Nyttigare dipp?
Nu känner jag mig tillräckligt motiverad för att börja ta itu med min vikt.
Tänker inte köra någon diet utan minska mängden mat, mer grönsaker också tänker jag äta kvarg till frukost/mellanmål.
Men dem här lördagschipsen…. min stora last, skulle lugnt kunna trycka i mig 500 g själv, självklart med dipp 😕
Tänkte byta ut chipsen mot morötter/blomkål men dippen då?
Älskar hot & sweet dippen, finns det nåt liknande man kan göra själv?
MVH Erika :)
Jag gör dipp på turkisk yoghurt och blandar i dom kryddorna jag är sugen på. Oftast massa vitlök, men även chili eller örter brukar passa bra. En liten mängd grillmarinad kan också vara väldigt gott att blanda i.
Är det OLW Hot & Sweet dippmix du menar? I så fall är innehållsförteckningen: Socker, maltodextrin, modifierad stärkelse (E 1412), salt, kryddor, jästextrakt, tomatpulver, smakförstärkare (E 621), surhetsreglerande medel (E 330), vegetabilisk olja, kryddextrakt (cayennepeppar, gurkmeja, paprika), arom.
Så jag skulle helt enkelt prova med kryddorna som står där: salt, tomatpulver, cayennepeppar, gurkmeja och paprika. Personligen skulle jag nog lägga till färsk chili också, men det är ju för att jag gillar det. Jag har aldrig ätit den dippen så jag vet inte riktigt hur den smakar. Sen kommer det ju inte smaka exakt lika som den köpta, men om man provar en massa borde man kunna få till något liknande (eller godare).
//Jessie
Gör dipp på alpro soyghurt. Ett mycket nyttigt alternativ som jag använder mig av varje gång chipsskålen dyker fram :D
Man kan göra sin egen dipp med grillkrydda och kvarg :) Funkar alldeles utmärkt!
Vad gäller chips om du vill ha något som är mer rätt i konsistensen kan man äta beef jerky ibland eller göra egna knaperstekt bacon som man kan äta som snacks!
#0 Att dippa i bearnaise är gott :) Gör gärna egen (äkta) på smör.
Majonnäsbaserade såser kan man också göra. Gärna med olivolja (eftersom rapsolja innehåller stor andel inflammatoriska omega6)
Annars så gräddfil som du kryddar själv? (om man nu anser att mejeriprodukter är nyttigt)
Turkisk, rysk eller grekisk yoghurt funkar också att krydda.
#3 grillkrydda är ofta inte speciellt nyttigt
http://knorr.se/produkter/kryddor-orter/kryddor/#kott-och-grillkrydda
Salt, smakförstärkare (mononatriumglutamat), stärkelse, jästextrakt, curry 3,7%, vitlök 2,8%, paprikapulver, vitpeppar, örter (bl.a. persilja, dill), lök, solrosolja, krydda. Kan innehålla spår av gluten, mjölk, ägg, selleri och senap.

En god sås som vi brukar köra är ett par soltorkade tomater och vitlök nedmixat i creme fraiche. Kan tänka mig en chili i det också för lite sting. Salt efter tycke och smak :)