Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 785 ggr
[Kaoskaos]
0

Viktnedgång

Hej , jag har alltid levt osunt, godis chips Cola varenda dag i princip . Men alltid rört på mig , skidor , agility , ridning , inlines osv osv Men sen slutade jag röra mig förutom promenader med hundarna och i samband med att jag slutade röra mig plus ett rökstopp ökade jag 23 kilo alltså från 60 kilo till 80 kilo . Men nu i söndags startade jag upp mitt nya liv med sund kost , lång promenader med högre fart och crosstrainer . Ställde mig på vågen i morse som visade 77 . Är det vanligt att man går ner snabbt i början ? Hade satsat på 1 kilo i veckan så vart ganska förvånad :P men tänker att mycket är vatten . Räknar kalorier och får i mig efter beräkningar det jag behöver . Men om det inte är vanligt borde jag kanske öka på kalori intaget ?

AilyAdams
0

Grattis till viktminskningen! 🥳

Hur det går i början är så olika. Men om du precis börjat träna och äta mindre samt bättre så är det kanske inte så konstigt. Visst, kan vara vatten, men det är vatten som varit bundet av något som inte är där längre. Det är mindre vatten som frestar på hjärtat. ❤️

Såvida du inte är trött och hängig kan jag inte se någon anledning att öka på kaloriintaget. Lycka till!

Heter det De eller Dem?

Karmatarerskanise
1

I början brukar man släppa några kilo vatten.

Scorpio97
0

Första veckan/dagarna är det ganska normalt att tappa några kilon i vattenvikt. Kolhydrater binder mycket vatten och ofta är det kolhydratsrik mat (godis, chips, läsk) som man ätit mycket av tidigare, så när man ställer om till en nyttigare kost tappar man därför det vattnet. Så det låter helt normalt och okej att du gått ner så mycket första veckan. Man varierar även en del i vikt helt naturligt, speciellt om man är kvinna (då kan det vara bra att väga sig vid samma tid på månaden)

Men om det skulle fortsätta i samma takt bör du nog se över kalorimängden (: 0.5-1 kg i veckan brukar räknas som normal och hälsosam nedgång. 

Grattis till dom första kilona, eller vad man nu ska säga, haha :D

//Jessie

[Kaoskaos]
1

Tack allihop :) då är det bara att vänta och se :) hur som helst lär jag få öka kaloriintaget efter som jag kommer kunna träna mer och mer :) Man vill ju gå ner hälsosamt och inte svälta kroppen . Men alltså vilken skillnad på humör energi det blev nu när jag ändrade kosten . Det bästa av allt är att jag bara har uteslutit läsk chips godis kakor osv . Allt annat äter jag men försöker byta ut det som går tex blomkålsris istället för vanligt ris . Jag behöver inte heller vara hungrig vilket är toppen :) och endast ett sockerfall den här veckan :D