Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettbantningsmetoder-och-preparat
Läst 3240 ggr
Ghosthunter
1

Samlar kroppen vatten?

Lite bakgrund kort. Jag gick ned 30 kg för ett par år sedan, men sen började jag att slarva lite så att jag gick upp 10 kg igen.

Nu vill jag gå ned dessa 10 kilon igen, men det verkar nästan omöjligt. Jag äter lite och jag har minskat betydligt på kolhydrater. Jag går snabba och långa promenader varje dag…minst 5 km per dag, men ofta mer. När jag gick ned dessa 30 kg, så körde jag samma koncept som nu, förutom att jag då inte minskade på kolhydrater. Det var bara i princip äta mindre och röra mig mer!

Men varför är det stopp nu? Jag misstänker att min kropp samlar på sig vatten. När jag tar mig ett varmt bad, så kan jag tillfälligt gå ner upp till 3 kg. Jag svettas alltså bort 3 kg. Men sen så går jag ju upp det igen när jag dricker…så det är ju bara tillfälligt.

Vad tror ni? Samlar min kropp på sig vatten?

Finns det något läkemedel/preparat för detta eller nån speciell metod som ni kan rekommendera?🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

fiafia89
0

Hur mycket äter du på en dag? =)

Ghosthunter
0

Ja om vi tar denna dagen som exempel, så har jag ätit äggröra på 2 ägg till frukost. Sen åt jag 4 små kycklingvingar med sallad till middag och nu till kvällsmat åt jag en macka och något mer blir det inte….möjligen en clementin i så fall🙂

Men nu var ju inte frågan hur mycket jag äter….men matmängd kanske har med vattensamlingen att göra?🤔

Värmland"

fiafia89
0

Tänkte ifall du står stilla i viktnedgången kan det bero på att man äter för lite =)

[Kaoskaos]
0

Du äter nog alldeles för lite tyvärr . Jag skulle läst på ordentligt alt gått till en dietist :) Man vill ju hitta en hållbar kost då man är sund och hälsosam :)

Ghosthunter
0

För lite?😮Kan det påverka att man inte gå ned i vikt?

Värmland"

AilyAdams
0

#5 Om du äter mindre än kroppen gör av med går du ner i vikt. Om det inte varit så hade det inte funnits någon svält i världen. 

Vad som eventuellt kan hända är att kroppen går ner i ett sparläge samtidigt som du äter precis så mycket som kroppen gör av med. Då håller du i stället vikten. Det är så jag förstått det hela i varje fall.

Heter det De eller Dem?

Ghosthunter
1

Ja, så kan det ju vara att det går ned i ett sparläge. Men eftersom jag rör mig ganska mycket och trots allt äter lite…..så tror jag att det ändå beror på att kroppen samlar vatten. För då när jag gick ned 30 kg, så åt jag faktiskt mer då än nu och dessutom mycket mera kolhydrater. Så varför fungerar det inte nu?🤔

Värmland"

fiafia89
1

Ja, för att kroppen ska förbränna behöver den bränsle. För lite mat kan tom göra att man går upp i vikt.

Ghosthunter
1

Okej🙂

Jag läste en intressant sak nyss. Det är att light läsker kan bromsa viktnedgång och sen ett par månader tillbaka så har jag druckit mycket light läsk (något jag inte har gjort innan…..inte heller vanlig läsk) Jag ska slita med det och se vad som händer.

Värmland"

fiafia89
0

Om du orkar kan du väl registrera morgondagens matintag på exempelvis http://kostbevakningen.se/  =)

Ghosthunter
0

Tack, det kan jag ju göra för att kolla ett par gånger. Men räkna kalorier har jag aldrig behövt innan.

Värmland"

nypisnina
0

Kolhydrater gör att man samlar vätska, jag vet inte varför, bara något jag läst och som jag upplever själv.
Så om du äter mat utan kolhydrater och sen käkar kolhydrater så får du en viktökning. Jag märkte det tydligt då jag åt enligt fasta 16:8 (som gör en väldigt känslig för insulin) och minimalt med kolhydrater - om jag tillät mig kolhydrater av den snabba sorten så fick jag en rejäl viktökning, på en helg 4 kg.. som visserligen pissades ut under veckan därpå. Men ändå.

Jag tror att du äter för lite och därför samlar du på dig vätska väldigt lätt. Då jag har ätit för lite så har jag inte gått ner alls och jag har märkt att kroppen har varit i obalans.
Tex - om jag ätit sent (trots för lågt kaloriintag) så har byxorna jag haft på mig kvällen innan suttit tajt på morgonen efter. Under dagen så rättade till sig eftersom jag dricker mycket vatten men även kaffe, så samma byxor blev lösa igen till kvällen.
Fråga mig inte varför det är så, jag fick inget svar från min dietist förutom att jag åt för lite.

Men jag känner igen det från egna erfarenheter.

Vore trevligt om någon visste något om ämnet och som hade en vettig förklaring på vad som händer i kroppen. Själv har jag googlat men hittar bara olika sjukdomar som det kan bero på och jag led inte av någon av dem.
Det rättade till sig när jag åt mer regelbundet och mer. Testa! :-)

Ghosthunter
0

Så bra, då ska jag börja frossa i mat…haha😃Nä, skämt åtsido. Kanske gäller det också att balansera detta med kolhydrater….att man äter kolhydrater i en jämn och lagom mängd hela tiden. Men givetvis inte för mycket kolhydrater.

t.ex skulle man kanske kunna äta måltider där 1/3 består av kolhydrater och resten proteiner?

Tack för alla tips gott folk!🙂

Värmland"

fiafia89
0

Hur gammal är du, vad väger du, hur lång är du, tjej/kille, tränar du något utöver promenaderna? Kolla gärna hur mycket kalorier du äter på en dag bara för att se, du behöver inte fortsätta räkna kalorier men kanske du behöver öka ditt matintag.

Om du har ätit väldigt lite kalorier under en längre tid, kan det vara så att din ämnesomsättning har anpassat sig till ditt låga energiintag och därmed sjunkit.

Ghosthunter
0

Jag är 40 år, väger 90 kg, 180 cm och kille. Jag tränar bara lite här hemma med hantlar och sits-up och liknande övningar!

Värmland"

fiafia89
0

2660 kcal är ditt dagliga energibehov.

2160 kcal om dagen för att gå ner 0.5 kilo i veckan.

Hade jag varit du så skulle jag äta mest protein, sedan fett och minst av kolhydrater, men ta inte bort kolhydrater helt =) Och se till att dricka tillräckligt med vatten.

Ghosthunter
0

Det är precis det jag gör ju…förutom att dricka mycket vatten.

Tack, hur fick du fram de siffrorna?🙂

Värmland"

Daybreak
1

Ni som säger att man håller vikten/till och med går upp i vikt av att äta "för lite" - Har ni någon källa på detta? Något att länka till? Vad jag hört så är det en myt. Det är inte min mening att attackera er eller något sådant, jag är enbart ute efter en saklig diskussion då jag är litegrann i samma sits som Ghosthunter. Gått ner 30 kg sen i februari förra året, men nu är det mer eller mindre stopp. Dock tycker jag att jag ser resultat i spegeln varje dag, men inte på vågen.

Ghosthunter
1

Jag tror nog att det bästa är att sluta helt med sötsaker, äta mindre och röra sig mera och inte räkna några kalorier alls…..det var på det enkla sättet som jag gick ned 30 kilo (som tog 6-7 månader) Men nu har ju uppenbarligen något annat märkligt hänt med mig, så att det blir svårt att gå ned de 10 kilona som jag gick upp efter det stora viktraset. Det är en anledning till att jag tror på att kroppen samlar vätska.

Jag har nu beslutat mig för att helt gå tillbaka till den livsstilen som jag hade då jag gick ned 30 kilo….det är nog det ända rätta och det är ju logiskt om man tänker efter!!😉

Värmland"

nypisnina
1

#18 Man går inte upp i vikt av att äta för lite men man brukar säga att man bantar sig tjock. En jojobantare tex som minskar kaloriintaget sänker sin förbränning och ämnesomsättning - vänjer helt enkelt sin kropp vid mindre mat. Sen når man sitt mål och börjar äta mer igen, kroppen hinner inte med, förbränningen är lägre och man går upp i vikt. Snart gör man samma resa igen och så är man inne i jojobantningsträsket och för varje ny runda så har man oftast gått upp mer än vad man vägde från början, eftersom kroppen har anpassat sig.
Därför kan man säga att man tom kan gå upp - men det handlar ofta om en process.  Jag har läst det lite här och var men det är svårt att minnas var så jag kan länka. Men man ska inte äta för lite för då går förbränningen ner, vilket då gör att man har svårare att gå ner eftersom man behöver minska och minska för att få resultat.
http://www.matdagboken.se/?p=forum&visa=trad&TradID=3090&Sida=2 

I folkmun (heter det så?) så säger man att man hamnar i svältläge, vet inte var det ordet kommer ifrån, men eftersom man syftar på detta så använder jag det också eftersom man då förstår vad det handlar om.. men på länken ovan kan du läsa om hur kroppen anpassar sig vid mindre kalorier och därav även kan förstå hur man kan äta sig tjock. (Bara googlade som hastigast nu, det finns alldeles säkert mer om ämnet)
Där står även att man kan äta mindre och mindre och då få resultat - och det är klart att det skulle man säkert, men hur bra är det? Hur ska man få i sig sin näring på så få kalorier? Och musklerna försvinner, det vill man ju inte, snacka om att minska sin förbränning, för muskler förbränner ju även i vila, då vill man ju inte bli av med dem. Man kommer dessutom inte alltid att vilja hålla sig på en så låg nivå om 1400 kcal tex och minsta lilla övertramp så fläskar man på så det står härliga till.
Så, börjar man äta mer mat så förbränner kroppen, förutsatt att det är bra mat.
Det är även vanligt med platåer och de som fastnat ; prova att äta mer om platån hänger i för länge. Ändra något, träningen eller maten eller vad som helst. Kroppen anpassar sig vid allt. Jag har pratat med dietister som sagt detta och har vänner som har fått det rådet, att äta mer, och då händer det grejer. :-)

Det finns någon som heter metabolic damage - googla gärna det, det är väldigt intressant. Jag har läst om en tjej som har förstört sin metabolism som lurar kroppen tillbaka med mer mat. Det funkar, men det tar tid, men det är för att fixa till sin förbränning så att man inte behöver leva så strikt.
En med metabolic damage kan gå upp i vikt av att äta en glass tex, trots att vederbörande lever på ca 1000 kcal om dagen och tränar stenhårt dagligen, men det är lite intressant, för det visar att det inte är så lätt som bara kalorier in och ut för alla människor. För de flesta är det, det såklart, men har man jojobantat, bantat länge och kroppen vant sig så är det bra att ge bränsle till kroppen.

Daybreak
0

#20 Googlade faktiskt "metabolic damage" och suttit och läst i någon halvtimme nu. Jag är gärna sådan att jag har svårt att tro på saker såvida de inte anger vetenskapligt grundade studier som underlag för deras argumentation, men de situationer som beskrivs är skrämmande lik mina.  När jag dietade som extremast kunde jag vara ute och gå 2-3 timmar om dagen och äta 300-400 kcal. ABSOLUT inte att rekommendera, jag rasade ju i vikt visserligen, men inget jag någonsin skulle göra om. Kanske kan det vara så att min ämnesomsättning "skadats" något av en sådan period.

[LadyK]
0

Metabolic damage lider jag av sedan ett par års envist räknande av kalorier med neddragningar i omgångar pga uteblivna resultat i samband med medelhård-hård träning 5-6 dagar i veckan. Har idag hjälp av en kille på gymmet som hjälper mig öka mina kalorier utan att gå upp i vikt men vi pratar minimala ökningar och rätt sorts ökningar, kolhydrater den ena gången protein nästa osv allt för att ge kroppen det den behöver just då.

nypisnina
0

#22 Det går ju att komma ur det men det är som du säger svårt och man måste veta hur har jag förstått. Inget man gör särskilt lätt genom att lägga till en extra potatis på tallriken liksom eftersom hormonerna inte är som de ska.
Skönt att du får hjälp med det och att du har kommit ur det där träsket.
Jag led inte av det själv men jag var på god väg då jag la på mig av ingenting men för ett och halvt år sedan så började jag vänja mig kropp vid mer mat och nu förbränner jag lätt. Jag åt mer för att förbränna mer. Jag är inte helt i balans än, går fortfarande upp om jag skulle äta enligt alla tabeller på hur mycket min grundförbränning är, men det är oerhört mycket mat jag skulle äta då så dit behöver jag inte komma känner jag. :-)

nypisnina
0

#21 Det beror nog på lite hur länge du höll på, men har man dragit ner på kalorier länge och fifflat mycket så kan nog förbränningen få sig en smäll om man säger.
Jag känner som sagt själv igen det där, men inte på det sättet som många andra beskriver. Jag blev toksjuk när jag höll på för intensivt så jag fick börja om från början, efter det så jag gick upp och ner i vikt en hel del, men nu verkar kroppen lugnare och då tränar jag mindre och äter sämre då och då, flyger ändå inte upp i vikt och håller jag igen så svarar kroppen. Förr fick jag kämpa så jag vände ut och in på mig själv för att tappa ett halv kilo.

Bjallstal
0

Felpost

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Zepp
0

Näe.. man går inte ner tre kilo av ett bad!

Byt batteri på vågen/köp en bättre.

Tre kilo är cirka 21000 Kcal!

Hade du svettats bort tre kilo.. främst vatten så hade du svimmat.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ghosthunter
1

Nej, det är faktiskt sant. Jag har kollat vågen och det är inget fel på den. Jag går ner 2-3 kilo vid ett varmt bad. Så det är ju därför jag misstänker att kroppen samlar på sig vatten eller vätska!!

Värmland"