Hur ska jag göra...
Hej! Jag känner att jag vill förlora några kg nu, väger 60kg till mina 160cm. Mer än någonsin, men inte mycket nä. Kroppen är dock inte fin och jag tänker inte visa mig i bikini som jag ser ut nu, i sommar. Därför tänker jag kämpa nu. Till problemet hör att jag inte tänker börja gymma , dels för det är det tråkigaste man kan göra och dels pga kostnaden. Kan börja ta promenader, vad mer? Övningar hemma? Vad äter ni till frukost? Lunch? Mellanmål? Tänker inte stå och tillaga nåt på morgonen till frukost, det ska gå snabbt.
Trädgårdsarbete är jättebra styrketräning, speciellt grävning och stenkånkande. Har du ingen egen trädgård så kan jag garantera dig att du känner någon som har det som gärna tar emot gratis hjälp nu i vår.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ja i år blir det mycket sånt, flyttade hit förra sommaren så i år ska jag röja ute på gården, göra rabatter m.m. :) Funkar helt seriöst inte att googla på detta, alla sidor säger ju emot varandra. Vissa säger att man kan äta nötter, andra säger att man inte ska det. En del säger att man ska träna hårt och andra säger att det räcker att äta rätt och ta nån promenad om dagen. En del säger att man inte ska äta efter kl 18, andra inte. En del säger att magen blir uppsvälld av för mycket frukt, andra sidor säger att det är sååå bra med frukt…
#2 Det är för att vi alla är olika, så du får prova dig fram. Men ett tips är att börja med den kostregimen som innehåller sådant som du faktiskt gillar, det blir lättare då.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Har iaf bytt ut saften jag alltid brukade dricka mot vatten, men vatten är äckligt och därför dricker jag mindre nu… läste att det är viktigt att dricka mycket vatten. (Varför?)
Har även nu i typ två veckors tid ätit en del frukt, men nu läste jag ju att det gör magen svullen, och min mage känns faktiskt svullen. Ska jag sluta äta frukt? Äta mindre frukt? Brukar väl bli en banan och några vindruvor eller en clementin på kvällarna och ofta har jag med nån frukt (oftast clementin) till jobbet också. Kan hända att det blir nån frukt mer också nån dag. Trodde jag var duktig som valde det istället för typ godis eller en macka. (Fast ibland är det för gott med en macka och det blir en eller två hårda knäckebröd med smör och ost och oftast sån där jaktkorv man kan köpa som pålägg. ^^
Problemet är ju också att det jag tycker är gott är oftast onyttigt.. äter tex aldrig grönsaker till middagen haha.. Har vi gurka hemma brukar jag ha det och ost som pålägg på smörgåsarna.
#4 Har du provat gurkvatten? Det tycker jag är jättegott. Det borde gå att göra på gurkört också (mycket lättodlad ört att odla) eller kanske mixa med lite mynta osv? Iste är ju också det en möjlighet, man måste ju inte ösa i socker. Något jag gjort några gånger är "raw" lingondricka. Jag mixade lingon med vatten och lät det dra en stund innan jag silade av det.
Vatten är viktigt, kroppen fungerar inte optimalt utan det och du kan göra mer skada än nytta under träningen.
Ja, gurkvatten ska jag nog börja med faktiskt. Köpte hem gurka igår. :) tack för dina tips. Har dock varit olydig idag och igår, köpte godis till helgen.. hur får jag bort sötsuget?
#6 "Problemet är ju också att det jag tycker är gott är oftast onyttigt.. äter tex aldrig grönsaker till middagen haha..
Har vi gurka hemma brukar jag ha det och ost som pålägg på smörgåsarna."
Tänk på att gurka, tomat och isbergssallad är mest bara vatten och inte innehåller så mycket av varken vitaminer eller mineraler. Det är mest bara bukfyllnad.
Sen bör du nog skippa bullarna å bröd. Ta istället smör på några ostskivor samt kanske lite korv på? Mycket nyttigare.
Vad gäller din fråga i första inlägget vad man ska göra på morgonen så är det enkla svaret att du inte behöver göra någonting alls. Det är ju utmärkt att hoppa över frukosten om du nu vill tappa några kg :)
#9 Korv är absolut inte nyttigt, tvärtom.
Googla på "charkprodukter cancer" så kommer du förhoppningsvis på bättre tankar. Innan det är försent.
An ounce of prevention is worth a pound of cure
Googla charkprodukter cancer och kolla efter datum, klicka upp den senaste WHO rapporten från oktober 2015.
"– Jag har förstått att det blivit stor upprördhet på en del håll i världen. I Sverige blev det rätt nyanserat, kanske eftersom vi redan 2014 gjorde kopplingen mellan rött och processat kött och cancer i våra kostråd, säger han.
De som äter charkprodukter varje dag och kommer upp i flera hundra gram i veckan gör klokt i ändra på sina vanor, menar han.
– Ät mer varierat; mer frukt, grönt, fisk och kyckling, och tänk på storleken på portionerna, säger Rickard Bjerselius."
I lagom mängd är alltså inte charkprodukter något överdrivet farligt, skrämsel propaganda av våra stora tidingsdrakar om igen.
#10 Ja du har rätt i att man bör hålla ner konsumptionen av charkturier. Men i alla fall ost och smör är inte onyttigt :) Å kanske något Oprocessat pålägg på, om man vill :)
#11 Rickard Bjerselius jobbar på livsmedelsverket å vi vet redan vilka värdelösa kostråd de har. :P Men ja… om lite charkturier är farlig… eller mycket.. vet vi nog inte
Det jag försöker säga är att det nog är bättre att försöka skippa bullarna i första hand. Eftersom det är både näringslöst och rubbar kroppen förmåga att ta upp näring. När man kan äta bullen utan brödet, först då kan man börja fokusera på vad som är på ;)
Pilates är en träningsform som fokuserar mycket på mage och bålstyrka. Det finns massa med träningsvideos på youtube, de är jättelätta att följa, är gratis och kräver inte att du köper någon utrustning (utom möjligtvis en yogamatta, men du måste inte ha det heller). Jag tycker det är en rolig träningsform och man ser faktiskt resultat, får mer väldefinierade magmuskler…sådana som är roliga att visa upp i en bikini t ex.
Lycka till
Vet inte ens vad som räknas till charkprodukter.. Skippa bröd, även knäckebröd? Många andra säger ju att det är ok att äta. Tänker alltså inte följa nån strikt diet där man knappt äter eller bara äter asnyttigt och därmed enligt mig tråkigt och äckligt.
& ang. Gurka, visst, men folk säger ju dock drick mycket vatten. Borde alltså inte va nåt dåligt att äta gurka.
charkprodukter är tex korv, skinka, m.m. som är köttprodukter som processats på ett eller annat sätt. Det är ganska debatterat kring hur farligt det är. Jag är för dåligt insatt i det för att kunna svara.
Klart att gurka inte är farligt. Tycker du om det så ät det, för det är inget negativt :) Men heller inte "jättenyttigt" som många tror
Spannmål/bröd äter ju många ja, men det är bland det sämsta man kan äta. I synnerhet vid viktnedgång
1. innehåller gluten som skadar tarmluddet (eftersom vårt egna immunförsvar börjar angripa det), vilket leder till sämre näringsupptag. Vid lägre kaloriintag är det viktigt att kroppen tar hand om all näring man får i sig. Gluten leder också till andra inflammationer i kroppen. Precis som rökning så påverkar det människans bästföredatum :)
2. Är extremt fattigt på både vitaminer och mineraler. Du får i dig mycket mer näringsämnen om du ersätter bullarna med annat nyttigt, tex grönsaker
3. Ökar blodsockret vilket leder till mer insulin och mer fettinlagring. När blodsockret sjunker så blir du hungrig.
Att inte äta spannmål är ingen strikt diet… Människorna är inte skapta för att äta spannmål, det är därför våra kroppar tar skada av det.
Så vad kan jag äta till frukost om jag inte ens får äta knäckebröd, som andra har sagt att man kan utan problem.. tänker inte stå och tillaga något på morgonen
#17, varför måste man ha bröd på morgonen? Under hundratusentals år har vi klarat oss utan bröd på morgonen.
Du kan äta bröd, man gör ju sina egna val och man får äta vad du vill. Men är bröd nyttigt och bra för kroppen? Enkla svaret är nej.
Man kan till och med banta på hallonbåtar var det någon som sa. Så det är klart att du kan gå ner i vikt på bröd också.
Ägg, ost, kött, fisk, nötter,etc etc… Ta vad som finns i kylskåpet. Har du lite mat över från dagen innan? Ta det i så fall :)
Sen kanske det räcker med en kopp kaffe eller te? Ännu bättre med fasta för viktnedgång :)
#10 Det där har jag funderat mycket på. Min morfar dog i cancer i tjocktarmen men han åt inte särskilt mycket "rent kött" däremot massor av charkuterier.
Gör de ens skillnad i forskningen mellan de två? Har den som äter färskt kött samma risk att få cancer i tarmarna som den som äter mycket charkuterier? Eller är charkuterier och kött samma sak?
Heter det De eller Dem?
#17 Om du inte lider av glutenintolerans, även kallat celiaki, så kan du visst äta både knäckebröd och annat bröd om du vill.
Det är bara personer med celiaki som måste undvika allt som innehåller gluten, dvs allt av spannmål.
#18 "Men är bröd nyttigt och bra för kroppen? Enkla svaret är nej."
Du upprepar ju ständigt hur farligt och skadligt det är att äta bröd, så då tycker jag verkligen att du också samtidigt borde lägga in länkar till ett antal olika seriösa och vetenskapliga källor som stödjer det påståendet.
Om du inte kan det så tycker jag faktiskt att du borde sluta hatbomba bröd och allt annat av spannmål i varje inlägg.
Jag äter knäckebröd med smör ost och gurka varje morgon för att det är gott. Äter inte mat direkt på morgonen :) har oftast inget färdigt att bara äta då heller, utan när det finns så är det min lunch för dagen på jobbet. Utan det är knäckebrödet som går fortast att äta. Klarar mig aldrig till lunch på en kopp te.
Exempelvis:
Alla skadar sin tarm av gluten. Plus att det är kraftigt inflammatoriskt för kroppen.
Att det innehåller gluten vara bara en av punkterna varför bröd och bullar är katastrof. (I synnerhet vid viktnedgång)
jag skrev också:
2. Är extremt fattigt på både vitaminer och mineraler. Du får i dig mycket mer näringsämnen om du ersätter bullarna med annat nyttigt, tex grönsaker
3. Ökar blodsockret vilket leder till mer insulin och mer fettinlagring. När blodsockret sjunker så blir du hungrig.
#22 3. "Ökar blodsockret vilket leder till mer insulin och mer fettinlagring. När blodsockret sjunker så blir du hungrig."
Detta tog tid för mig att fatta. Att det är när blodsockret sjunker jag blir hungrig och inte när det är lågt. Det visste ju alla förr, att lågt blodsocker gjorde en hungrig… 😉
Heter det De eller Dem?
Bröd är inte särskilt nyttigt men man kan ju laga sitt eget bröd om man så vill. Det blir ju hälsosammare på det viset.
Försök introducera mera grönsaker in i ditt liv. Gurka, sallad och dylikt innehåller inget vettigt. Man inbillar sig bara om man tror att man är hälsosammare om man äter sådant.
Jag har nyligen börjat äta färsk spenat (även om folk säger att färsk spenat ger inte lika mycket vitaminer än tillagad spenat) istället för sallad. Spenaten smakar i princip ingenting så varför inte äta det istället för sallad? Jag har också börjat äta mera morötter och rödbets och äppelsallad. Jag har även börjat köpa hem frysta grönsaker (broccoli och blomkålsblandning). Det är små steg som jag har tagit men jag har redan märkt av en stor skillnad på mitt mående. Jag visste inte hur onyttig jag var förrän jag ändrade mina matvanor och jag kommer aldrig att gå tillbaka till hur jag åt tidigare.
Angående träningen. Det finns en massa bra träningsvideor av Jillian Michaels. Jag rekommenderar dem varmt! Det är bara att gå på youtube och söka efter dessa videor.
#22 Jag bad om att du skulle lägga in länkar till ett antal olika seriösa och vetenskapliga källor som stödjer ditt ständiga påstående att bröd och spannmål är katastrofalt skadligt och farligt för både hälsan och vikten.
Det enda du kunde få fram är en tio år gammal text, skriven på ett väldigt avancerat språk, fullt av medicinska facktermer som man måste vara utbildad gastroenterolog för att kunna förstå och tolka innebörden av. Det var verkligen inte imponerande.
Såvitt jag kunde se så stod det inte "Alla skadar sin tarm av gluten. Plus att det är kraftigt inflammatoriskt för kroppen" nånstans i den länkade texten. Varken på svenska, engelska eller nåt annat språk.
Bröd är inte alls extremt fattigt på både vitaminer och mineraler som du påstår, tvärtom. Detta kan var och en lätt konstatera genom att titta i diverse tabeller över näringsinnehåll. Exempelvis här.
Att blodsockret stiger efter måltid, och sedan gradvis sjunker är helt naturligt och normalt. Att man blir hungrig igen ett antal timmar efter att man ätit är också helt naturligt och normalt.
#22 "Det enda du kunde få fram är en tio år gammal text, skriven på ett väldigt avancerat språk, fullt av medicinska facktermer som man måste vara utbildad gastroenterolog för att kunna förstå och tolka innebörden av."
Nu har jag inte läst just denna studie, men om du vill ha något som är seriöst är det oftast skrivet på ett väldigt svårt sätt. Så fort det är förenklat handlar det om något någon annan har tolkat och då är det inte längre vetenskapligt. Våra egna åsikter väger tungt när vi tolkar studier.
Sen håller jag med om att allt bröd inte är dåligt. Det bästa bakar man nog dock själv, utan konstiga tillsatser. 😉
Heter det De eller Dem?
#26 "Nu har jag inte läst just denna studie, men om du vill ha något som är seriöst är det oftast skrivet på ett väldigt svårt sätt. Så fort det är förenklat handlar det om något någon annan har tolkat och då är det inte längre vetenskapligt."
Nej, det kan jag inte hålla med om. Det måste ju självklart gå att återge resultat från olika avancerade och medicinskt invecklade studier och forskning på ett enklare och mera lättbegripligt språk. Det görs ju hela tiden i olika massmedier, men det krävs då givetvis att det sker på ett seriöst och noggrant sätt av vettiga och kunniga vetenskapsjournalister. Annars är ju risken stor att det blir helt förvrängt, förfalskat, överdrivet och därmed värdelöst.
Jag tycker ju absolut att om man hela tiden kommer med uppseendeväckande påståenden om hur väldigt skadligt och farligt det är att äta ett vanligt och normalt förekommande livsmedel, t ex bröd, så måste man helt enkelt kunna presentera ett antal ordentliga källor som styrker dessa påståenden. Annars är det bättre att behålla sina åsikter för sig själv. Det är bara dumt och elakt att skrämma och göra människor oroliga helt i onödan.
Harvard Medical School, som är den högst rankade medicinska läroanstalten i världen, skriver så här på sin hemsida:
"Healthy Eating
Eat more of these foods: fruits and vegetables, whole grains, fish and seafood, vegetable oils, beans, nuts, and seeds.
Eat less of these foods: whole milk and other full-fat dairy foods, red meat, processed meats, highly refined and processed grains and sugars, and sugary drinks."
"Sen håller jag med om att allt bröd inte är dåligt. Det bästa bakar man nog dock själv, utan konstiga tillsatser.
"
Absolut riktigt.
Osötat hembakat bröd med hög andel fullkorn är det bästa, och dessutom billigaste man kan hitta i brödväg.
Köpebröd däremot gillar jag inte alls. Det är ofta för mycket både socker, salt, fett och tillsatsämnen i det, men alldeles för lite fullkornsmjöl. Ibland är det också felgräddat så att det är en tjock svart skorpa på utsidan, samtidigt som det är degigt och dåligt gräddat inuti. Som om inte det vore illa nog, så är det oftast också svindyrt jämfört med hembakat.

Hej!
Har inte läst alla inläggen supernoga, men uppfattar det som en inledande fråga om vad du ska äta för att gå ner vikt och sedan spridda skurar om charkprodukter, gurka etc.
Mitt råd är att:
1. Bestäm dig om det är vikten som är problemet eller om det är så att bara vill ha en fastare kropp. Om det är fastare kropp det handlar om (mer muskler) så är träningen det som avgör. Du behöver inte köpa ett dyrt gym-kort utan ut och cykla, promenera, jobba i trädgården eller vad som helst som gör dig svettig.
2. Om du vill följa en diet-plan, så bestäm viken och följ den till punk och pricka. Många planer säger emot varandra och börjar man plocka från flera olika, så blir det bara pannkaka av alltihop. Välj någon du tror på och kan hålla och följ den till punkt och pricka, så ska du se att du lyckas. Ibland får man dock tänja lite på gränserna för vad man själv tycker är gott. Allt som är gott är inte nyttigt och att gå ner i vikt sker sällan utan försakelser.
Lycka till!
//Maria
http://www.markazits.com
Nej, någon diet klarar jag inte av. Vill naturligtvis även ha muskler men viktigast är att förlora cm runt typ hela kroppen om du fattar vad jag menar. -1kg sen en vecka tillbaka iaf alltid något, haha. Har inte gjort nåt speciellt, äter bara nyttigare och/eller mindre i veckorna.
Och rör mer på mig, på jobbet främst.

Kalla det inte diet då, utan kostplan? I annat fall är det helt omöjligt att svara på vad som är "nyttigt" att äta. Äta mindre funkar för det mesta.
Maria
http://www.markazits.com