Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettträning
Läst 2328 ggr
Zofia89
0

Ner i vikt utan motion

Hej!

Jag försöker just nu återhämta mig från en vristoperation som gjordes 17.12.2015. Jag har träningsförbud till mitten av mars men kommer ju kunna gå promenader i viss mån iaf före det, dock inte än på några veckor :(

Det jag undrar nu är om någon har vettiga bra tips på att endera hålla vikten eller i bästa fall gå ner lite i vikt trots att jag inte kan motionera just nu. 

Jag är inte intresserad av en massa snack om att räkna kcal, kolhydrater eller dyligt. Jag vill äta MAT och jag vill äta mig MÄTT. Men kanske någon har tips som inte innebär superstora förändringar i kosten. Kan tillägga att jag äter riktig husmanskost och en hel del sallad. Det är inte så att jag sitter och käkar chips och godis alla dagar =)

Det jag nu gör är att blanda 2 dryga matskedar chiafrön i blåbärssoppa/nyponsoppa varje morgon och äter det 1-2h senare när fröna svällt lite. Under tiden dricker jag morgonkaffe. Så frukosten borde jag kanske öka lite på? Men med vad?  Försöker dricka mycket vatten.

Tacksam för tips =)

LoAEmma
0

Tror nog att du måste vara beredd att göra större förändringar för att nå resultat. 
Kolla in Olga Rönnberg, hon är grym!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

abcö
3

Ja man kan gå ner i vikt utan motion. jag har minskat 10 kg under en period när jag inte hade möjlighet till motion. Men visst la jag om kosten rdikalt. Jag slutade helt med fikabröd godis pasta ris potatis frukt och åt istället mycket ägg kött fisk och fett. Dvs kolhydratsnålt och mer fett.

Zofia89
0

Kolhydratsnålt kan jag kanske överväga men inte helt utan bröd/pasta/ris.. Beror på att jag för länge sedan pressade mig själv för hårt i kolhydratfattig kost (utan att vilja gå ner i vikt för min egen skull) att jag helt fått avsmak för att äta en portion mat utan kolhydratkälla som potatis/pasta/ris och bröd tycker jag för mycket om.

Jag har senaste åren lärt mig äta sallad igen efter den perioden, hade mycket svårt efteråt att ens få i mig lite gurka till maten :(

cookies1994
0

jag har gått ner i vikt utan att röra mig mycket men jag ändrade mina matvanor  -räknade kalorier(vet att du inte vill räkna kalorier),  du går ner snabbare om du också rör dig det är bra för det psykiska och fysiska det är bättre med en kort promenad än inget alls :) men för att gå ner i vikt måste du göra en ändring i dina matvanor, äta mycket mindre försök sluta med socker osv

Zofia89
0

Ja, en kort promenad är alltid bättre än inget, i dagsläget är det tungt bara att ta sig till postlådan och tillbaka, vilket blir knapps 100 meter tillsammans så ja, visst kan man kanske räkna det som en kort promenad också…

Skulle kanske kunna satsa på att träna typ magmuskler…

Saknar att gå på Taekwondo-träningar 4 dagar i veckan :(

Daybreak
1

Går alldeles utmärkt att gå ner i vikt utan motion. Inte vidare idealt, möjligtvis, men helt klart så går det. I och med att du värderar mättnadskänsla, så är det egentligen rätt uppenbart - lägg till matvaror i din kost som mättar bra per kalori och ta bort matvaror som mättar dåligt per kalori. Googla "mättnadskänsla per kalori" så får du upp hundratals listor med bra matvaror. Min personliga favorit är ju kvarg - Bra, mättande matvara som också innehåller en hel del protein, vilket kommer vara viktigt för dig för att behålla musklerna under perioden, i och med att du inte kan motionera något!

Zofia89
0

Tack! Ska absolut googla det 😊 kvarg tycker jag om, tidigare åt jag ofta kvarg med äpple (färskt jag skar i bitar) och kanel som jag strödde över 😊 hade glömt bort det 😃

jiim
0

Bäst mättnad per kalori ger proteiner och fett. Kolhydrater höjer blodsocker och höjt blodsocker leder till hunger när blodsockret sjunker.

Behöver inte tänka vad man får äta och inte får. Det är bara till att äta riktig/ren mat, dvs utan spannmål, socker och processade livsmedel. Då blir du mätt, även på en mindre mängd. Du slipper räkna på riktig mat.

Du skriver att du vill äta MAT, men är inte blåbärs/nyponssoppa ganska processat och har hög sockerhalt? Samma sak med bröd/pasta/spannmål… Det är inte mat. Det är något man föder upp djur med för att de ska bli stora

Med riktig mat så kommer vikten normaliseras, även utan träning. Lycka till i din återhämtning efter operationen :)

Zofia89
0

Jo men alla har vi olika syn på vad som räknas till mat ☺ soppan har jag för att jag inte vill äta chiafröna blötlagda i enbart vatten tex. Dessutom var det inget prat om vem som gjort soppan? Kanske jag själv? Bröd/pasta/ris/potatis räknar jag till mat, betyder ju inte att jag äter ENBART sådant fördet ☺ Men tack för tipsen ☺