Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1495 ggr
Bill&Bull
0

kcal okokt/kokt

Hur räknar man ut kcal för något kokt? På förpackningen är det ju i torr form/100g..

||My Love For Animals Is Immortal||

VildaVittra
0

Är det vi säger 200 kcal i 100 gram, så kommer det fortfarande vara 200 kcal i den portionen efter kokning även om den kommer väga mer. När man kokar pasta så sväller den eftersom den tar upp vatten, hur mycket beror på hur länge du kokar den, så det skulle vara omöjligt att ange kcal-innehåll baserad på kokt produkt eftersom vattenmängden varierar. 

Vill du få reda på hur mycket  kcal det är i 100 gram efter kokning, får du själv koka produkten till så kokt du själv vill ha den, sedan väga igen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Bill&Bull
0

Ok då förstår jag! Det konstiga är att i detta fall innehåller det 300kcal/100g men när jag kollar kcal för kokt mängd både på google och i appen lifesum så är det inte alls 300kcal, alla säger olika därav att jag inte vet vilket som stämmer. Samt 300kcal för bulgur låter ju mycket ?

||My Love For Animals Is Immortal||

VildaVittra
0

#3 Det som står på tillverkarens förpackning är det som stämmer. De på google osv kan ju mycket väl vara i en genomsnittlig kokt form.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

AilyAdams
0

#2 300 kcal för 100 g okokt bulgur låter korrekt.  

Det blir förmodligen en bit under 100 kcal för 100 g kokt bulgur. Vet inte exakt men det borde finnas näringsindex att hitta på internet.

Heter det De eller Dem?