Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 911 ggr
Zofia89
0

nästan lchf?

Hej! Jag är nu inne på min 11e dag med Nutrilett vlcd, jag planerar att hålla ren kur ännu 1 vecka. Eftersom jag den 1.2 ska på jobb igen efter sjukledighet så kommer jag då att införa lunch då jag jobbar med barn och jag anser det vara viktigt att visa gott exempel för barnen. Jag kommer såklart att hålla mig till sunda små portioner där grönsaker och protein utgör största delen… Det jag undrar över kommer senare, när jag ska införa fler mål mat om dagen. Har tänkt hålla lunch + 4 nutrilett i en vecka iaf men sedan införa 1 mål till mat + 3 nutrilett osv vecka för vecka. MEN eftersom jag till lunch kommer att äta kolhydrater 5 dagar i veckan så undrar jag om det då iaf lönar sig att hålla LCHF resten av tiden? Eller har jag ingen nytta av LCHF om jag ändå äter kolhydrater vid lunchen? Tanken är att fortsätta gå ner i vikt… Nu blev detta ganska rörigt, men hoppas någon förstår vad jag menar och kan ge tips ☺

Lizelda
0

Även om du inte äter strikt LCHF så är all LCHF bra LCHF, så att säga. Bara för att du inte kan äta LCHF hela tiden så betyder det inte att du bara ska skita i det. Även om det inte blir riktigt lika effektivt så funkar det fortfarande! Tänk också på att de allra flesta "bantningspåsar" brukar vara proppade med kolhydrater.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Scorpio97
1

Upp till 100g kolhydrater per dag brukar räknas som lågkolhydratskost, även om LCHF brukar vara 20 eller 50 g. Och det finns personer som väljer att ligga vid den övre gränsen, för att dom vill eller mår bättre av det. Dom flesta upplever dock att man går ner i vikt snabbare eller får fler hälsofördelar ju lägre man kommer, men det gäller inte alla (LCHF fungerar ju inte heller för alla). 

Så det beror väl på lite hur mycket kolhydrater du äter. Jag googlade på nutrilett (tog första bästa) och fick fram att dom innehåller 14 g per måltid. Det blir 56 g per dag, och så länge du inte äter jättemycket kolhydrater till lunch bör det alltså gå bra.

//Jessie

Zofia89
0

Tack, ja det vet jag ☺ jag valde nutrilett som en kickstart för att få gamla ätmönster brutna och för att sedan bygga upp nya hälsosamma matvanor med normala mängder ☺ jag kände att jag inte kan bryta den onda cirkeln utan en väldigt extrem början.. Tänkte mer som så, att om det inte lönar sig att ställa om till LCHF pga lunchen på jobbet så kanske det finns någon bättre "diet" jag kunde övergå till ☺

Scorpio97
0

Sen när du slutat helt med nutrilett tror jag absolut att det går bra även om du äter kolhydrater till lunch. Så länge du inte äter jättemycket kolhydrater då såklart (:

//Jessie

Zofia89
0

Nej, men så att barnen ser att jag också har potatis/ris/pasta ☺ och ibland har vi ju någon potatis eller pastabaseradlåda, då blir det ju automatsikt mer ☺ Jag planerar att lägga till 1 mål mat med 1 veckas mellanrum så övergången kommer ju att ta veckor, så mycket långsamt vill jag göra dethär för att minimera risken att gå upp så mycket igen trots att jag räknar med en liten uppgång i vikten före den sedan fortsätter ner ☺

jiim
1

#5, Varför ska barnen se att du har pasta ? Är ju bättre ombarnen ser att man inte äter spannmål och gluten, för det är ju inte bra för något barn…

Zofia89
2

Det handlar inte om mina egna åsikter som vuxen, det som rekommenderas i skolan och daghem är tallriksmodellen. Dessutom är jag av den åsikten att barn i växande ålder behöver även kolhydrater ☺

jiim
1

Barn behöver inte kolhydrater, men de behöver vitaminer och mineraler som finns i källor som innehåller kolhydrater (tex blomkål, broccoli etc)

Sen behöver de energi. Det kan man få från kolhydrater (vilket är en billig energikälla), men också från andra energikällor (protein, fett)

Barn behöver motion, det kan man få genom att spela fotboll. Att säga att barn behöver kolhydrater är ungefär som att säga att barn måste spela fotboll för att få motion

Det barn inte behöver är gluten (som pasta), som är bästa receptet för autoimmuna sjukdomar (tex celiaki, diabetes)

Zofia89
2

Ja, fast nu är det ju så att skolan inte kokar glutenfri pasta till alla barn då barn "inte behöver gluten"… Jag följer de rekommendationer som görs här när jag är på jobb. Men nu är det ju så att det inte var barnens kost jag undrade över och vad jag kommer ihåg så har jag inte heller frågat hur jag ska göra på lunchen på jobbet, så du behöver inte komma med en massa idéer och åsikter om den saken ☺ Vi håller oss till det tråden handlade om in the first place, tack ☺

Zepp
1

Det är vad du äter i snitt som har störst påverkan över en längre period!

Jag har "en viss förståelse" för pedagogiska måltider.. tar man för sig ett berg av pasta skall man äta upp detta!

Barn gör/lär främst av hur vuxna gör!

Sen så finns det alltid varianter.. jag tar bara lite pasta och mer grönsaker till min köttfärssås iomed att jag hellre/tycker mer om grönsaker än pasta till såsen!

Bara detta att man älskar grönsaker och att man tycker de är goda är en avvikelse som man rätt troligen kan komma undan med och som skulle kunna vara positiv när det gäller att påverka barns syn på mat och ätande?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zofia89
1

Ja, tänker är ju den att jag kommer ta LITE av potatis/pasta/ris.. tycker jag skrev det tidigare ☺ kanske uttryckt mig slarvigt 😊