bantning kaloriräkning
snart har jag nått min första målvikt då räknas jag som normalviktig enligt BMI det är cirka 3 kg kvar till dess. Jag räknar kalorier och äter 1300 per dag när jag räknar kalorier märker jag snabbt att mycket innehåller mycket kalorier jag har svårt att hålla mig helt mätt, jag är lakto ovo vegetarian jag äter mejeriprodukter ägg osv men inte kött/fisk osv. Vad finns det för mat/snacks som man kan äta som inte är jättemycket kalorier men ändå mättande? och ni som äter typ 1300 kalorier per dag vid viktminskning håller ni er mätta? vill gärna ta emot tips/tankar/råd :) lycka till alla andra som försöker gå ner!
Gillar du surkål? Det är väldigt mättande per kalori (jag tror det är 12 kcal/100g eller så). Vill man inte bara äta surkål kan man lägga till lite oliver eller liknande (oliver är ju däremot fett så det har många kalorier/100g men de ger mycket smak även om man bara har i lite).
Kan du annars äta något med mycket kalorier men som är mättande så att du bara kan äta lite. Eller går det inte för dig?
Riktigt, riktigt mörk choklad blir man nöjd av på bara 10 g eller så också men då ska det vara 90%+ eller möjligen bara 70%+ men en bitter variant(om du ville ha godis).
l'm back
#1 Tack för tips :) surkål är faktiskt gott. Något annat som är ganska mättande och kalorisnålt är spenatstuvning.
Jag räknar kalorier, men ligger på ungefär 1500 kcal per dag. Sen blir jag egentligen aldrig hungrig oavsett hur lite eller mycket jag äter. Däremot får jag ett enormt sockersug när jag inte äter ordentligt.
Men jag satsar på att äta mat som innehåller mer protein och fett, samt mycket grönsaker. Protein och fett mättar mer (i alla fall för mig), så även om jag kanske inte kan äta en större mängd mättar det längre än en större mängd mat med lägre kcal/100g. Grönsaker innehåller mycket vatten och lite kcal, och då kan man äta stora mängder. Jag undviker mat med mycket kolhydrater (pasta, ris, potatis, bröd, frukt) eftersom jag känner mig tung när jag nyss ätit det, men efter bara någon timme blir sockersugen och vill äta något. Lite LCHF-tänk helt enkelt.
Sen tycker jag det är värdelöst att äta om jag inte får äta mig rejält mätt, därför äter jag bara en-två gånger per dag. Jag skulle inte kunna "kaloribanta" om jag måste äta var tredje timme som man enligt många "ska" göra. Men det är ju otroligt individuellt, hur ofta man vill/kan äta.
//Jessie
Kvarg mättar sjukt bra, i mitt tycke. "Men kvarg är ju äckligt" tänker du antagligen - Och, ja, naturell kvarg är ju vedervärdigt. Smaksatta varianter är goda dock, kan rekommendera Lindahls vanilj-kvarg, smakar ungefär som en något strävare och tjockare version av vaniljyoghurt. Lindahls är bra då i alla fall 80% av deras smaksatta kvarger är utan tillsatt socker (var försiktig med allra helst vaniljkvargen dock, de stora förpackningarna finns både med och utan socker). Innehåller aspartam, förvisso, så tycker man att sötningsmedel är djävulen så bör man kanske hålla sig ifrån det. Men jag har inte hittat något som talar emot att konsumera aspartam, så jag har ätit kilovis med kvarg under min 30 KG-viktnedgång!
Isbergssallad och gurka innehåller heller basically inga kalorier heller. När jag blir sugen på att knapra på något brukar jag hacka upp lite gurka och doppa i lite av Walden Farms salladsdressingar. Ifall du inte vet vad det är, så gör de helt kalorifria livsmedel. Mycket av det de gör smakar skit, men som sagt är salladsdressingarna goda. Antagligen mycket skit och kemikalier i de, då de ju är helt kalorifria, så
egentligen bör man kanske inte förtära det, i alla fall inte i för stora mängder - Men hey, jag har ju faktiskt inte dött ännu!
Jag tycker också kvarg är väldigt mättande, men att bara äta neutral kvarg smakar inte så mycket men man kan ju smaksätta lite grann som passar så blir det gott :)
Sallad innehåller nästan inga kalorier heller, så om man är sugen/hungrig kan man ju hacka ihop lite grönsaker och kanske krydda lite också så blir det lite fyllande. Tack för tips
följer…
“Turn your wounds into wisdom.”
— Oprah Winfrey
Instagram:
https://instagram.com/ninis74
Youtube:
https://www.youtube.com/channel/UCUBESsjTpsmjV6mtiOckSIg
Ägg och kvarg mättar bra tycker jag.
Vad gäller snacks så kan jag rekommendera minimorötter :) Jag var inte alls ett fan av detta innan men nu älskar jag det!