Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 3381 ggr
Sara:)
0

Att bara äta på kvällen

Folk har sagt att om man bara äter på eftermiddagen/kvällen så går man inte ner i vikt för att man svälter kroppen under dagarna och sen samlar den på sig allt den får, är det sant? Undrar också vad som ungefär är för lite kalorier per dag?

smellcaramell
0

Äter man inte regelbundet så kommer kroppen spara all energi den får i fettceller istället, hur länge man kan fasta är olika från person till person, lika så hur många kalorier som är för lite. Ofta kan man behöva mixtra en del med både kost och motion innan man hittar det som passar just en själv.

Scorpio97
0

För mig är det inte sant i alla fall, jag går ner mest i vikt när jag bara äter middag och ev kvällsmat. Det är det som fungerar bäst för mig helt enkelt, både gällande vikt och hur jag mår. 

Hur mycket kalorier du ska äta är jättesvårt att svara på. Det beror på väldigt många faktorer som exempelvis ålder, kön, vikt, aktivitetsnivå och gener. Jag började på 2000 kcal och minskade 100 kcal i månaden tills jag nådde en nivå där jag började gå ner i en lagom takt. Jag äter runt 1500 kcal per dag nu. Personligen skulle jag inte äta mindre än 1300 kcal. 

Så prova dig fram, både när det gäller hur ofta/när du ska äta och hur mycket du ska äta.

//Jessie

[Túrwen]
0

Spelar ingen roll när på dagen man äter så länge man får i sig mindre än vad man gör av med om man vill gå ner i vikt. Jag brukar försöka att inte äta så mycket nära sänggående eftersom att jag får energi av mat och får svårare att sova samt blir lätt illamående.. Föredrar att lägga mitt största mål vid frunch som jag kallar det direkt efter träning på morgonen omkring 10-11 snåret.. men det är upp till en själv!

Jag ligger på omkring 1600 kalorier per dag som det är nu och tränar 5-7 dagar i veckan.. det är inte att rekommendera för alla men som det är nu har jag svårt att gå ner i vikt. Låg på omkring 1900-2000 tidigare men stannade liksom i vikt och därför kommer jag nog äta mer så när jag gått ner till min matchvikt..

Daybreak
0

Äter bara en gång om dagen. Ligger då på omkring 1500 kalorier. Under 1200 kalorier skulle jag verkligen definiera som för lite, så under där bör man aldrig gå. Att kroppen skulle lagra in mer kalorier bara för att man äter oregelbundet är 100% en myt och inget annat. Googla "Periodisk Fasta" och läs in dig på det sympatiska/parasympatiska nervsystemet om du vill ha mer info. (:

[LadyK]
0

Jag äter när jag är hungrig, oftast två mål mat om dagen, frukost ganska sent då jag gärna är uppe någon timme innan och sen en sen middag på kvällen, och något litet till kaffet på kvällen, riskaka med honung är min klara favorit men ibland blir det ett litet choklad eller en maräng. Har räknat kalorier och totalt sabbat min ämnesomsättning så just nu har jag ett hum om hur mycket jag äter men räknar inte.

Zepp
1

Man bör äta minst en gång om dagen.. iallafall minst varannan dag!

Det tar veckor utan mat innan kroppen svälter, iomed att vi har hundratusentals Kcal lagrade som fett att använda som energi.

Då är snarare andra saker som vitaminer, mineraler och spårämnen mer kritiska!

Dvs det handlar mer om vad du äter än hur ofta du äter!

Så länge man äter riktig mat.. dvs undviker cirka 80% av butikerna utbud så kan man äta när man är hungrig och så ofta/sällan man vill!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

AilyAdams
1

Jag bryr mig nog inte så mycket om när på dagen jag äter. Nu är jag ju del av en familj och vi försöker samlas för att äta tillsammans åtminstone en gång om dagen, och då blir det nästan alltid på kvällen då vi äter middag. Har svårt att tänka mig att det skulle påverka något så länge där är ett energiunderskott, om vi nu pratar viktminskning vill säga.

Heter det De eller Dem?