Äta mer någon gång då och då?
Jag bantar ju och räknar kalorier, jag går ner cirka ett halvt kg i veckan äter 1300 kcal per dag. Men jag tror jag skulle vara mer motiverad att fortsätta om jag fick äta lite mer gott någon dag kanske en dag i månaden. För att stanna i vikt alltså varken gå upp eller ner så ska jag äta cirka 1790 per dag, om jag någon gång skulle äta runt 1790 då går jag väl inte upp i vikt? då är det bara och fortsätta som vanligt med 1300 kcal senare och fortsätta banta? vad vet ni om detta, tack för svar 🙂
Jag har hört att det är bra att ha någon 'fuskdag' typ en gång i veckan eller en gång i månaden, så det låter som en bra idé :)
R.I.P. Anton 💔
Nej, du borde inte gå upp i vikt om du äter lika mycket kcal som du gör av med. Enligt vissa sidor/personer kan det faktiskt vara bra för viktminskningen att köra en ätardag ibland, för då håller man förbränningen uppe. Äter man alltid lite kalorier vänjer sig kroppen vid det.
Jag äter runt 1500-1600 kcal vanligtvis, men kan köra en ätardag på 2000-2500 kcal ibland. Kanske en gång i månaden eller varannan. Jag upplever inte att det stör min viktminskning (jag väger mig dock inte längre, så jag kan inte säga säkert).
Men tänk på att kolhydrater/socker binder vatten. Så om man äter mer kolhydrater kan man gå upp i vattenvikt. Så vågen kan säga att du gått upp något kilo dagen efter, men det är bara vatten. Du tappar det när du fortsätter med din vanliga kost.
//Jessie
Jag brukar tänka såhär vad gäller att unna sig mer någon dag i veckan eller någon gång då och då att det skadar inte utan ett sådant överskott jämnar ofta ut sig i och med att man ligger på underskott under andra dagar..
Det skadar säkerligen inte alls. Jag vet dock att för mig skulle det absolut inte fungera för det skulle leda till att jag fuskade ännu mer. För mig gäller det att sluta med alla dåliga vanor med en gång och hålla mig bort från allt sött och gott som skulle bidra till att jag äter mer. :)
Ligger du på en kaloribalans (i ditt fall, äter 1790 kalorier under en 24-timmarsperiod) så går du varken upp eller ner, utan du står helt enkelt still! Som någon över mig sade dock, kolhydrater binder vätska, så om du konsumerar mer kolhydrater en dag än en annan kommer kroppen dra till sig mer vatten vilket kommer göra att vågen visar mer, så du är helt på det klara med det. Du går alltså inte upp ett endaste gram i fettvikt av att ligga på kaloribalans! Kan tycka det är bra för motivationen att ha en eller två "ätardagar" i veckan där man ligger antingen nära eller precis på kaloribalans - Så länge man inte ligger på ett överskott kommer man alltid röra sig i rätt riktning, dvs neråt!