Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 3032 ggr
Zadeira
0

Sötsug efter nyttiga måltider

Jag har märkt att varje gång jag utesluter pasta, ris, potatis mm under en måltid så ökar mitt sötsug efter middagen. Jag försöker utesluta just dessa kolhydratkällor för att jag vet att jag egentligen mår bättre av det, men det är skitjobbigt att få ett sånt sötsug direkt efter att ha ätit en nyttig måltid. Kan detta bero på att kroppen saknar kolhydraterna den annars hade fått i sig under middagen? Eller varför blir det så? Jag har löst det genom att unna mig själv en bit mörk choklad efter måltiderna, men jag är nyfiken på vad som kan ligga bakom att ett sånt enormt sötsug slår på enbart efter nyttiga, hälsosamma måltider och inte vid onyttiga måltider med massa snabba kolhydrater.

Kan det vara så att kroppen är så van vid kolhydraterna och sockret/onyttigheterna att om den inte får det i sig under måltiden så "saknar" den det?

Kan också lägga till att jag har bulimi som givetvis påverkar min kropps sätt att hantera mat och sötsaker, men jag tror inte det ska ha någon större betydelse för just sötsuget  i samband med nyttig mat vs onyttig mat.

Hoseok
1

Jag känner igen det där väldigt väl. Efter att jag ätit en pizza så är jag inte lika sötsugen som jag hade varit om jag åt t.ex. en portion fisk med grönsaker. 

Jag tror det är precis som du säger, kolhydraterna kan ju mätta det behovet.

Zadeira
0

#1 Jag misstänker att det kan vara så. Tycker att man kanske borde vänja sig efter en tid när kroppen ställt om från det höga kolhydratintaget till ett mindre… Får stå ut och se ;)

AilyAdams
1

Jag kan tänka mig att det helt klart är ett omställningsbesvär. Kroppen använder socker som energikälla och när den inte får det i form av pasta, bröd, potatis osv. så talar den om att den vill ha det via suget.

Så fort kroppen börja använda fett som bränsle borde suget försvinna. 

Jag hoppas det, för det låter ju inget vidare att vara sugen efter varje måltid. 😕

Lycka till! ❤️

Heter det De eller Dem?

Zadeira
0

#3 Är det kanske därför också som jag upplever min hunger som tusen gånger värre nu när jag dragit ner på kolhydraterna? Har ju ökat på både protein och fett istället men är så fruktansvärt hungrig hela tiden om jag inte äter bröd, pasta osv.

AilyAdams
0

#3 Jag skulle kunna tänka mig det, ja. Hur lång övergångstiden är beror nog på hur strikt du är men jag kan inte säga säkert. Har du sökt efter svaret inne på http://kolhydrater.ifokus.se/articles/5623fc0cce12c4468e0015cf-lchf-kryssningen-2016?readstate=false&articles-1

De är kunniga på det där. Hoppas suget försvinner snart.

Heter det De eller Dem?

Daybreak
0

Allting handlar om vad kroppen vänjer sig vid. Ifall du stillar det suget med en bit choklad varje gång det kommer så signalerar det ju till kroppen att den gör rätt i att kräva det. Vill du att det ska sluta så får du antingen sluta helt med att äta söta saker när suget kommer, sätta ner foten och visa för kroppen att "nej, jag behöver inte det här!". Alternativt helt enkelt unna dig det - Upp till dig!

Scorpio97
0

Jag är precis tvärtom och har alltid varit. Efter en måltid med mycket kolhydrater vill min kropp ha socker, men efter fet mat är den nöjd och glad. Och så har det som sagt alltid varit, det fungerade alltså så direkt när jag ställde om kosten till mindre kolhydrater. 

Är du säker på att du äter ordentligt? Blir du riktigt mätt? 

Sen tror jag det är dumt att ta en chokladbit, åtminstone nu i början. Precis som #6 är inne på tror jag att du lär kroppen fel då, såvida du inte alltid vill vara sockersugen efter måltiden och ta en chokladbit då. Vill du inte det tycker jag att du ska försöka undvika att äta sött efter måltider, tills du inte längre har sockersug.

//Jessie

Zadeira
0

#5 Strikt är jag inte i den meningen, jag tar bara bort kolhydrater som bröd, pasta och sådant, men äter annat som knäckebröd, musli mm. Så jag räknar inte kolhydratsmängden och vill inte äta enligt LCHF.

#6 En bit mörk choklad om dagen jämför med bröd, pasta mm till varje måltid känns fullt ut okej för mig!

#7 Jag blir mätt precis när jag ätit klart, men hungrig efter 10 minuter igen (oavsett chokladbiten eller inte.) Dessutom räknar jag kalorier så jag vet att jag får i mig "för lite", så kanske är det det som är felet.. Dock blir det inte lika om jag ex tar bort protein-delen istället en måltid, då håller jag mig mätt om jag ätit pasta ex. Känns som jag är bakvänd på något sätt!

Jag lider tyvärr av bulimi och hetsätningsproblematik (har förut även haft anorexi) så jag vet att det just nu är helt omöjligt att utesluta allt sött och alla kolhydrater. Däremot skulle jag vilja förstå det här fenomenet att jag blir sötsugen/hungrig efter nyttiga måltider men inte när jag äter "dåligt"…

Scorpio97
0

#8 Om du blir hungrig så snabbt så känns det som att du får i dig får i dig för lite/fel mat. Men det borde ju inte bli så bara när du tar bort kolhydraterna i så fall, så då vet jag faktiskt inte vad det beror på. Att du har ätstörningsproblematik kan eventuellt påverka, att din kropp reagerar annorlunda på mat än vad dom flesta andra gör. 
Hur många kcal äter du per dag, och hur kom du fram till just den mängden?

Men jag kom på att jag har läst om något liknande (tyvärr kommer jag inte ihåg vart, så informationen är därför inte helt säker). Men jag kommer i alla fall ihåg att jag läste att vissa blir sötsugna efter nyttiga måltider eftersom kroppen vill ha energin snabbare. Äter man inga/få snabba kolhydrater tar det ju längre tid innan det kan tas upp som energi, och om kroppen vill ha energi nu säger den därför åt dig att äta socker som ger energi direkt. Det kunde då bero på att man väntat för länge mellan måltider, eller att man vant kroppen vid fel mat.

//Jessie

Zadeira
0

#9 Mycket tänktvärt det du säger! Min äs-problematik har ju förstört en hel del och troligtvis blir det svårare för mig att äta "normalt" utan att jag resten av livet måste hålla lite koll. Har genomgått både svält och överätning i perioder de senaste 3-4 åren… Jag vet att kaloriräkning inte är bra för mig men jag måste ju för att få koll på vad jag gör fel. Jag har precis börjat räkna igen och försöker att ligga mellan 1800-2000 kalorier per dygn. Enligt Harris-Benedict-ekvationen som jag använt ska jag äta 1800 för att gå ner i vikt. Vet att en dålig dag (med bulimi-attacker) har jag förut fått i mig det dubbla utan problem… Så troligen ligger felet i att jag är van vid att äta för mycket och därför blir hungrig nu när jag tagit bort kolhydraterna för då försvinner också en del av det kaloriöverskott jag legat på länge nu…

Låter definitivt rimligt att jag vant kroppen vid fel mat! Väntar sällan för länge på att äta för jag vet att det är den största orsaken till att jag hamnar i hetsätning senare samma dag. Så tiden är jag noga med… Men snarare är det nog som du säger att jag ätit helt fel mat och kroppen vant sig vid det.

Scorpio97
0

#10 Okej, då låter det inte som att du äter för lite heller (vissa uträkningar säger att man ska äta väldigt lite kalorier per dag, därför jag frågade). Men både svält och överätning påverkar förbränningen vad jag vet, så kan mycket väl vara som du säger att din kropp är van vid större mängder kalorier. 

Men om det beror på att din kropp är van vid mer kalorier och mer kolhydrater, borde den ju även kunna vänja sig vid din nya kost! :D Så jag hoppas att det bara är ett omställningsbesvär och att du snart kan slippa sockersug efter middagen.

//Jessie

Zadeira
0

#10, Nej jag skulle till och med kunna dra ner ner mot 1600 tror jag för jag behöver gå ner i vikt, men vill hellre börja enkelt och se vad som händer med kroppen.

Ja, tack! Får hoppas det går över! Annars så får jag väl leva med en bit mörk choklad varje dag, det är ju trots allt inte hela världen.