Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmÀnt-viktsnack
LĂ€st 1921 ggr
BumbleB
0

Ingen middag

Hej alla! đŸ™‚

Jag har ett problem och har börjat fundera pÄ en lösning:

Jag kan inte hĂ„lla mig frĂ„n att smÄÀta pĂ„ kvĂ€llarna! Ofta Ă€ter jag middag och sedan kan jag gĂ„ fram och tillbaka mellan bordet och kylskĂ„pet flera gĂ„nger. 

Vad tror ni om att, som lösning pĂ„ problemet, skippa middag över huvudtaget? Kalorierna skenar nĂ€mligen ivĂ€g pĂ„ grund av smÄÀtandet
 Jag brukar trĂ€na pĂ„ mornarna men dĂ„ Ă€ter jag ju frukost innan sĂ„ helt orkeslös borde jag inte vara.

Blir typ som 16:8. Tror ni jag skulle bli hungrig pÄ natten? FÄr vÀl prova men tror ni att det Àr en lösning pÄ problemet? Eller har ni nÄgra andra tips pÄ hur man fÄr bukt med smÄÀtandet pÄ kvÀllen?

Scorpio97
0

Jag har löst det tvĂ€rtom, och tagit bort frukost och lunch. Min första (och oftast enda) mĂ„ltid Ă€r alltsĂ„ middagen. PĂ„ det viset kan jag Ă€ta en sĂ„ stor middag att jag sĂ€llan orkar nĂ„got smÄÀtande. Blir jag Ă€ndĂ„ sugen har jag oftast tillrĂ€ckligt med kalorier "kvar" att jag kan Ă€ta kvĂ€llsmat. 

Beroende pÄ vad det Àr du smÄÀter kan en lösning Àven vara att inte ha det hemma. Det som inte finns i kylskÄpet/skafferiet kan man inte Àta (;

Men det kan absolut fungera att skippa middagen istÀllet, om du istÀllet Àter mer pÄ mÄltiderna innan (: Det beror helt pÄ hur du fungerar. SÄ det Àr bara att prova.

//Jessie

[Giiisella]
0

Jag hade inte hoppat över middagen, men kanske provat att Àta middagen lite senare? Risken Àr nog att om du inte Àter middag, sÄ kommer du förmodligen att smÄÀta Ànnu mer. Och dessutom tror jag kroppen mÄr bra av riktig lagad mat, och inte bara "snacks". NÀr du ÀndÄ smÄÀter, försök t.ex. dÄ ta morötter, cocktailtomater m.m. som snacks!

tlover
1

En annan sak du skulle kunna testa Àr att planera in ett kvÀllsmÄl efter middagen.

SjÀlv Àter jag 6 gÄnger/dag (Frukost, mellanmÄl, lunch, mellanmÄl, middag och sist kvÀllsfika) och sÄ lÀnge jag inte Àter allt för mycket onyttigt hÄller jag mig pÄ en bra nivÄ viktmÀssigt (inte sen jag fick barn men dÄ har jag inte Àtit sÄ nyttigt som tidigare sen dess heller orken Àr inte densamma).

Skulle jag skippa nÄtt av mina mÄl mÄr jag kasst (och tar igen det sen dÄ jag vÀl Àter) men Àter jag dom behöver inte varje mÄl ligga pÄ hundratals kalorier istÀllet.

KvÀllsmÄlet ska dÀremot vara av bra mat, som all annan mat.

l'm back

[LadyK]
0

HÄller med #3 Àt hellre nÄgot lite ordentligt nÄgon timme efter middagen. KnÀckemacka med skinka och tomat, riskaka eller nÄgot annat som ÀndÄ Àr okej Àta. DÄ vet man att nÀr det börjar dra i tarmen mot den dÀr kylen sÄ gör i ordning ett mellanmÄl istÀllet.

[Outlawly]
0

Vad Àr det du smÄÀter dÄ?
Det kanske Àr lÀttare att göra dig av med de sakerna.

TjockaBerta
0

TS

Jag gör likadant. Det jag Ă€ter Ă€r oftast rester frĂ„n middagen. Inte en hel portion men œ-Ÿ ungefĂ€r. Jag lagar det mesta sjĂ€lv och det blir sĂ„ gott sĂ„ jag blir sugen bara av det.

>>>Malum domesticum<<<

AilyAdams
0

Varför smÄÀter du? Är du hungrig eller bara sugen?

Jag skulle försöka komma till rĂ€tta med orsaken till smÄÀtandet. Vad hĂ€nder om du lĂ„ter bli och tar ett glas vatten i stĂ€llet? 

SmÄÀtande Ă€r ofta ett tecken pĂ„ annat Ă€n behov av energi eller nĂ€ring. Är du rastlös? Har du trĂ„kigt? Saknar du nĂ„gon? Stressar du över nĂ„got? Det Ă€r sĂ„ mycket som gör att vi "tröstar oss" genom att Ă€ta utan att ens vara medvetna om det.

Det tog flera veckor för mig hos en psykolog innan jag sĂ„g sambandet mellan orsak och verkan för mitt smÄÀtande och ibland Ă€ven frosserier. Jag visste att det var kopplat till Ă„ngest, men vad gav mig Ă„ngest? Även om jag nu vet om mina problem och varför jag fĂ„r dem, sĂ„ tar det mycket kraft att medvetet agera mot mina inlĂ€rda vanor.

Jag hoppas du hittar en lösning som passar dig. Det Ă€r jobbigt nĂ€r man gör saker samtidigt som man Ă€r fullt medveten om att de Ă€r dĂ„liga för en. Lycka till! â€ïž

Heter det De eller Dem?