Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 914 ggr
Sara:)
0

Är det lagom?

Är det lagom att äta 900 kalorier per dag för att gå ner i vikt? Elr är det för lite?

[Túrwen]
0

Skulle säga att det är allt för lite.. inte ens nog för att hålla igång kroppens organ. Skulle snarare räkna ut BMR + aktivitet för att uppskatta hur mycket din kropp förbrukar för att hålla vikten och du märker genast att du äter för lite. Jag har ett BMR ( basal energi förbränning vid vila) på 1400 kalorier eftersom att jag är en hyfsat kort kvinna men sedan springer jag 1-2 mil  5-6 dagar i veckan och jobbar extra en del där jag är aktiv så min kropp drar ungefär 2200 +/- kcal per dag. Brukar försöka snitta runt 1700-1800 för att gå ner i vikt vilket är rätt så lagom. Men hur som helst så äter du nog för lite :)

0

Jag är 170 lång och väger 67. Tränar aldrig, och vill bli smal till sommaren. Det var därför jag tänkte att det kanske är rätt mängd :)

Karmatarerskanise
0

Alldeles för lite!! Du är ju inte överviktig ens.

Vi stödjer inte ohälsosam viktminskning här inne. Istället för att sluta äter kan du styrketräna för att forma kroppen.

0

Grejen är att det är fler än en person som berättar för mig hela tiden hur tjock jag är och att jag borde gå ner i vikt, och jag tycker själv också att jag är väldigt tjock. Plus att som jag sa innan så rör jag mig inte så mycket och då kan man ju heller inte äta lika mycket

Karmatarerskanise
0

900 är för lite oavsett. Prova 1600 om du tänker banta.

Jag undrar vad det är för personer som sagt det till dig?

0

Min mamma mest (är 14 o bor hemma) och sen några andra i min familj. Kan jag prova 1200 då?

Karmatarerskanise
0

Tråden kommer tas bort. Läs gärna reglerna. Minst 16 år för att skriva om bantning här.

Gå och prata med skolsyster för hjälp med vikten.

Sindri
1

OK - men nu är det så att om du svälter dig så kommer du att väga ännu mer ett tag efter att du har slutat svälta dig. Varför? Jo, din kropp tror att tillgången på mat är dålig så nu är det bäst att lägga upp rejäla förråd.

Det finns också något som heter basala energibehov och det är det som kroppen gör av med bara för att dina organ skall fungera.
Av ditt totala intag  använder levern 30%, hjärnan 20%, hjärtat 10%. Njurarna tar ca 7%, cellbildning, andning, blodomlopp och kroppstemperatur använder ca 15%. Kvar till musklerna i vila blir då 18%.

Allt detta bygger på att du äter så mycket som just din kropp behöver. Du kanske också kan räkna ut att några kilometer jogging hit eller dit inte har den största påverkan på din vikt.
Om du svälter dig, vilket organ tycker du då skall bli utan energi. Levern? Hjärnan?

Det du skall göra är
1) att strunta i vad andra tycker om din kropp
2) se till att du äter rätt saker, godis och junkfood kan du skippa.
3) börja styrketräna. Har du mycket muskler ökar ditt basala energibehov, och -du får en snyggare kropp.
4) läs på om näringslära, lär dig vilken mat som är bra och se till att din mamma handlar hem sånt

Att svälta sig är ett bra sätt att förstöra sin kropp, kanske få problem med inre organ, få sköra naglar, dåliga tänder, livlöst hår, dålig hy, och att (förmodligen) få livslånga viktproblem.

Inlägget är låst för nya kommentarer