Rökning och viktökning
En intressant artikel publicerades i Januari. Artikeln berör hur vikten påverkas av att man slutar röka. Nikotin som finns i cigaretter är en stimulant samt aptithämmare. Följande slutsats dras från artikeln:
"…Our preferred estimates suggest that this effect is around 1.5-1.7 BMI units, or 10-11 pounds at the average height…"
"…The long-run effect is around 11-12 pounds, which implies that the fall in smoking explains about 14% of the rise in obesity in recent decades…"
Alltså, genom att sluta röka beräknas man se en ökning i BMI på 1,5-1,7 grader, eller ~5kg i vikt. Detta beräknar man i sin tur kunna förklara 14% av ökningen i övervikt globalt.
Har ni rökt men nu slutat? Ökade ni i samband med avvänjningen i vikt?
När jag gick ner 35kg slutade jag röka. Gick inte upp.
När jag slutade röka fick min kropp spel . Dels blev jag allergisk mot katter , reagerade även på vatten när jag duschade med en klåda i hela kroppen - låg och skakade och grät hysterisk så hemsk klåda var det . Började även öka i vikt så jag la om kosten totalt . När jag hade gått upp 20 kilo så började jag räkna kalorier ca 1200 kcal per dag och träna både på gym och gick minst 1,5 mil om dagen i rask takt plussa även på att jag har ett rörligt och fysiskt krävande jobb . Jag gick inte ner ett hekto . Både läkare och dietist var inkopplade . Till slut gav jag upp och började röka igen och vips försvann 7 kilo . Jag röker än nu under min viktminskning och planerar att sluta röka när jag nått min målvikt . Men den här gången ska jag inte sluta tvärt . Dietisten och läkaren hade bara sett det här fåtal ggr och oftast ökar man 4-7 kilo under ett rökstopp Och även klådan och allergin gick över när jag började röka igen . Var rökfri i 4 månader
Så… om man slutar röka får man räkna med att vara lite hungrig ibland, för att inte gå upp i vikt då? Tills kroppen vant sig av med det?
Heter det De eller Dem?
#3 ja , jag dämpar ofta hungern med en cigarett rökavänjaren sa även att cigaretter innehåller socker
Slutade röka vid nyår och vikten pendlar ett par kilo upp och ner hela tiden, går inte under 59 och inte över 61. Äter bra, tränar ofta och hårt, vill verkligen bli av med de sista kilona. Nikotin förhöjer kroppens förbränning så en rökare förbränner lite mer kalorier än om hen inte rökt, om jag fått rätt information. Tuggar nikotintuggummi och tänker inte sluta med dem för tidigt denna gången då jag trillat dit igen när jag slutat med dem för tidigt innan.
Jag har varit rökfri 13 månader nu (wohoo), tuggade nikotintuggummin i ungefär 6 månader, vilket jag är helt OK med. Tycker inte att det finns någon poäng med att lida i onödan och kanske misslyckas bara för att man är för stolt för att ta hjälp av avvänjningsmedel. MEN man måste kunna sluta med dem också :)
Har tyvärr gått upp 4 kilo sedan jag slutade med NIKOTINET, men det är svårt att säga om det beror på det eller något annat. Hur som helst så hade jag kunnat gå upp ur mycket som helst, att sluta röka är fortfarande något av det bästa jag gjort :)
Min mamma verkar gå upp några kilo varje gång hon försöker sluta röka, men går inte ned dom när hon börjar igen. I hennes fall tror jag dock att det beror väldigt mycket på att hon byter ut cigaretterna mot socker.
//Jessie
Slutade röka vid nyår och min vikt är i princip oförändrad däremot tränar jag nästan varje dag så förväntade mig inte att det skulle röra sig något märkvärdigt..
Tyvärr har dock min mage börjat fungera sämre nu när jag inte röker och har fått återkommande krampanfall vilket jag också fick under ett snusstopp under 2012 så misstänker tyvärr att min mage som tidigare haft problem att bryta ner vissa födoämnen på något sätt stimulerats av tobaken och åter igen försöker berätta för mig att jag inte bör äta något (?)
#6 Även om du har gått upp några kilo i vikt så är det inte på långa vägar lika ohälsosamt som att röka. Jättebra att du har slutat, så sparar du massor av pengar och får bättre hälsa dessutom. Win-win situation alltså.🙂
#8 Jättebra att du har slutat också, så blir det lättare att ha ork att träna, och träningen gör bättre nytta också. Hoppas din mage bättrar sig så småningom när den blir van vid det nya.🙂
An ounce of prevention is worth a pound of cure
Jag har varit rökfri sen sommaren 2009 och jag gick upp ca 7-8 kg trots ökad träning och bättre mat. Jag har en helt annan förbränning idag än vad jag hade när jag rökte, går lättare upp i vikt och har svårare att gå ner.
Så är det för mig men det är nog väldigt individuellt.
Jag börjar röka när jag rätt liten och rökte i över 12 år så det har nog förstört mer än vad jag vill erkänna.
När jag slutade så blev jag sjuk och var sjuk i ett halvår. Jag åkte på luftrörskatarrer, lunginflammationer och var konstant förkyld.
Som mest hade jag 3 olika slemlösande och luftrörsvidgande mediciner och jag tog dessa så länge så läkaren jag var hos undrade om jag hade blivit beroende då hon inte ville skriva ut mer.
Vilken resa.
Idag har jag känsliga lungor, om jag är i närheten av rök så hostar jag mycket och länge och kan bli riktigt dålig.
Min ämnesomsättning och förbränning var riktigt dålig i början men det var också pga att jag bantade för hetsigt så jag bantade mig fetare helt enkelt och efter år av kaloritrappning så försämrades förbränningen ytterligare men jag har fått bukt nu iaf, men det är fortfarande skillnad mot vad det var när jag rökte.