diet contains:
- Fruits, vegetables, legumes (e.g. lentils, beans), nuts and whole grains (e.g. unprocessed maize, millet, oats, wheat, brown rice).
- At least 400 g (5 portions) of fruits and vegetables a day (2). Potatoes, sweet potatoes, cassava and other starchy roots are not classified as fruits or vegetables."
Och jag håller definitivt med dem. Frukt innehåller också fett, men inte i samma mängder som vissa andra livsmedel.Resten av listan finns i min källa.
(source http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs394/en/)
#17 Att du inte vill bevisa betyder bara att du inte har några bevis. Frukt innehåller ALLA livsnödvändiga ämnen man behöver i varierande nämn (förutom D som man får av sol och b12 som finns i jorden), så ja, det är en ren lögn (igen) att "Finns inget anledning till att äta frukt ur näringssynpunkt."
mängd* inte nämn
#16 Vi är många som anser att frukt inte är bra. Vi får alla tro vad vi vill. Mig kommer ni aldrig få över på er sida :)
Bär däremot. Tex blåbär.
#21 Många som anser att frukt är bra också.
Försöker inte få över dig heller, bara att du kan inte säga att man inte ska äta frukt och att det är dåligt dvs ge felinfo till folk och skrämma upp folk från att äta frukt :P
#19 Det tar två sekunder att googla fram infon. Orkar du inte det så får det vara.
Och nej, jag har inte skrivit en enda lögn. Eftersom du beter dig så avslutar jag det med dig.
#22 Jag har endast talat om hur frukt påverkar kroppen med sitt socker. Blir man skrämd av det så hoppas jag man läser på. Felinformation är det inte. Finns mycket att läsa om det om du är intresserad av socker påverkan.
Är man ute efter nyttigheterna och inte vill ha socker i kroppen äter man inte frukt utan grönsaker.
#23 SOCKER. Skillnad på socker och FRUKT. Finns INGEN studie som säger att FRUKT är dåligt ur något perspektiv! De flesta studier är gjorda på vitt socker, high fructose syrup, om det är det du vill visa mig? Annars finns det ingenting om en HEL frukt. T.ex. ge mig en artikel som säger att äpplen orsakar sjukdomar? Lögn är det definitivt eftersom att inget du säger om frukt har bevisad fakta. Jag tycker inte människor ska bli missvisade.
Mm… och så räknar denna tabell i PER GRAM matvara, inte i PER KALORIE vilket är det intressanta. Apelsin innehåller mycket mer vatten än makrill.
100 g apelsin = 50 kcal.
100 g makrill =221 kcal.
vilket betyder att vi då kan lägga på x4,5 mer näring i apelsin på denna tabell OM det varit räknat i per kalorie. Förövrigt är en viss procent av apelsin ren fiber och passerar igenom systemet, vilket gör att som frukterian så kan man äta mycket mer än standard dieten. Frukt kan man äta hur mycket man vill, lättupptagliga näringsämnen och man går inte upp i vikt… så länge man inte hetsäter animalier vid sidan av.
Såg lite bättre ut, översiktligt!
Nåja, vissa frukter är bara onödiga t.ex. vindruvor. Så man ska göra skillnad på de nyttiga frukterna och de onyttiga.
Sen tror jag starkt på måtta med allt.
Sen kan man ju också tänka på antioxidanter och den 99% stora delen av alla ämnen i föda som man ännu inte vet något om, t.ex. vitamin B17. Frukt får igång lymfsystemet, det största vätskan i din kropp som tar hand om infektioner. Socker i frukt ger dig energi. Allt har inte bara att göra med hur mycket näringsämnen det finns, men också hur väl din kropp tar hand om dem.
Alltså om jag hade ätit långt över 2000 kcal om dagen skulle jag nog inte välja att trappa ner till 1300 kcal på en dag. Personligen skulle jag börja hetsäta och konstant tänkt på mat. Jag skulle trappat ner till kanske 1500-1800kcal och lägga på promenader, simning osv. Skonsamma träningsformer för att inte överanstränga sig i början.
Börja ät mat som du blir mätt av. 1 portion havregrynsgröt är mer mättande än 2 mackor ex.
Som alla vet så är fullkorn och bättre än vit pasta, bröd osv. Satsa på bra källor av protein, fett och kolhydrater utan att utesluta något :)