Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettpersonliga-berättelser
Läst 1057 ggr
[niklaeri02]
1

För mycket läsk??

Hejsan Jag har fått ovanan att dricka för mycket läsk, och äta en del choklad, och mer sällan typ chips och "utemat". Det är mest läsken jag är lite orolig över, har flera gånger försökt byta ut läsken mot enbart kolsyrat vatten men har alltid landat tillbaka på att dricka läsk igen. Det kom till exempel en nyhet om att kolsyrat vatten kan leda till hjärtproblem och det fick mig lite less och trött så jag gick över till läsk igen ("om till och med kolsyrat vatten är skadligt då får det vara…" typ). Sedan har jag börjat träna regelbundet men slutat igen, mycket på grund av att jag i nuläget går en krävande utbildning… också varför det blir en del läsk och annat onyttigt för "att orka hålla orken uppe" typ… jag vet att det är ett dåligt sätt, men det har blivit ganska omedvetet och jag har inte haft orken att ta tag i matvanorna, och vikten. Väger närmare 100 kg nu. Har fått diagnosen schizofreni för 2-3 år sedan, och enligt skötare kunde man gå upp lite i vikt av medicinerna då man får ett sötsug. Men kanske inte 35 kg som jag har gått upp i vikt sedan jag var på sjukhuset? De säger att det har med maten att göra och inte medicinerna och det kan jag förstå. Kanske finns det bakomliggande orsaker som att jag kanske mår lite dåligt i grunden pga psykossjukdommen, och det får mig att ta till mat och läsk för att i stunden må psykiskt bättre?? Jag räknas dock inte som just sjuk längre som jag förstår det, jag har ett stabilt och fungerande liv i övrigt så att säga. Det som stör mig mest är att inte "kunna" vara borta från läsken en längre tid, och att jag inte haft orken att hålla i en regelbunden träning, och begränsa matintaget under en LÄNGRE tid. Eller har jag för stora krav på mig själv, och borde acceptera att vi lever i ett samhälle där det är lätt att fastna på detta sätt..? Tilläggas kan att jag gömmer detta lite för familj och vänner för jag orkar liksom inte höra att jag borde röra på mig, och äta mindre sött… hehe. Jag vet ju detta. Det är inte så att jag ljuger om det, men skyltar heller inte med det. Förväntar mig inga mirakelsvar, ville mer skriva av mig, och kanske få något konstruktivt tips. Tack så länge!

[LoveUnite]1
0

Jag brukade älska läsk, bytte ut det mot kolsyrat smaksatt vatten.

Fungerade för mig.

Läsk dricker jag numera vid tex jul, påsk och när jag äter mat ute.

Du kan testa med att först ta bort läsk med socker, alltså välj light produkterna ist, för sockret är oftast boven, jag märker när jag dricker tex Julmust normal så blir jag mer sugen på läsk, men dricker jag light eller coca cola zero så är suget inte där efter.

Efter det steget kan du dra ner läskedrickandet lite mer, är suget där ändå välj kolsyrat vatten med smak.

Du kan ju tex välja läsk till helgerna och kolsyrat vatten på vardagarna.

Nu har jag gått från smaksatt kolsyrat vatten till kolsyrat vatten från kranen (köpt en sodastreamer). Dock försöker jag hålla mig till vanligt kranvatten så mkt som möjligt.

[niklaeri02]
0

Tack för tipsen! Som du skriver har det funkat bäst för mig att välja kolsyrat vatten istället för läsk. Att kanske köpa smaksättning för sodastreamen var en bra idé (har också en sådan), och kanske inte ta så allvarligt på "nyheten" om att kolsyrat ska vara dåligt. Det är ju lika mycket kolsyra i läsk som i det kolsyrade vattnet bara det att det är sockerfritt i kolsyrade vattnet… :) så att välja det kolsyrade vattnet istället för läsk är ju en riktigt bra idé egentligen!!

[LoveUnite]1
0

Det finns inget godare än en iskall kolsyrad dryck och vatten är mer törst släckande.

Håll bara koll så du undviker socker i smaksättarna, jag har personligen aldrig använt dem så jag vet inte om de kanske har light (om man väljer cola osv),

Brukade köpa loka, ramlösa innan jag köpte en sodastreamer sedan dess har jag bara hållt mig till kolsyrat kranvatten.

Tandläkarna säger att kolsyrat vatten gör ingen skada på tänderna.
Jag har hört att själva kolsyra utvidgar magsäcken så man kan känna sig hungrigare, sedan rapar man väl lite mer pga kolsyran hehe.

Läsk är skadligt på obeskrivligt många sätt och bör undvikas så mycket som möjligt. Även light produkter är ju inte dem bästa heller men man får liksom avgöra själv om man hellre konsumerar sockret och mer kalorier eller om man väljer kemikalierna istället med mindre kalorier.

Men börja med att byt ut den större konsumtionen av läsk till kolsyrat vatten med ev smak och blir du ändå sugen på vanlig läsk så köp hem en flaska till helgerna och dra sedan ner efter hand.

Det är bättre än inget =)

Daybreak
0

Tycker du om smaken hos läsk så drick lightprodukter istället. Smakar liiite annorlunda, men man vänjer sig efter ett tag. Tycker du om energin du får av läsk så drick kaffe upptill. Tycker du inte om kaffe har Friggs ett grönt te som heter "energi" som har nästintill lika mycket koffein i sig som kaffe. Plus att kaffe och te dämpar hungerkänslorna, så du lär äta lite mindre. Och voila, så har du skurit bort en stor del kalorier ur din kost utan att egentligen ta bort något du gillar. Asbra ju!

[niklaeri02]
1

#3 Det finns ju smaksättare till sodastream som är som vanlig Loka, alltså inte läskvarianten. Brukar annars alltid köpa typ zero om jag köper läsk, men jag tror kanske man blir lite lurad för det ska ju inte vara så nyttigt i vilket fall. Att bara dricka läsk på helgerna är ett bra tips, men man brukar ju "falla tillbaka" om man dricker bara en liten läsk också så egentligen borde man sluta helt men det känns ju tråkigt och lite överdrivet kanske. Men ska byta ut läsken till kolsyrat vatten igen och se hur länge det håller :) som du säger, bättre än inget. #4 Jag dricker te ibland men inte kaffe. Det är inte direkt energin jag gillar hos läsken, mer smaken osv. :)