Vilket är sämst?
Vad tror ni är sämst att äta om man bantar. En kebabpizza eller 3 hg plockgodis?🙂
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
Kebabpizza förmodligen då det är mer kcal i det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hmm…..men samtidigt är det ju så mycket mera socker i godis….knepigt det här🤔
Värmland"
Ta en kebabsallad istället ;)
Pizzan innehåller förmodligen mer kalorier, så rent allmänt skulle jag tro att den är sämre. Men det beror ju på vilket godis du äter, och hur stor pizzan är också. Är plockgodiset mest choklad och det är en liten pizza, kanske pizzan innehåller färre kalorier.
För mig personligen skulle dock godiset vara värre, eftersom jag triggar på socker och förmodligen skulle jag mycket svårare att inte äta mer onyttigt efter godis än efter en pizza. Sen skulle jag säga att godiset är onyttigare.
Händer det bara någon gång ibland, spelar det förmodligen ingen roll vilket du väljer, utan ta det du gillar bäst (:
//Jessie

Bägge är sämst fast av olika anledningar.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag skulle nog inte äta något av det eftersom att det ena innehåller gelatin och det andra gluten.. Men hade valt pizzan om den varit glutenfri helt enkelt eftersom att den innehåller mindre e-ämnen och konserveringsmedel och liknande…Har ätit glutenfri take-away pizza en gång endast de senaste tio åren och då räckte det med två slices för att jag skulle bli mätt och då njöt jag och åt långsamt tills dess att jag var lagom mätt.. Det var en fantastisk upplevelse att kunna säga åt hjärnan "Nej nu är jag nöjd".
Godiset är sämst. Man kan göra nyttigare pizzabotten på annat än vetemjöl
Gjorde en snabbkoll och pizzan och 3 hg plockgodis är ungefär det samma när det gäller kalorier (ca 1500 kcal). Tror jag backar🥵
Värmland"
Ingendera av de där är ett särskilt smart val. Om man försöker gå ner i vikt så får man nog se sig om hälsosammare alternativ eller så får man skylla sig själv.
Det finns en massa annat gott som man kan äta som är dessutom hälsosammare. Det är inte så svårt. :)
Tänkte bara att jag kunde unna mig något gott någon gång😕
Värmland"
#10 Gör hemmagjord pizza? =)
#10 Pizza är ju inte så onyttigt om du bara tar bort brödet. :) Då har du ju tomater, ost å kött kvar! :)
Annars kan man göra pizza med en botten gjort av ägg och färskost. eller med mandelmjöl. Så blir det inte onyttigt :D
Men lägg av….pizza utan deg är väl ingen pizza?😎
Nej, nu menar jag en riktig flottig och god kebabpizza köpt på en pizzeria….annars kan det kvitta!!
Värmland"
#13 Blomkålsbotten?
Blääääh🤮 Det ska vara riktig pizzadeg!!!😃
Värmland"
#15 Gillar inte heller det men tänkte att det kunde vara ett alternativ ;)
Eller då göra glutenfri hemmapizza :)

Varför måste endast onyttig mat vara gott och något som man vill unna sig?
Det finns ju en massa annat gott man kan mumsa i sig som också är någorlunda hälsosamt.
Ikväll sitter jag och mumsar i mig morötter och gurka med dipp. Sanslöst gott. :D
Jag mumsar på torkat kött :)
Troligen godiset eftersom det i princip består av 3hg socker. Kebabpizzan har ju dock en touch av vettiga ingredienser, t.ex en aning protein. Men mängden ost och vitt mjöl är ju inte helt kalas.
Hade alla gånger valt pizzan för den dagen jag orkar äta en hel har inte infallit än så eftersom halva pizzan blir ståendes har jag ätit hälften av de kalorierna. Godis däremot kan jag lätt äta 3 hg. Sen min glutenallergi har jag på grund av det valt bort pizza och äter sallad istället, mycket av smågodiset går också bort på grund av det. Kan inte plocka godis om för någon tex tagit lakrist med "sleven" innan jag ska använda den reagerar min mage katastrofalt. Blir jag sugen på godis idag är det Goody som gäller.
#17 Me like! 😃
Är inte så förtjust i pizza, men det där såg riktigt gott ut.
Heter det De eller Dem?
Jag skulle välja pizza av den enkla anledningen att den förhoppningsvis innehåller lite mer näring än 3 hg godis.
Heter det De eller Dem?
Jag skulle välja pizzan. Lyckas i princip aldrig få ner en hel pizza, utom om jag sprungit i skogen en hel dag, då kanske. Godiset är lättare att äta upp, och dessutom innehåller det ju mest bara socker. Pizzan innehåller ju betydligt bättre saker än rent socker.
Hahaha….jag kan nästan äta 2 pizzor😃Men jag avstår!!
Värmland"
#25 Håller med dig där.. inga större problem. Haha! 😃
Jag åt 1,5 igår kan man säga…..för där jag brukar köpa pizzor är dom jättestora😃
Värmland"
#27 Så himla gott! Jag äter inte pizza längre, varken magen eller min värk mår bra av det så jag skippar. Men det är ju supergott!
Japp, det är smaskigt…..men man går ju upp ett par kilo efter en sån pizza😕…..men det var det nästan värt!😈
Värmland"
#29 Livet har sina goda stunder - men vi kan välja stunderna med måtta så det inte blir för mycket - och då är det verkligen värt det tycker jag. Själv drog jag i mig både snickers och vin i helgen. Det var sååå värt det. Men nu är det på´t igen och vara nyttig. :-) Kör fastedag idag.
Ja, men nu blir det lång tid tills nästa sånt snedsteg för min del. Gick upp allt jag hade gått ned på över en vecka på bara en måltid😃
Värmland"
#31 Snabbt upp - snabbt ner. Största delen hamnar i toaletten på bara ett par dagar, resten går du ner inom en vecka. Så brukade det vara för mig och min kropp var väääädigt långsam på att förbränna saker och ting förr. :-) Man går inte upp så lätt i fett som tur är. :-)

Han gick ner 43 kilo på en pizzadiet
http://nyheter24.se/nyheter/udda/828780-han-gick-ner-43-kilo-pa-en-pizzadiet
#33 Vad innehåller den pizzan tro? Gissar att det inte är min favvo…Inte för att det är en diet jag skulle vilja prova, men ändå.

Jag skulle helt klart ätit pizzan. Då har jag ju ätit middag. Skulle jag äta godiset så skulle jag ändå behöva äkta ett mål mat efteråt
>>>Malum domesticum<<<
#34 Det vill vi inte veta?😃
Värmland"
#34 Stod i artikeln av de 2700 kcal han åt per dag bestod 600 av dem pizza. Troligen innehöll pizzan som alla annan pizza, mycket ost och bröd, där han komplicerade med annan mat för att få i sig nödvändiga näringsämnen. En kost på endast pizza hade troligen ingens kropp mått bra av, iom dess näringsinnehåll 😛
#37 Beror ju helt på vad pizzan innehåller. Ser vi exempelvis till capricciosa så får vi på ett intag av 2700kcal 100% RDI av vitamin A, B1, B2, B3, B12, E, fosfor, kalcium och zink. ~90% RDI av vitamin B6, kalium och selen. Vitamin C, D, järn och magnesium är vad som behöver kompletteras.
http://matkalkyl.se/se-pizzacapricciosaroktskinkarestaurang.php
För medelmannen är en pizza inte så jättefarlig näringsmässigt, men eftersom kvinnor generellt har ett lägre energibehov så kan näringstätheten i pizza vara ett problem.

Pizza är gott.. Meatzza är dock godare!
Vågar inte äta något av dem för om jag gick ner 43 kilo så blev jag bara skinn och ben.
#38 Självklart, poängen var ju att det finns bättre och sämre alternativ. Whatever floats your boat.
#36 Haha! Nä, troligen inte.
#37 Jag är inte blind Majbot. Jag läste det. 😉
Undrar bara vilken pizza det var, för min favvo pizza innehåller mer än 600 kcal. Men han kanske inte åt en hel pizza.. Det framkom inte va? 🙂
#41 Framgick inte att du läst artikeln, på din fråga verkade det inte så 😉 Artikeln verkar ju vilja få det att låta som att det är en "vanlig" pizza, det är ju iallafall det intrycket den ger. Så troligen åt han bara någon skiva och inte en hel 😃 Exakta siffror framgick inte nej.
#42 Nä, jag undrade ju bara vad pizzan innehöll. Så om jag läste artikeln eller inte spelar väl ingen roll i sammanhanget eftersom det inte framgick av artikeln. Du gav ju mig inte svar på min fråga. 😇
Men det spelar ingen roll, svara får du gärna göra! 🙂Nu vet du det iaf, jag läste artikeln men vet lika lite som du ändå. 😃
Undrar fortfarande vad det är för pizza. Det som syns på bilden känner jag inte igen. Den set klen ut, inte som min smaskiga jag brukade beställa. 😛
#43 Jo jag svarade att det högst troligen handlade om att han åt en del av en pizza och inte en hel pizza eftersom en i snitt innehåller en i snitt 1600 kcal+. Men vill du veta exakt innehåll får du väl höra av dig till författaren av artikeln 👍
#44 Nä, du gav mig inte svar på min fråga. Jag undrade som sagt vad det var för pizza… Men som sagt, det spelar ingen roll. Det var mest en undran, en fundering jag hade.
Troligen är det som du säger ja att han åt en del av en pizza. Men tittar man på bilden så ser den rätt light ut om jag jämför med min. Så undrar vad det är för sort. Det kanske inte innehåller så många kalorier.
#45 Försökte väl svara så gott det gick utifrån det lilla som stod i artikeln 😃🤐

Angående eventuella synfel eller problem med läsförståelse tar jag inte ställning till men det står klart och tydligt att det gäller pizza Margherita.
>>>Malum domesticum<<<
#46 Det är ok! 🙂👍
#47 A! Där ser man! Är kanske blind då trots allt. 😉

😂
>>>Malum domesticum<<<

Klart att man ska unna sig, men måste det vara så stora mängder? 3 hg godis är ju jättemycket! Varför inte ta bara några bitar?

Pizzan har blivit en del av svenska husmanskosten. Ändå ger den så många dåligt samvete. Sluta med det - här är 8 bra anledningar att äta pizza!
http://mittkok.expressen.se/lista/pizza-9-anledningar-att-ata-det-med-gott-samvete/
#51 Det finns massor av nyttigare val än pizza. Dom där punkterna måste vara skrivna av någon som försöker rättfärdiga sämre val.

😉😃
Själv skulle jag ha valt lösgodiset helt enkelt för att jag aldrig i livet skulle få i mig så mycket som 3hg på en och samma dag. Jag brukar ha svårt att få i mig 1 hg.
En pizza går lätt ner däremot (även om jag aldrig testat en kebabpizza).
Varför så mycket undrar jag med, köp mindre godis (av en finare och godare sort) eller dela pizzan med en vän (och dryga ut med sallad). Bara för att man unnar sig behöver det inte betyda att det måste vara mycket (eller onyttigt).
Ät förresten inte pizzan el godiset framför TVn eller liknande utan tänk på vad du äter när du äter det, du får ut mer tid till att njuta och du blir nöjd snabbare.
l'm back
3 hg godis är inte så mycket…..inte för mig iaf. Det är vad jag brukar sätta i mig när jag äter plockgodis😎
Värmland"
#55 Jag brukar äta 50-100g
l'm back
Ja, när jag åt godis var 200 g choklad inte så svårt att få ner. Inte 400 g heller. När jag mådde som sämst kunde jag lätt sätta i mig över 10000 kcal i form av godis utan problem, plus mat och kanske fika. 😞
Heter det De eller Dem?
Jag har ätit många aladdin-chokladaskar i mina dar. Inga problem att sätta i sig allt själv på en kväll😃 Det var riktigt besvärande om jag blev tvungen att bjuda nån som kom på besök. Jag ville ju äta allt själv haha
#58 Jo, det har jag också lyckats med några ggr😃 Jag kan inte stoppa hur mycket jag än har hemma. Så nu undviker jag att ha nåt hemma och det är 1 mil till närmsta affär!
Värmland"

Mm.. tanken på att köpa hem sådant som kan vara bra att ha om man får besök motverkas utav att det oftast är slut när man väl får besök!
Jag tycker det är en väldigt underlig värld.. där så gott som allt som jag köper hem i matväg/ätbart äts upp av mig själv förr eller senare.. hur kan det komma sig?
och här sitter jag med en halv godispåse hemma utan att ens vara sugen, jag mår rent utav illa då jag läser vad vissa får i sig (inte att andra är äckliga, jag skulle bara må illa själv om jag åt det).
Mat däremot el salta snacks går det ner nästan hur mycket som helst utav… och te då såklart. Som tur är så är det sista nyttigt annars hade jag väl sett ut som jabba da hut.
l'm back

Mmm är fortfarande inne på konsekvenserna av Pizzadieten!
Vågar inte chansa så mitt råd är fortfarande max en (1) kebababpizza om dagen.. kompletera med lösgodis om vikten rasar för fort!?😮
lol @ Zepp 😃
Heter det De eller Dem?

😉
Erkänn att det hade varit bra om det funkat!🤤