Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: kost
Läst 1208 ggr
Aniara14
2

Professorn sågar blodgruppsdieten

Att anpassa sin kost efter vilken blodgrupp man tillhör är viktigt och hälsosamt, och kan t.o.m bota flera allvarliga sjukdomar enligt vissa, medan andra avfärdar det som "nonsens, trams, kvacksalveri, lurendrejeri."

Lyssna här för mer om detta ämne.

Denna diet behandlades även i en artikel i Läkartidningen.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

jiim
1

Det låter faktiskt lite hokus pokus :)

Skulle kroppen reagera på livsmedel olika pga. blodgruppen? Låter ganska osannolikt…

kvacksalveri var ett nytt ord till mitt ordförråd :D

Karmatarerskanise
0

Jag tror inte på att man går ner i vikt och botar sjukdomar genom äta  en viss diet för sin bblodgrupp.

[LadyK]
0

Det är väl så med alla dieter i princip, det funkar för vissa och inte för alla. Finns ett helt gäng artiklar om hur farlig LCHF är trots det är det en väldigt populär diet.

Ställer mig inte på någon sida i detta, än i alla fall, har precis börjat med blodgruppskost och har än så länge tappat ett antal kilo och omfördelar fett/muskel procenten i kroppen minskar fett ökar muskler, plus att jag mår betydligt bättre. Men tänker ge det ett par månader innan jag utvärderar hur det fungerat för mig.

AilyAdams
0

Jag säger nog inte heller något i frågan. Men att följa den alltför väl kan vara förenligt med livsfara, i varje fall om man är blodgrupp A och jordnötsallergiker. Att påstå att allergin egentligen inte är en allergi kan ju bli riktigt farligt. Åsikter och en persons erfarenheter är dålig vetenskap.

Googlade lite på ämnet och enligt Ulrika Davidsson verkar det som om jag ska äta LCHF eftersom jag är en nolla. 😉 http://ulrikadavidsson.se/blodgrupp-0

Heter det De eller Dem?

AilyAdams
0

#1 "kvacksalveri var ett nytt ord till mitt ordförråd"

Grattis! Varje dag vi lär oss något nytt är en bra dag.  🙂

Heter det De eller Dem?

AilyAdams
0

#2 Nej, läste man artikeln så kunde det ju t.o.m vara förenat med livsfara… 😕

Heter det De eller Dem?

AilyAdams
0

#3 Enligt blodgruppsdieten skulle jag äta LCHF. I varje fall enligt Ulrika Davidssons guide. Och om den är farlig så talar det ju emot blodgruppsdieten också. 🤔

Heter det De eller Dem?

[LadyK]
0

Är själv nolla och äter enligt blodgruppsdieten, dock inte så mycket fett som LCHF långt ifrån. Får inte äter ost gjord på komjölk, några som helst mjölkprodukter förutom soja mjölk. Äter så gott som alla grönsaker och massa frukt ej svamp eller citrusfrukter.  Äter massa kött, fisk och fågel det stora där är inget griskött. Hamnar inte i ketos och mår inte bra av att vara i ketos så detta funkar för mig. Håller med om att en del är galet som detta med jordnötter men det är även en kass översättning, jag har valt att läsa boken på amerikansk/engelska och uppfattar inte stycket så. Har lämnat boken nu och kan tyvärr inte återge det exakt.

AilyAdams
0

#8 Jo, det kan vara så med översättningar och tolkningar. Där finns alltid språkliga skillnader som är svåra i översättningen.

Heter det De eller Dem?