varför går jag inte ner i vikt??
Jag är en tjej, 3 barns mamma som väger 79 kg till mina 165 cm.
Jag har sedan 5 januari, ätit bra. och tränat på gym 3-4 ggr / vecka.
Jag äter kvarg + minikeso + blåbär till frukost eller tar en dietshake.
Till lunch äter jag antingen allevo soppa eller sallad med lax eller kycklingfile.
Efter jobb äter jag mat hemma, och de dagar jag tränar äter jag inte utan tar en proteinshake efter gymmet. Helgerna blir annat att äta, men det är oftast ägg och ngn fralla till frukost. Unnar mig godare mat till middag. Men jag äter inte mycket. Jag frossar inte i godis elelr choklad, det bekommer mig inte alls.
Träningen är oftast bodypump + spinning. På gymmet dricker jag 0,5 l vatten + 0,5 l aminodryck BCAA.
Men ändå går jag inte ner vikt!!!! :( :(
Tillskott tar jag Burn, D vitamin, CLA och omega 3.
Jag har ett stressat liv, med jobb, och 3 barn. och kanske stressar mig själv med viktminskningen . Men… Kan det kanske vara något annat som är fel?
Jag har varit hos läkare och tagit sköldkörteltest och det var normalt.
Jag blir tokig….
Du verkar stressa kroppen både med mat och yttre påfrestningar. Du som tränar så mycket behöver energi. Var inte rädd för att lägga till kolhydrater skulle jag säga.
Varför äter du inte om du tränar? Låter ju jätteskumt. Kom ihåg att mat+vila är lika viktigt som träning om man vill få resultat.
Låter som du äter för lite.
Tror också du äter för lite, speciellt på morgonen. Tänk också på att när i början så bygger du ju en del muskler, och de väger mer än fett. Så det kan ha skett ändringar i kroppen som inte syns på vågen ännu.
Muskler väger inte mer än fett, 1 kg muskler väger lika mycket som 1 kg fett, MEN, muskler tar mindre plats än vad fett gör.
För att förbränna måste kroppen ha tillräckligt med bränsle. Ditt dagliga kaloribehov är ca 2400 kilokalorier och är ett ungefärligt riktvärde för hur mycket energi du förbrukar under en dag. Dra bort ca 500 kcal för viktminskning, alltså 1900 kcal. 5-6 mål per dag.
#4 Just därför väger muskler mer än fett. Precis som bly väger mer än bomull.
Man går inte ner i vikt mindre för att man äter mindre… Tvärtom. Går du inte ner äter du antagligen för mycket om du inte har någon hormonell störning vilket är väldigt ovanligt, när man inte tillför energi måste kroppen ta energin från sina reserver. Jag tror du missar någonting som du äter omedvetet, kanske provsmakar lite för mycket på maten när du lagar den, tar en frukt, dricker en latte, tar en extra skiva ost när du brer mackan, har mjölk i kaffet.
Du säger att du äter lite på helgen. Lite är väldigt subjektivt. När jag säger att jag har ätit lite är det kanske en macka och någon frukt på en dag (otroligt dålig på att äta vissa dagar, detta är inte normalt och det är jag medveten om) har jag ätit tre små portioner är det mycket för mig (typ 1 macka till frukost, någon potatis och böngryta till lunch och kanske en sojaproteindrink och en frukt till kvällsmål). En annan person kanske säger att den äter lite om den äter som när jag äter mycket om du förstår?
Men om du äter som du säger och att dina helger är på åtminstone balans kommer du nog att gå ner, ge det lite tålamod!
Alltså ett ämne kan inte väga mer än något annat, det kan bara ha en tätare massa. 1 kg bly väger exakt lika mycket som 1 kg bomull men tar otroligt mycket mindre plats.
Muskler och fett likaså, muskler tar mindre plats men 1 kg är fortfarande 1 kg.
#7 Man säger till och med det i läroböckerna i skolan. Att bly är tyngre än bomull. Då menar man ju självklart att tex en liter bomull är fruktansvärt mycket lättare än en liter bly.
Tror nog alla förstår att ett kg är ett kg.
Ja det stämmer men det du då mäter är massa inte vikt. Men att muskler väger mer än fett stämmer inte de har olika massa.
Jo du kan väga dessa.
#9 I folkmun väger fett och muskler olika mycket. Jag har hört det så många gånger och bryr mig inte längre. Jag förstår vad som menas och det tror jag är viktigast.
Heter det De eller Dem?
#6 Äter man för lite går man inte ner i vikt, lika som man inte går ner om man äter för mycket.
#13 Jag tror de flesta vet vad det innebär, det förändrar dock inte hur människor skriver och använder orden. Du är förmodligen intelligent nog att förstå vad de menar utan att hålla en lektion i fysik.
Det är ungefär som med dialekter. Även om någon pratar med en annan dialekt är du intelligent nog att förstå vad personen säger ändå.
Heter det De eller Dem?
#14 Helt rätt. Men ibland undrar jag om detta med att använda uttryck fel kan ställa till det för oss. Lämnar tråden med detta.
#12 Om det var sant skulle det inte finnas någon svält i världen… 🤔
Heter det De eller Dem?
#17 Då menar du att det är för lite mat för att kroppen ska förbränna optimalt? Misstänkte att det var något sådant du menade men var inte helt säker. ❤️
Minskar man ytterligare, vilket inte är ett dugg hälsosamt, så går man ner igen, för det finns bara så många funktioner kroppen kan hålla igen på för att vi fortfarande ska fungera. 😕
Heter det De eller Dem?